Har hittat ett hus byggt 1930 som har ett läge precis som vi vill ha det och är perfekt stort och lagomt renoverat.
Dock hittade våran Besiktningsman hussvamp i några brädor som använts som gjutform till nedgången till den gjutna nedgången till matkällaren som är belägen under huset och därmed en liten del av krypgrunden. Detta föranledde att vi lät undersöka svampen och det visade sig vara äkta hussvamp.
Ägaren till huset har grävt sig ner i marken där brädorna som angripits var och öppnat upp taket i matkällaren för att se om det spridit sig vidare uppåt in i golvet på huset.
Golvet ser dock ut precis som nytt! Torrt och fint. Huset står på väldigt sandig grund och det är väldigt torr mark runt omkring.

Min fundering är hur lätt det brukar vara att få bort hussvamp, anticimex ska komma och spruta Boracol på det friska virket runt det område som varit angripet. Jag ringde även och pratade med dem och de brukar rekomendera att man sätter in en avfuktare för att vara säker på att inte få några problem i framtiden. Är det någon som har någon erfarenhet av hussvamp och krypgrunder på äldre hus? Vad kan man göra och kan man känna sig säker om man installerar en avfuktare, eller är det lönt? Husgrunden verkar så torr annars och den har ju stått i snart 80år... Vi är så sugna på huset men det känns som en risk att köpa ett hus som haft hussvamp under sig, speciellt när man läst i tidningar om hus som varit tvungen att brännas ned och inte ett öre i försäkringspeng och inga försökringsbolag verkar kunna försäkra huset om hussvamp redan har upptäckts...
 
Har (som tur är) inga egna erfarenheter av äkta hussvamp eller annan svamp. Men har en kamrat som jobbar på Anticimex, har därför hört honom prata om det. Min spontana reaktion är att akta sig noga. Men diskutera med Anticimex och försäkringsbolag. Inte deras försäljare utan tekniker och skadereglerare. De sitter ofta inne med stor kunskap. Och är du efter det fortfarande intresserad så låter det som ett bra utgångsläge för en rejäl prutning.

Tompa
 
Tack för tipset, ska höra med dem som utför jobbet också och höra vad de tror, dock så vägrar han gå ner mer i pris även efter han fått veta att det var svamp, han menar på att han nu tagit bort svampen åt oss vilket kostat honom en slant...

Tufft läge, men är svampen borta så är det ju bra, men oron finns ju dock kvar...
 
Tobbis skrev:
Vi är så sugna på huset men det känns som en risk att köpa ett hus som haft hussvamp under sig, speciellt när man läst i tidningar om hus som varit tvungen att brännas ned och inte ett öre i försäkringspeng och inga försökringsbolag verkar kunna försäkra huset om hussvamp redan har upptäckts...
Hej,
Exakt det du skriver ovan har jag varit med om, inte kul kan jag säga...

Men det känns ju bra att Anticimex är inkopplade, ett tips är att dubbelkolla allt med dom och försäkringsbolaget innan man skrider till verket...
Har de kollat efter "kanel" också (svampen sprider sig i luften med något som liknar kanel, detta lägger sig sedan på ytor och ser ut som om någon gått runt och spridit kanel)?

Lycka till!
 
Anticimex säljer försäkringar som går in om hussvampen kommer tillbaks.

Sådan finns på ett litet hus hos oss.
Tror den kostade 10 000 för 10År
man kan sedan förlänga den.
Det är väl vanligt att säljaren tecknar en sådan...
 
Andreas_Hansson skrev:
Anticimex säljer försäkringar som går in om hussvampen kommer tillbaks.

Sådan finns på ett litet hus hos oss.
Tror den kostade 10 000 för 10År
man kan sedan förlänga den.
Det är väl vanligt att säljaren tecknar en sådan...
Anticimex försäkringar är helt värdelösa.. >:(
Köpte ett hus via svenskfastighetsförmedling som va besiktat o säljförsäkring via Anticimex där de inte va några problem.. Sen visade det sej att markdräneringen inte fungerar men de får man ingen ersättning för.. 20 år räknas de att markdränering ska hålla stog det då i de finstilta o sånt som är äldre än beräknad livslängd är dom inte ens skylldiga att tala om va svaret jag fick av dom.. Vet av 2 st andra som köpt hus här i byn som hade liknande problem som jag o dom vann mot tidigare ägare så dom fick ny markdränering betald.. Dessa hus va oxå från början av -70.. Anticimex är som vilket försäkringsbolag som helst bra att ha göra med så länge man betalar men ska man ha ut nått så blir det stopp direkt.. :(

Så jag skulle då inte köpa detta hus..

