Har en mörkrödbrun panel som ska täckmålas med vitt. Den är transparent mörkrödbrun. Förmodligen betsad (möjligen oljad?). Kan man identifiera det på något sätt?

I alla fall, jag har tvättat med målartvätt och slipat ytan lite. Tänkte grunda med någon färg nu. Har lite Sigma Renova Träprimer kvar från ett annat arbete som skulle räcka, men vill gärna höra med er om det är någon bra idé innan jag börjar.

Läste efter en sökning här på forumet att till exempel vattenbaserad färg på vattenbaserad bets kan lösa upp betsen och göra att färgerna blandar sig. Jag är ju inte säker på vad träet är behandlat med (mer än att det ser betsat ut) och hur det spelar med träprimern. Det är säkert gjort för över 20 år sedan i alla fall.
 
Redigerat:
Du kan utan problem använda dig av den grundfärgen du har. Vet inte vad du har läst, men vattnet i betsen/färgen används som lösningsmedel för färgen och det dunstar bort när du har lagt på det. Dessutom suger betsen in i träet så den löser sig inte när du penslar på grundfärgen.

Kör så det skvätter!!
 
Gött. Hur är det förresten med eventuell uppkomst av omålade springor som resultat av träets naturliga rörelser? Det är en del, men ändå inte överdrivet mycket panel, som ska målas. Bör jag ta ner panelbrädorna och måla kanske? Hur brukar ni göra?
 
Du kan använda en mjukfog (latexfog). Men du behöver inte ta ner panelen. Om du målar nu på vintern syns springorna som mest. på sommaren sväller träet och då blir springorna mindre. Trycker du i en övermålningsbar mjukfog nu kommer du inte se några springor i fortsättningen.
 
INte vatten baserad färg på vattenbaserad bets utan INTE vattenbaserad färg på en spritbets typ Herdins lackbets, Det går alldeles säker igenom och missfärgar panelen. Var säker och lägg en lösningsmedels baserad grundfärg först för att spärra betsen.
Anders
 
För sent. :)

Men det gick jättebra med den där Sigma-grundfärgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.