Har tittat på olika lösningar till köksradio istället för minibergsprängaren som just nu upptar för mycket plats på köksbänken. En Pinnacle kör trådlöst ljudfiler och internetradio sägs det.

Men hur är det med ljudet, tillförlitligheten på det trådlösa?

Går det att köra mot en befintlig trådlös router D-Link?

Kan man koppla den direkt till nätverket via uttag?

och inte minst - vad finns det för alternativ att få hyfsat ljud till matlagningen, helst utan att uppsöka andra rum för att byta kanal eller CD?

Kjell G
 
Jag har en sån i köket på precis de skäl du själv är inne på, dvs. platsbrist på bänken osv. Jag kör trådlös internetradio på den, och sen spelar den mp3or från en server. Funkar dock lika bra med vilken dator på nätverket som helst, dvs. du behöver inte ha en dedikerad server. Ljudkvaliten är helt ok på både radio och musik.
Har inget strul med trådlösa. Den kör på 802.11G, och det duger. Din D-Link funkar säkert, jag har en Netgear som alltid får sämst i test om den jämförs mot andra....
Tror du inte på trådlöst får du sätta i nätverkskabel i den. Uttag finns.

Förutom spelaren så behöver du högtalare, förstås. Jag kör på ett par logitech Z-4 (vita).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62384

Eftersom jag inte har så mycket bänkyta så har jag pillat upp basen, borrat hål och satt fast ett platt-tv-fäste från Biltema för att kunna skruva upp den i taket (pärlspont). Småhögtalarna ligger uppe vid gardinerna, och ljudkontrollen (som syns till höger om basen på bilden på prisjakt) har jag satt upp på väggen. Sladden är ca 1,5 meter så det blir rätt lagom på 1,5 meters höjd.

Själva Soundbridgen kommer med en liten gummi-fot som den kan ligga på, men det finns också två gängor baktill och som med fördel kan användas för att skruva upp den på lämpligt ställe. Man kan köpa till ett särskilt fäste från Logitech. Jag skippade dock det och satte upp den med en träbit och två vinkeljärn från Bauhaus för ett par kronor. Fäste den i ett överskåp så den kommer ned strax nedanför överskåpslisten.

Glömmer man stänga av ljudet så är det bara att logga in på på Soundbridgens IP-nummer från valfri dator på nätverket och stänga av.

Alternativ till Soundbridgen är för de flesta en Squeezebox. Funkar säkert lika bra. Jag rekommenderar Soundbridgen varmt som lösning till köket. Eller vardagsrummet, eller nån annanstans där du vill ha radio/musik.
/b
 
Har surfat runt och kollat på internetradio, är det samma som Squeezebox?
De jag kollat på ser ut som en vanlig radio och fungerar som en såden, men via internet.

Åtminstonne vissa sorter fick kritik för att de var svåra att hitta radiostationerna. Nån som vet något om dessa, rent allmänt?
 
Squeezebox och Soundbridge är båda mediaspelare, som bl.a. spelar upp internetradio. Det finns en massa andra internetradio.

Jag kan bara uttala mig om soundbridge, som jag själv har. Där är det inte alls svårt att ställa in internetradio. Enheten kan hanteras via en hemsida där du kan skriva in radiokanalens namn, eller söka fram den genom olika parametrar (språk, ursprungsland, omdömen, antal användare, bitrate (kvalitet) osv.) Sen kopplar du de kanaler du vill ha till någon snabbknapp på spelaren (max 18 kanaler).

Sidan är användbar för att botanisera bland internetradiokanaler även för den som inte har en soundbridge, eftersom det går att spela kanalerna på en vanlig pc också. Har för mig adressen är radio-roku.com

Det går också att söka kanaler utan att använda hemsidan, dvs. direkt på enheten med fjärr.

Jag utgår från att övriga inernet-radio-spelare också har något motsvarande interface. Jag har en mkt otektnisk 55+ kollega som köpte en noname-spelare för några månader sen, och det har gått bra...
- Squeezebox brukar inte få annat än full pott i omdömena på prisjakt.nu, så där utgår jag från att handhavandet är genomtänkt.
 
Glömde...
Anledningen till jag börjat titta efter internetradio, är att vi bor i nån slags radioskugga. Så får man in vanliga SR- och komersiella kanaler, typ NRJ eller RixFM med internetradion?
 