 
Ok som det låter så är inte försäkringarna mycket att ha men en billig "försäkring" verkar ju vara att installera luftavfuktare under huset. Är det någon som haft problem att bli av med hussvampen? Och isåfall varför? Var det ett långt gånget angrepp? Något man bör tänka på i efterhand när man försökt ta bort allt angripet virke och besprutat med Boracol som Anticimex verka använda? Öppen för alla förslag för huset ser så fint ut i övrigt, torrt och fint under krypgrunden, Träet ser ut som nytt och har suttit där i 80 år snart.
 
Hussvamp är inte att leka med.

En googling gav följande:

http://www2.nrm.se/kbo/krypt/serplacr/welcome.html.se

http://www.resaro.se/rootfold/bggprobl/DN010211_5.pdf

http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=359

Mitt råd är att Du backar - köp inte detta hus !

Om Du envisas med att köpa det, se till att Du har skriftligt på att försäkringen gäller.

Anlita advokat som kollar att dina försäkringar är "vattentäta", visst det kostar en del pengar, men det är inget mot vad det kommer att kosta om svampen kommer igen.

Pruta utav bara den, minst 10% !

Kom ihåg att säljaren är skyldig att påtala alla kända fel för en presumptiv köpare, alltså måste han påpeka att huset har haft angrepp av äkta hussvamp.

Och slutligen - lycka till !
 
Jag hade inte köpt huset om det inte var för att jag ville åt tomten. Alltså att jag skulle riva huset. Försäkringar osv i all sin ära men det blir ju en massa energi från dig som ska till hur som helst om hussvampen kommer tillbaka.
 
Hej,
Man ska ju inte måla f**n på väggen för tidigt.
Du skriver att det var svamp i gamla gjutformar.
Dessa är då inte kvar nu?
Om de är kvar hur långt är det till nästa organiska material?
En avfuktare måste vara sista utvägen om man vill bli av med fukten. En avfuktare går oftast på el och håller bara x antal år innan man måste byta.
Går det inte att nyttja konventionella metoder för att bli av med fukten, dränera, korrekt ventilation, etc?

När det gäller min egna erfarenhet så lades det in ett nytt golv i ett torp med torpargrund (Varning för detta!)
Detta knöt fukten till torpargrunden då inte golvet kunde andas som det gjorde förr. På ett år var torpet skrot. Bl a kan jag nämna att bärande innerväggar utgjordes av hemmatimrade stockar, typ 10 x 10 tum, dessa såg hela ut på utsidan, men ett enkelt stick med kofoten och man såg kofoten på andra sidan, jag säger bara att den svampen kan förstöra trä GANSKA effektivt!
 
Hmmm, alla verkar ju väldigt negativa till att köpa pga hussvampen. Angreppet verkar dock vara begränsat till formvirket som går längs det som är gjutet under marken.
Det näsrmate organiska matrialet är träramen runt innerdörren och denna har sedan kontakt med en balk som hör till taket (dvs golvet på huset). Träramen var dock ej angripen och balken ovanför ser och känns väldigt fin. Trägolvet är bevarat och aldrig ombyggt sen de byggde huset och ändå ser plankorna ut som nya, väldigt torra och fina, dvs fukt verkar knappt existera förutom i jorden utanför huset. Allt formvirke var angripet under jorden men inget syns någon annanstans. Anticimex har nu varit där och sprutat boracol och slagit in giftstavar i det friska virket runt det som angränsar till det område som var angripet och det ser riktigt bra ut. Får se vad de skriver i sitt protokoll angående hussvampen. Det verkar ju positivt att det är så torrt i övrigt, huset står ju förstås på 90m sand rakt ner så det borde ju vara väldigt torrt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.