Hej allihopa!

Har sett i affärer ibland att de säljer trädgrenar som dekoration, som liksom har krullat ihop sig. Jag tycker dessa är helhäftiga, men dyra?! En liten pinne kan ju kosta minst 100 spänn.

Någon som vet vad för slags träslag detta är och hur man får dem att krulla sig? :D Blir jätteglad för hjälp!
 
Hemmakatten
Det måste vara omrhassel du tänker på. Det växer "krulligt", dvs.med vridna grenar. Ormhassel är en trädgårdsbuske och inget som växer i naturen, därav det höga priset. Men 100 kr låter väl mycket. En ormhasselkvist kan man spara och använda om och om igen i olika arrangemang.
 
Vilket snabbt svar!!!

tack så hemskt mycket! Jag bor i Stockholm och har bara hittat sånna här dyra kvistar, vet du någonstans där de är billiga så blir jag jätteglad för tips ;)

Kan man köpa en ormhasselbuske hel på växtaffären? Jag har ju en trädgård, kanske skulle ta och plantera en sådan? Är de lättskötta? :p Hoppsan, nu blev det visst ett helt annat ämne ;)
 
Hemmakatten
Enda tipset är att kolla runt i olika butiker, kommer inte ihåg var jag köpte mina kvistar, men har för mig att jag betalade runt 50-lappen för en kvist i nån blomsterbutik i Sthlm.

Omrhassel är en trevlig buske att ha i trädgården, framförallt på vintern är de vridna grenarna mycket dekorativa. Det är en härdig och lättskött buske som kan bli ett par meter hög (drygt). Det är egentligen en vanlig hasselbuske (du vet sådana med hasselnötter på) som man ympat in hassel med "tillväxtfel" (de vridna grenarna) på. Den finns att köpa på de flesta plantskolor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.