Hej!

Vi köpte ett torp från 1920 i våras med torpargrund.
Den tidigare ägaren har lagt in ett nytt 25mm furugolv på bottenvåningen. Efter konstens alla regler trodde jag tills jag såg att han lagt det uppe på det gamla trägolvet med två lager parkett-foam i mellan..
Det nya golvet har rest sig en aning (buktat sig) under sommaren och hösten vilket jag anser vara en indikation på fukt/mögel-problem

Nån som vet hur akut detta är, om jag ska förbereda mig på lite golvrivning innan sommaren??
 
Hur är det lagt golvet? Du säger att det är ett 25mm furugolv och foam under och vilket innebär ett flytande golv?
* Är det 25mm golvet avsett för flytande montage?
* Ett massivt 25mm furugolv kan röra sig ganska mycket beroende av årstid om det inte är riktigt monterat och kan då börja bubbla sig.
* är det stora ytor utan att man gjort avgränsningar.
Finns ganska många frågor så du behöver ge mera information.

Och det behöver inte alls vara fukt/mögel problem, såvida du inte kan se det.
 
Det är inte ett flytande golv, det är skruvat i det gamla med två lager foam i mellan. Det buktar sig inte på längden utan på bredden av varje planka, som att plankorna slår sig liksom. Det är lackat och under huset finns en jordkällare och torpargrund som är relativt fuktig.
 
Nu kan jag vara lite snett ute, men lösningen med två lager foam (3-5mm) mellan gammalt och nytt golv och sedan ett skruvat massivt golv kan nog vara boven till dina problem. Ett massiv furugolv som ska skruvas mot underlaget med foamen på 3-5mm kan nog få sådan effekt om det är vanliga skruvar med slätt skruvhals.
Om man lägger nytt golv så skulle jag ha skruvat det dikt emot det gamla underlaget.
 
Eller hur, tycker jag också. Men min största oro efter lite googling är att foamen gör att det blir för tätt, i ett gammalt torp ska det ju kunna andas ,eller!?
 
Nja, jag tänkte nog mera på att foamen gör att skruven inte drar ned golvet utan det blir en mjuk yta på 3-5mm som sedan golvet pressar ned i kanten på varje bräda, dvs den slår sig och det kan den göra utifrån förändrat luftfuktig från det torkade golvet som lades in och att det sedan tar upp den naturliga fuktigheten i luften inomhus. Även en lackad yta utan spärrskikt på undersidan gär att det slår sig om de inte ligger till 100% fast mot underlaget.
 
Det har du ju helt rätt i, ska kolla upp det. Tack för svar!
Är det nu någon i detta forum som har andra erfarenheter av foam mellan golv i torp så är jag tacksam för åsikter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.