Status
Tråden går ej att kommentera.
Anledningen till att kunden beställer fiskpinnar men förväntar sig en trerättersmiddag eller "inte har kompetensen att beställa" är ju inte enbart kundens fel. Eller hur ? Hantverkaren är ju faktiskt den som skall vara expert, och denne har faktiskt t.o.m. laglig skyldighet (KTjL) att utifrån sitt bättre kunnande och erfarenhet lägga fram alla kort på bordet för kunden. Om han nu är den "expert" han tror sig vara......

Jag tror dock sanningen egentligen är den att många hantverkare är rädda för att kommunicera med kunderna. De är rädda för att avslöjas att inte kunna så mycket som de borde.
De är duktiga på det de alltid har gjort om det görs på ett visst sätt, men är också ofta inskränkta till detta och bara det. Man vill inte hamna i en situation där man inte har argument. Och detta är vanligt - kunden har ju ofta en mycket bredare och modernare syn på saken än hantverkaren, medan denne må vara expert på en liten, liten del men fullständigt okunnig inom samtliga andra områden.
Kunden är också ofta inriktad på slutresultatet medan den inskränkta hantverkaren stirrar blint på utförandefasen.

Det är dessa hantverkare som tycker kunden skall hålla sig till den fiskpinnen han kan laga, för en trerättersmiddag vet han inte hur man gör. För dessa är mer jobb, eller rättare sagt sådant där de inte kan styra, besvärligt.

Nu vet jag att jag sticker ut, men handen på hjärtat - vad är det egentligen de flesta hantverkare är så otroligt bra på ? Inte brukar det vara kompetensen i alla fall ! Ofta får man göra lösningen själv åt dem, eller hela tiden vara med och utföra själva "tänkandet". Och många kan vittna om hur stolligt det kan bli om man lät hantverkaren tänka själv.

I nio fall av tio är den enda anledningen att anlita majoriteten av alla hantverkare att man själv inte har tid. Man köper alltså tid. Vill man ha ett bra jobb måste man tänka åt hantverkaren, annars blir det bara en fiskpinne på hantverkarens vis. Oavsett om man beställt trerättersmiddag, för hantverkaren tycker det är onödigt att äta annat än fiskpinnar.

Sedan finns det undantag. Jag anlitade nyligen en plåtslagarfirma. Inte bara för att jag inte hade tid, utan helt enkelt för att det var knöligt att lösa. Firman slarvade visserligen bort lappen första gången, men sedan kom de. Killen frågade hur jag ville ha det, och det stod snabbt klart att han frågade 10% och tänkte 90%. Antalet timmar höftades, och jag frågade om jag behövde fixa något innan. "Nej, och det skall vara helt klart när vi lämnar det. Har du några takpannor vi kan skära till ?". Det bestämdes också att fixa en lite för kort vindskiveplåt.
När jag kom hem på måndagen (observera dagen !) den utsatta veckan, hade firman redan varit där, gjort allt så fantastiskt snyggt som det bara gick och tydligen även städat efter sig. Killen var inte mer än dryga tjugo men hade rätt inställning. På fakturan var allt snyggt specat och timmarna stämde rätt bra också. Det är hantverkare som är värda namnet och som kommer göra vinst även i lågkonjunktur !

När det blivit en upprensning så att de som kallar sig "hantverkare" verkligen i huvudsak är folk som har specialistkunskap - först då kan de kalla sig "hantverkare". Nu vill jag påstå att de flesta (men inte alla) egentligen bara är experter på ett område - självförtroendet.
 
-MH- skrev:
Ser du mer arbete som ett problem? :)
Jag ser inte merarbete som ett problem, bara när kunden tror att det ska ingå i det priset han fått.

Möjligen är problemet när man lovat nästa kund att man ska vara hos honom på en speciell dag. Jag tillhör kategorin "grinig gubbe", så har jag lovat nästa kund att jag ska börja på tex onsdagen, så vill jag vara där på onsdagen.:)
 
Ingper skrev:
Anledningen till att kunden beställer fiskpinnar men förväntar sig en trerättersmiddag eller "inte har kompetensen att beställa" är ju inte enbart kundens fel. Eller hur ? Hantverkaren är ju faktiskt den som skall vara expert, och denne har faktiskt t.o.m. laglig skyldighet (KTjL) att utifrån sitt bättre kunnande och erfarenhet lägga fram alla kort på bordet för kunden. Om han nu är den "expert" han tror sig vara......

Jag tror dock sanningen egentligen är den att många hantverkare är rädda för att kommunicera med kunderna. De är rädda för att avslöjas att inte kunna så mycket som de borde.
Jag skulle nog vilja vända på det. Många av de privata beställarna är rädda att avslöjas att de inte kan så mycket som de borde för att göra beställningen.

Nu ska jag sticka ut huvudet lite till och säga att kvinnorna är bättre än vad männen är här. :) Är det något som de inte förstår så frågar de om de olika sakerna. "Gubbarna" krokar tummarna i västen sparkar lite med foten i myllan och hummar. :D Men visst har du rätt i att det mesta löses med kommunikation, Men ofta så kommer bristerna fram under resans gång. Och då får man lösa dem vartefter.

Och visst finns det skräckexempel på idioter bland hantverkare utan tvekan, men många missar tror jag beror på att man inte riktigt pratar samma språk eller pratar förbi varandra.
 
