I monteringsanvisningen till mitt expansionskärl (från Rinkaby Rör) står det följande:

"Täck expansionskärlets anslutning med teflontejp (använd inte hampa!)"

Är det någon som vet varför? Jag tänkte använda lin och rörkitt i de andra kopplingarna. Kan jag inte använda det här?

// Åke
 
Prova får du se :).

Nä skämt å sidor. Det finns många som har fått erfara, att de fått byta ut det mesta i accakretsar o värmesystem som tätats med lin, eftersom linet åldras o tappar tätningsförmågan ihop med kittet eller oljan.

Helst i solanläggningar dår tempen överstiger normala ibland.
 
Jag har då varit på 50 år gamla lintätade rör i värmesystem som håller tätt. De blir hårda men läcker inte.
Äldre solvärmeanläggningar har jag dock inte meckat med (ännu).
 
Frågan är om den gamla kombinationen med lin och linolja är bättre än dagens rörkitt?
 
När det gäller vanliga KV & VV rör är lintätning överlägset teflontejp. Vid små rördimensionen funkargängtejpen ok, men går man upp mot 20mm så är det mycket enklare att få tätt med lin enl min erfarenhet. Har ingen erfarenhet av solvärmesystem men kan tänka med att det är annorlunda pga höga tryck och temperaturer ?

Instruktionen på en hydroforanläggning jag såg på K-rauta sade dessutom att man fick absolut inte använda gängtejp utan det var lintätning som skulle användas...
(Men det var KV förstås)

Lintätning har den underbara egenskapen att man bara kan dra ihop två gängor (Två rör tex) och det tätar även om man vrider isär gängan en bit (Tex för att justera en 90 gradersböj i rätt riktning) teflontejpen läcker direkt i det fallet....
 
Det har med den höga temperaturen att göra, det går inte att få isär en lintätad gänga (inte alltid) om den har blivit utsatt för väldigt höga temperaturer. Har erfarenhet från tidiga fjärrvärmeinstallationer där linet blivit utsatt för uppåt 120gr längre perioder, då kan jag meddela att stålet ger med sig innan linet släpper. Vi använder mest PTFE tejp, men även andra "moderna" produkter.
 
Återigen, efter att ha testat alla metoder för gängtätning, så finns det inget som slår Loctite 577 gängtätning. Testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.