Gå in på www.radioroku.com registrera ett konto (Gratis) och browsa radiokanaler. Det finns 205 svenska radiokanaler, givetvis alla "vanliga" som skickas på FM, men också lite udda. T.ex. "Bjällerklang" med enbart julmusik. Dvs. allt från SR (P1, P2, P3, P4) RIX FM, Lugna favoriter etc. I de 205 ingår t.ex. alla olika lokala p4-kanaler som finns. Du kan alltså lyssna på Radio Västernorrland om du bor i Malmö, eller P4 Västmanland om du bor i Kiruna.

Men du behöver ju alltså inte köpa grisen i säcken. Testa via datorn först.

För egen del kör jag Frequence 3 från Frankrike istället för RIX etc. Ingen reklam, inget snack och bra musik. Har du radioskugga så är detta en klockren lösning.

Enda nackdelen är kanske att man inte har nån radio vid strömavbrott t.ex.
 
Måste få förtydligat; är Soundbridge Home också förstärkare dit jag kan koppla högtalare direkt, eller behöver jag koppla den till en förstärkare och därifrån högtalare? Antingen är jag dum eller också har jag svårt att sålla informationen men jag kan inte hitta det på deras hemsida.

Kjell G
 
Jag har sneglat lite på Squeezbox Boom men surar lite för att den inte har upnp/dlna stöd. Annars tycker jag konceptet med en burk med inbyggd förstärkare och högtalare är vettigt då man slipper ha en massa extraprylar.
 
OK, ska jag tolka det som att Pinnacleburken måste ha förstärkare?

Kjell G
 
Soundbridgen måste kopplas till förstärkare eller typ datorhögtalare med inbyggd förstärkare.
 
bjogul skriver: Eftersom jag inte har så mycket bänkyta så har jag pillat upp basen, borrat hål och satt fast ett platt-tv-fäste från Biltema för att kunna skruva upp den i taket (pärlspont). Småhögtalarna ligger uppe vid gardinerna, och ljudkontrollen (som syns till höger om basen på bilden på prisjakt) har jag satt upp på väggen. Sladden är ca 1,5 meter så det blir rätt lagom på 1,5 meters höjd.


Hur ska man tänka kring placeringen av högtalarna, avstånd till varandra och till suben`? Högtalare i taket, men paketet väger ju 3 kg nånting. Kanske får titta efter nåt mindre/lättare alternativ.

Kjell G
 
Basen ska helst inte sitta i ett hörn, annars kan den sitta precis var som helst. Diskant/mellan sätter man så att de spelar mot den plats man vill ha bäst stereoseparation på. Annars spelar det inte så stor roll tycker jag.
 
Jag använder sedan några månader en Freecom MusicPal som WiFi-köksradio, och tycker att den fyller sitt syfte mycket bra. Den har en inbyggd monohögtalare, och stereouttag om man vill koppla den till en yttre förstärkare. Den har också stöd för dlna, så jag kommer åt skivsamlingen på min NAS.
Den kostade mig dryga tusenlappen (såg den senare på Media Markt för 999kr)
 
Kjell_G skrev:
Hur ska man tänka kring placeringen av högtalarna, avstånd till varandra och till suben`? Högtalare i taket, men paketet väger ju 3 kg nånting. Kanske får titta efter nåt mindre/lättare alternativ.
Nja, mina Z-4or ligger på den vikten och taket håller. Sen skulle jag kanske i och för sig satt dem på nån hylla på väggen om det hade funnits nån vettig plats.
- Har du t.ex. luft ovanför överskåp och upp till taket så kan ju basen ställas där.
 
Installerad och (nästan) klart. Det blev Home-varianten så den har ingen nätverkskontakt, trådlös rätt över. Använde mina datorhögtalare och gjorde precis som bjogul föreslog, basen på överskåpet, strömförsörjning i uttaget där kylskåpet parkerar.

Själva uppkopplingen till trådlösa tog ett tag eftersom jag låste tangenterna, dvs stora bokstäver, men sen gick det bra. Tyvärr var jag inne i D-Linken och ändrade krypteringsvarianten och nu vill min stationära inte ansluta. Spelar kanske inte så stor roll eftersom den har tråd, men jag ska testa den bärbara senare.

Att lägga in radiostationerna gick till slut, med hjälp av http://www.radioroku.com/ gick det smidigt. Nu återstår att försöka få tillgång till datorns musikfiler, härligt med utmaningar.

Jag behöver också förlänga kablarna till de små högtalarna, går det bra med ex
http://www.kjell.com/content/templa...item=37214&path=470000000,496500000,516500000

Kjell G

tar gärna mot tips på hur man skapar åtgång till biblioteket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.