Mecalac skrev:
Jag skulle nog vilja vända på det. Många av de privata beställarna är rädda att avslöjas att de inte kan så mycket som de borde för att göra beställningen.
Visst finns de exemplen också. Men det är då Konsumenttjänstlagen kommer in. Hantverkaren skall, genom att denne skall anses vara den mest kunnige, vägleda och se till att kunden vet vad han/hon gör. Det är dennes skyldighet. Sedan kan man tycka kunden inte vet vad han beställer eller att denne är dum i huvudet (och kanske är det) o.s.v., men det ingår alltså i uppgiften när man jobbar mot konsumenter.

När man anlitar en expert (=hantverkare) så är det för att man behöver en expert. Antingen kan man det inte kompetensmässigt eller också har man inte tiden.
Jag skall kunna anlita en hantverkare utan att behöva vara expert på hur man beskriver uppdraget själv, och att det ingår i hantverkaryrket att prata med sådana som inte är lika bra "experter" som de själva är inget de skall klaga på.

Helt riktigt beror de flesta problemen på kommunikationsmissar. Men det är hantverkaren som skall se till att det kommuniceras, och det på kundens villkor. Inte tvärtom !
 
Redigerat:
Ingper skrev:
Visst finns de exemplen också. Men det är då Konsumenttjänstlagen kommer in. Hantverkaren skall, genom att denne skall anses vara den mest kunnige, vägleda och se till att kunden vet vad han/hon gör. Det är dennes skyldighet. Sedan kan man tycka kunden inte vet vad han beställer eller att denne är dum i huvudet (och kanske är det) o.s.v., men det ingår alltså i uppgiften när man jobbar mot konsumenter.
Visst kan jag hålla med dig till en del. Men när jag sade att de beställer fiskpinnar och vill ha en tre rätters, är att de är fullt på det klara att det ingår tex. en grovplanerad yta, sedan blir de sura över att att det inte är färdig gräsmatta.

Sen, handen på hjärtat. Hur många av Er har inte försökt att begränsa hantverkarens jobb? Ni tycker att hantverkaren/Entreprenören vill göra så mycket mer än vad Ni hade tänk att jobbet ska innehålla/får kosta. Ni går in i en förhandling där ni från början är övertygade att ni blir lurade in på bara skinnet, sen vill HV/Entre. göra mer än vad ni vill beställa.

Själv har jag tackat nej till uppdrag då kunden vill begränsa mitt åtagande, pga av att det inte skulle bli fackmannamässigt gjort.
 
E
klaskarlsson skrev:
och en del hantverkare har det väldigt bra ställt - och brukar f.ö. bo i juste villor själva också
/K
Klart vi har schyssta hus, vi vet ju precis vilka hantverkare vi ska anlita och vilka man ska låta bli :D
 
eltelelarmdatakille skrev:
Klart vi har schyssta hus, vi vet ju precis vilka hantverkare vi ska anlita och vilka man ska låta bli :D
Jepp. Så är det.
 
Jag har svårt att tänka mig att ni ärligt kan säga att ni inte heller har "bytt" en hel del tjänster med jobbarkompisar med andra specialiteter..
 
E
BobbyEwing skrev:
Jag har svårt att tänka mig att ni ärligt kan säga att ni inte heller har "bytt" en hel del tjänster med jobbarkompisar med andra specialiteter..
Faktiskt inte, jag jobbar heller inte svart. Tycker det är dumt att underminera sin egna bransch.
Visst, jag är ingen skatteförespråkare men skattesmitning lär inte hjälpa mot höga skatter.

Jag har säkert skänkt bort en bit kabel vid något tillfälle och fått en rörkrök någon annan gång men den som har ett helt fläckfritt samvete finns nog knappast.
 
Den Svenska avundsjukan

Du hade också valet att bli hantverkare
orolig för att inte få behålla synliga ådror på insidan av dina händer kanske?

men valde kontoret nära till kaffet, fikarummet

ja vad vet jag
 
Elektriker08 skrev:
Den Svenska avundsjukan

Du hade också valet att bli hantverkare
orolig för att inte få behålla synliga ådror på insidan av dina händer kanske?

men valde kontoret nära till kaffet, fikarummet

ja vad vet jag
Menar du mig? Tycker i så fall att du har en omotiverat otrevlig attityd. Om inte så kanske du borde citera den du kommenterar.

Och för övrigt, varför skulle jag vara avundsjuk. Visst jag skulle kunnat bli hantverkare, det hade besparat mig många år av hårda studier. Men samtidigt så är jag ganska nöjd med att sitta i ett uppvärmt kontor, nära till fikarummet, eller ofta hemma i soffan, och ändå debitera fyra gånger mer i timmen än du gör.
 
Kan inte nästa steg i ämnet bli vem som kan mest? *S*
Rent sandlådedravvel såsom jag ser det.

Vissa är jäkligt bra på ekonomi, andra på att analysera aktier, andra på SQL, C#, Java, C++ osv.
En del jobbar med utbildning i olika områden, t ex att försöka motovera våra barn, andra med att försöka motivera vuxna.
Många försöker hjälpa andra genom vård och omsorg.
Andra är rent överjäkliga med en svets, felsöka motorer, bygga om bilar/hojar.
och sen finns det de som är rätt duktiga på det där med hus med allt vad det innebär.

Jag trivs med att kunna en hel del av de områdena även om jag är skitdålig på att förstå aktier mm. Dessutom behöver jag inte springa på gym *ler*

/Kent
 
Hehe, då vinner jag...
 
Min pappa kan dessutom lyfta en traktor...
 
haha sjukt har det blivit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.