Bor i 60talshus med med infällda dosor i taket för sladdarna. Inte med ny armaturdoslock med två skruvar utan med bult/krok i centrum. Nu har jag lyckats vrida sönder den gängade hylsan som kroken satt i eftersom den var för grov som satt där. Djävlar! Hur skall jag nu få fast taklampan? Orkar inte riva ut dosan, skulle vilja ha någon slags hållare att sätta i koppen som expanderade fast sig. Tipsa mig!
 
Borra upp en krok bredvid, finns mig veterligen inga genvägar. En expanderande krok hade du dessutom aldrig fått att sitta ordentligt.
Kolla bara i dosan på vilka håll kablar sticker åt och undvik att borra just där.
 
får du inte ur den gamla bulten så går det bra att montera ett takuttag... ett utanpåliggandet med krok tex E18.950.32
 
verkar vara en bra ide. Men vad är det?
 
Kan ju vara ganska omöjligt att sätta uttaget ÖVER den gamla dosan tänk på det bara, eftersom det är luft där du ska skruva. Så det nya uttaget får sitta bredvid, och då kanske du lika gärna vill sätta en krok enbart.
 
De gamla metalldosorna (om det nu är sådana) är ofta så små så ett utanpåliggande "UFO" som nämts här brukar kunna gå att skruva fast.
 
Ett alternativ om man vill kämpa lite med det befintliga är ju att skaffa en gängtapp med något (ytterst lite) större dimension, och försöka gänga om den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.