Tjenare,

DÅ:
Har haft en gammal vattenpump märkt 220/380V, det har gått en 3-ledad + jordfläta kabel ut till denna, sitter nu inkopplad i en handske märkt 500V 16A.

NU:
Skall koppla in den till en ny pump och ett värme element 200W, Hur kan jag se om den befintliga kablen är 380 alt 220 volt? Vilka färger gäller idag?

LÄNK:
Någon som vet en bra länk till en elguide, skulle vilja verifiera innan jag tar dit en behörig elektriker.

Tackar på förhand!!
 
Pontusen skrev:
Vilka färger gäller idag?
En bild säger mer än....ekkj.jpg ;)
 
OK, Hmm
Den kabeln jag köpte via COOP är VIT, SVART, BLÅ plus jordfläta, Den gamla var VIT, SVART, RÖD plus jordfläta, hur kan det stämma då?

Har du någon bra länk?

// Pontus
 
Det är samma typ av kabel som används, det är sen när den kopplas in i proppskåpet och i pumpen som det bestämms vad som skall användas ( 230 / 400V ).
Glöm inte att den nya kabeln behöver ha samma "dimension" som den gamla.
 
Pontusen skrev:
Tjenare,

DÅ:
Har haft en gammal vattenpump märkt 220/380V, det har gått en 3-ledad + jordfläta kabel ut till denna, sitter nu inkopplad i en handske märkt 500V 16A.

NU:
Skall koppla in den till en ny pump och ett värme element 200W, Hur kan jag se om den befintliga kablen är 380 alt 220 volt? Vilka färger gäller idag?

LÄNK:
Någon  som vet en bra länk till en elguide, skulle vilja verifiera innan jag tar dit en behörig elektriker.

Tackar på förhand!!
skall du blanda 400v o 230v komponenter får du först montera en cental det är inte tillåtet att göra ett avstick från 400v å ta ut 230v...........
 
Har för mig att jord var röd förr.

Idag drar man fyrledat + jordfläta av säkerhetsskäl. Tänk dig din gammla kabel treledad + jordfläta. Där jordflätan är nolla och du inte har någon separat jordkabel.

Du drar lös handsken från väggen genom att dra i kabeln och jordflätan går av/lossnar inuti handsken = du tappar nollan. Om då tex höljet på handsken i samma veva kommer i kontakt med en fas så blir handsken ledande utan att säkringen går. Tar du då i handsken blir du nollan! dvs det blir du som leder ner all ström i backen och en elolycka är ett faktum!
 
Pontusen skrev:
det har gått en 3-ledad + jordfläta kabel ut till denna,
Om pumpen är märkt 220/380 V är den gjord för att köras på antingen 3x220V (det har du inte hemma hos dig, finns bla i Norge) eller 3x380V som då är fallet hos dig. De tre ledarna är fasledare och flätan är jord.
Man kan inte utifrån färgerna bestämma vad som är vad förutom att flätan garanterat är jordad. Har behov av nolla används visserligen alltid blå ledare till det men eftersom pumpen inte behöver en nolla använder man den istället som fasledare.

För att krångla till det lite är det iof fullt möjligt att pumpen körs med enfas 230V. Det går vid 3x230V koppling att med hjälp av en kondensator köra pumpen med enfas 230v men man får då ut ca 60% av märkeffekten så det är knappast troligt. Dessutom har man ju dragit en 3+1 ledare och har en pump som går att köra på 3x380V
 
Harrys, jag såg inte ditt inlägg förrän efter att jag postade mitt och eftersom det du skriver är helt korrekt brydde jag mig inte att kommentera det.
Skaffar Pontusen en 400V trefas pump + ett 400V element krävs mindre arbete. Alternativet är en enfas 230V pump och ett 230V element men då måste elektrikern göra omkopplingar i centralen vilket givetvis kostar. En trefas pump kostar lite mera (tror jag) än en enfas men å andra sidan fås en större kapacitet och jämnare lastfördelning.
 
Jag tackar och bockar för alla svaren :)!!

Jag har kollat upp en ny pump som heter Grundfos, vilket rekomenderas av många vvs:er, den ligger på 220V

Nominell spänning 1x200-230V
Samt värmeelement 1x230V 200W

Kan jag koppla in EKKJ 3G2.5+1 (antar 3-ledare + jordfläta) och köra 230 Volt (skippa en ledare) via en kopplingsdosa IP44 (IP54), ansluta kopplings dosan till ett vanligt 230 volts jack.

Jag vill bara ha igång pumpen för vintern, till sommaren kommer jag göra om all el, sätta in automatsäkringar (istället för keramik) och jordfelsbrytare.

ASCII drawing:

--220V--OIP44---EKKJ----/BRYTARE---PUMP&ELEMENT

Eller finns det någon annan lösning.
 
El_-micke skrev:
skall du blanda 400v o 230v komponenter får du först montera en cental det är inte tillåtet att göra ett avstick från 400v å ta ut 230v...........
Varför är det inte tillåtet?
Det finns ju kombinerade trefas/enfas-uttag.
 
Pontusen skrev:
Jag tackar och bockar för alla svaren :)!!

Jag har kollat upp en ny pump som heter Grundfos, vilket rekomenderas av många vvs:er, den ligger på 220V

Nominell spänning 1x200-230V
Samt värmeelement 1x230V 200W

Kan jag koppla in EKKJ 3G2.5+1 (antar 3-ledare + jordfläta) och köra 230 Volt (skippa en ledare) via en kopplingsdosa IP44 (IP54), ansluta kopplings dosan till ett vanligt 230 volts jack.

Jag vill bara ha igång pumpen för vintern, till sommaren kommer jag göra om all el, sätta in automatsäkringar (istället för keramik) och jordfelsbrytare.

ASCII drawing:

--220V--OIP44---EKKJ----/BRYTARE---PUMP&ELEMENT

Eller finns det någon annan lösning.
Innan du väljer en enfaspump så tänk efter om du har spänningsfall. Händer det något med lyset inomhus när du slår av/på ugnen/spisplattorna o.s.v. ? I så fall skulle jag gå på en trefaspump. Spänningsfallet som syns på lampor o.s.v. blir en tredjedel eller mindre med en trefasare jämfört med en enfasare på samma effekt.

VVS-folket rekomenderar säkert enfasare för att de slipper garantiärenden där kunden säger att pumpen inte funkar och så visar det sig att fasföljden är fel = pumpen snurrar baklänges.

Om du nu har röd-vid-svart och jordfläta, och det är en trefaspump, så är det nog egentligen olagligt val av färger även då pumpen installerades, röd var ofta skyddsjord förut, men troligen är de tre ledarna varsin fas och jordflätan är rimligtvis jord.

Jag tycker att du ska köra helst element på 400V och trefaspump, och i andra hand pump och element på 230V vardera.

Jag fattade inte riktigt varför/om du ska byta både kabel och pump...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.