Hej

Är totalt grön på detta men tycker det verkar som jag skulle kunna få många bra tipps från er andra här på forumet.

Saken är den att jag och tjejen bor i ett gammalt trähus med muradgrund... skulle vällan tro att huset e från 20 talet ca.
och vi har ett litet badrum uppe men bara med duch och ingen möjlighet till ett badkar  och visst e det något särskillt med att ligga och må gott i ett varmt bad med en god bok  
Nåväl då fick jag iden att varför inte göra om gammla matkällaren till relaxrum med badkar... inget direkt badrum utan bara ett lugnt rum med badkar att softa i ibland.
rummet är inte så stort ca 3,60 * 1,65 m men det räcker ju till detta...  
väggarna är puttsade och så betonggolv.
Jag tänkte mig att dra in vatten till badkaret från redan befintlig modern vvs dragning till badrumet en våning upp då den är lätt att komma till, och avloppet löses så att avloppsröret från karet dras genom vägg till redan befintlig golvbrun.
Efter att jag läst andra inlägg så tror jag att det lämpligaste blir att halvkakla väggarna och sen måla överdelen med lämplig färg som andas.
Men när det gäller golvet är jag osäker, vad är bäst att lägga trätrallor eller klinkers ? eller är det bara en smaksak?

Jag borde väll inte behöva sätta in någon fuktspärr då jag inte kommer att ha annat vatten än i badkaret. Visst lite som rinner över kanske det blir men inga mängder som i en dusch.

Tänker även på ventliationen, då det redan finns ett rör ut från rummet tänkte jag sätta in en liten elfläkt för badrum för att kunna få in frisk eller ut fuktig luft, kan det fungera ?

Tacksam för all hjälp och alla tipps    
 
Enligt försäkringskrav skall det finnas 4 lager med fuktspärr i ett sådant våtutrymme och vattenledningsrör dragna på insidan av väggen och ej dolda.
 
turbouffe skrev:
Enligt försäkringskrav skall det finnas 4 lager med fuktspärr i ett sådant våtutrymme och vattenledningsrör dragna på insidan av väggen och ej dolda.
Gäller det även om det som nu är gammla källarväggar som man inte rekomenderas ha fuktspärr i för att väggarna måste kunna andas ?
 
Tussse skrev:
Gäller det även om det som nu är gammla källarväggar som man inte rekomenderas ha fuktspärr i för att väggarna måste kunna andas ?
Precis, det är där problemet kommer in med väggar som ska "andas", för att vara helt säker, ring ditt försäkringsbolag och fråga om just den väggen.

Vi la iaf. fuktspärr på alla våra väggar i källaren.

 
  • badrum_001low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det är någon risk att det blir mer fukt i relax rummet även om jag inte kör med heltätning av hela rummet då det är ett äldre hus med gjuten grund. och i denn finns ju redan en viss fuktighet och så länge jag inte bygger in fukten någonstanns utan att väggar och så kan andas så borde det ju inte vara några problem.
Kan ju även lägga till att det kommer inte att finnas något avlopp i rummet utan avloppet från badkaret kommer att dras genom vägg till redan befintlig golvbrunn för att skippa bryta upp golv...
så det vatten som kan finnas i rummet blir visst skvillp från karet och så vattenånga... men då jag kommer att kakla och lägga klinkers så kommer det att bli lätt att moppa tort och ånga och annat kommer att kunna tränga genom väggarna som förr...

Skulle ju vara en sak om jag lägger reklar och bygger nya väggar i rummet och det då finns risk att stänga inne fukten....

Men men jag skall i alla fall ge mig på väggarna nu efter nyåret, börja rensa från lös putts och färg....
 
Tussse skrev:
Hej

Efter att jag läst andra inlägg så tror jag att det lämpligaste blir att halvkakla väggarna och sen måla överdelen med lämplig färg som andas.
Men när det gäller golvet är jag osäker, vad är bäst att lägga trätrallor eller klinkers ? eller är det bara en smaksak?

 
Rätt tänkt!
På golvet blir nog bäst med klinker som är lättstädat och man kan ju alltid lägga fint trall ovanpå på ställen man står och går för att ha det varmare om fötterna ;). En lyxig badrumsmatta är inte fel heller på klinker.... beror på vilken still ska du ha i relaxrummet :).
Som färg till väggar och tak rekommenderar jag silikatfärg - inget annat duger lika bra som den.
Lycka till!
gaia
 
gaia skrev:
[quote author=Tussse link=1135845092/0#0 date=1135845092]Hej

Efter att jag läst andra inlägg så tror jag att det lämpligaste blir att halvkakla väggarna och sen måla överdelen med lämplig färg som andas.
Men när det gäller golvet är jag osäker, vad är bäst att lägga trätrallor eller klinkers ? eller är det bara en smaksak?

 
Rätt tänkt!
På golvet blir nog bäst med klinker som är lättstädat och man kan ju alltid lägga fint trall ovanpå på ställen man står och går för att ha det varmare om fötterna ;). En lyxig badrumsmatta är inte fel heller på klinker.... beror på vilken still ska du ha i relaxrummet :).
Som färg till väggar och tak rekommenderar jag silikatfärg - inget annat duger lika bra som den.
Lycka till!
gaia[/quote]

Ja men det känns ju bra att man e på rätt spår...
och några mjuka mattor på klinkersen e ju givet...
och när det gäller färg va det silikatfärg jag har kollat på... för den släpper ju igenom fukten som man inte kommer ifrån.

Då är det med andra ord inget som håller ifrån att börja med jobbet, och som inte relaxrummet e nog blir det tvättstugan nästa... så man har lite jobb framför sig :) men det blir ju fint i slutet och det e det man får tänka på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.