Det är tillåtet att dra FK i pansarrör. Men är väl starkt rekommenderat att dra in EKK light där de går!. Sen då man meggar centralen kan man prova megga fas/nolla mot pansarrören som sticker ut i centralen. Samt jorda dom om de går.

Vi har varit med om två gånger bara i år (!) att vissa delar blivit strömförande genom pansarrör. Tex att en klo i ett uttag klämmer fasen mot metalldosan som sedan spänningssätter pansarröret. (Se tråden om "Värsta Elkopplingen" http://www.byggahus.se/forum/el/92082-vaersta-elkopplingen.html)
 
  • Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
När jag fick en jordfelsbrytare monterad i en lägenhet jag bodde i tog väl installationen kanske en timme. Sen tog det nästan tre timmar att ta reda på varför den löste ut hela tiden. Visade sig att någon tidigare ägare tyckt det varit praktiskt att centrera en tavla (eller nåt) över ett vägguttag, för det satt en skruv rakt in i röret...
 
Ligger på soffan och funderar.. Att jorda pansarrör och byta till fkkabel är det ett bra och "vanligt" sätt att underhålla elen i gamla hus? Eller hur brukar man göra?
 
Får jag verkligen ha mina pansarrör jordade med 1.5mm2 dragna från rörklämma till en kopplingsdosa(takdosa).

Hänvisar till en annan tråd och ett inlägg av MickeM om just jordning. http://www.byggahus.se/forum/90793-post13.html
 
Man skall, om möjligt, dra skyddsledaren i samma rör eller under samma mantel som fas/nolla. Frågan är om vi i det här faller ska tala om skyddsledare eller om potentialutjämning av en utsatt del (pansarröret).

Om det räknas som potentialutjämning gäller de reglerna i stället.
 
Ett tips vid installation av strömställare och vägguttag i gamla metalldosor med pansarrör är att ej använda klor utan att skruva fast apparaterna i väggen.
 
petersv skrev:
Man skall, om möjligt, dra skyddsledaren i samma rör eller under samma mantel som fas/nolla. Frågan är om vi i det här faller ska tala om skyddsledare eller om potentialutjämning av en utsatt del (pansarröret).

Om det räknas som potentialutjämning gäller de reglerna i stället.
Men om man ska dra skyddsledaren i samma rör så går det ju bara jorda i dosorna. För att vara extra "säker" på bra jordning så kan man då säga att man gör en potentinalutjämning med rörklämmor och extra jordsladd? Men då ska väl den sladden gå till en kopplingspunk och sen vidare till centralen?

Tolkningsfråga eller vad är vad?

Har jag gjort något galet?
 
Redigerat:
CHEMAS> Sunt förnuft måste råda även inom eltekniken, du har ju själv fått erfara vad som kan hända vid isolationsfel i ledande rör. Även andras erfarenheter har ju nämnts.

Vad du gjort har ju höjt säkerheten väsentligt, både med fungerande eller felande JFB får du god säkerhet.
Att din area är tillräcklig är inget problem om du inte har exceptionellt hög avsäkring någonstans i din anläggning.
Jag uppfattar det som att det är en bostad med ej större än 25A på inkommande matning.

Visst kan man peka på olika föreskrifter som säger att du skulle göra annorlunda men trots allt är det du har bättre än inget och ett steg i rätt riktning.
Det finns knappast någon som uppfyller alla krav om man rider på alla paragrafer med argusögonen vidöppna.:)
 
Rrrrr skrev:
Vi har varit med om två gånger bara i år (!) att vissa delar blivit strömförande genom pansarrör. Tex att en klo i ett uttag klämmer fasen mot metalldosan som sedan spänningssätter pansarröret. (Se tråden om "Värsta Elkopplingen" [länk])
Mig har det bara hänt en gång i år. Fast klon visade sig klämma nolla mot dosan. Nu har jag JFB så det enda som hände var att hela huset blev svart när jag skulle dra ur sladden till en lampa... Blev lite konfunderad en sekund eller två... :)

Jag använder ändå både klorna och skruvarna, men kollar ordentligt med ficklampa att jag inte klämt någon ledare (jag hade inte kopplat det aktuella vägguttaget).
 
CHEMAS skrev:
Men om man ska dra skyddsledaren i samma rör så går det ju bara jorda i dosorna. För att vara extra "säker" på bra jordning så kan man då säga att man gör en potentinalutjämning med rörklämmor och extra jordsladd? Men då ska väl den sladden gå till en kopplingspunk och sen vidare till centralen?

Tolkningsfråga eller vad är vad?

Har jag gjort något galet?
Beror väl på vad du gjort.. Jag tycker inte det är fel att jorda men jag har inte sett någon lägga tid på detta. Som folk skrivit tidigare, du har dragit ut pappersisolerade ledare som legat i 60-70 år och ersatt med pvc.
Det kan givetvis lätt uppstå skador på plasten också varför det är viktigt att man drar ledarna försiktigt, använder glidmedel och helst meggar efteråt.

Sen så ligger ju alla metalldelar innanför väggen eller under apparater osv så man kommer inte åt det i första taget även om de nu skulle råka bli spänningsförande. Kan man få i EKK är det kanske inte så dumt men detta funkar nog bäst på korta sträckor. Men om man ska jorda bör det ju räcka att jorda i dosorna då dessa har någon kontakt med rören, har man sen jordfelsbrytare, vilket man säkert sätter i samband med byte av kablar och ny central, är man ännu mer säker.
 
Vad är egentligen ett pansarrör ?
 
Ett rör av jämförelsevis tjock metall/stål.
 
  • Gilla
impendill
  • Laddar…
R
Vi har använt pansarrör vid en del fiberinstallationer, har varit krav från vissa kunder när exempelvis fibern går genom allmänna utrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.