Ska anlägga tomt på skärgårdsö, tänkta försöka med utrullad gräsmatta, men... Jag vet att detta kräver idog bevattning inledningsvis. Med egen borrad brunn vågar jag inte lita på att vattnet räcker. Jag har hela Östersjön intill tomten men detta vatten har givetvis högre salthalt. Frågan är om det går det att vattna gräsmattan med detta vatten eller om den dör direkt av blotta förskräckelsen?
 
Det lär anrikas mer och mer salt i gräsmattan efterhand som vattnet dunstar, så det är nog ingen bra idé.

Jag skulle nog försöka anlägga gräsmattan på hösten i stället när det är riklig dagg på nätterna och luften inte är så torr.
 
Lär inte vara någon bra ide. Vi har tidigare vattnat en hallonhäck med bräckt vatten och det blir inget bra.

Du får väl helt enkelt göra en ansträngning och samla ihop lite vatten? Med vintern framför oss har du ju tillgång till oändliga mängder vatten, bara på ett lite opraktiskt sätt.... Samlar man regnvatten blir ju även det väldigt mycket över ett halvår.
 
Har fått höra från anläggningsproffs att det funkar, gräsmattan överlever. Däremot får man räkna med att den första säsongen kanske gräsmattan inte ser så fantastisk ut, det tar ett tag att komma igen. Vattna så ofta du kan med brunnsvatten för att "skölja" och spä ut utfällningar från sjövattnet. Som sagt, har hört detta, ej testat.
 
Enligt min mor som har tomt vid östersjön (och salt vatten tom i brunnen) så skall man vattna på kvällen/natten om man vattnar med bräckt vatten. Det ser ut att funka bra hos henne, men vissa sorters perenner ser man att dom blir bruna i kanterna av vattnet.
 
Tack för synpunkterna, blir nog en höstmatta och försök att minimera "saltlagen".
 
Jag har hört att det funkar att en säsong vattna med bräckt vatten. Vet att Vaxholms golfklubb gjorde det året då gräset såddes.
Vid min sommarstuga har jag däremot gräsmatta hela vägen ned till vattenbrynet, och när det är lite högre vatten så står de närmaste metrarna under vattenytan. Gräset mår hur bra som helst, man får passa på att klippa då det är lågvatten :) Jag tror dock att detta är naturligt gräs, inget som såtts, så det kanske klarar det bräckta vattnet bättre.
 
Jag har provat använda östersjön med lite olika resultat men ska jag sätta lite vetenskaplig höjd på det hela så kan jag ännu inte dra några riktiga slutsatser.

Hursomhelst:
Ny rullad matta fic första omgången sötvatten. Därefter har den fått ett par säsonger sjövatten och sett riktigt fin ut.
Slutsats: Det fungerar...
Mattan börjar plötsligt se dålig ut och har svårt att ta sig på försommaren
Slutsats: Kanske att sjövattnet förstör mattan på längre sikt.
Läser på hur man egentligen ska sköta en gräsmatta och hör talas om gödsel ;), något inte vår matta har fått.
Slutsats: Felete kanske snarare brist på annan skötsel och sjövatten fungerar bra....

Precis invid sjön beslöt vi att så matta istället. På med jord, frö, fiberduk och rikligt med sjövatten.
Resultat: Det gick inte alls.
Slutsats: Sjövatten kanske inte är så bra för nysått
Det växer dock i kanter och på vissa ställen och efter lite funderande så inser vi att vi packat jorden för hårt när vi kört fram och tillbaka med en liten traktor. vi handjagar upp översta lagret och försöker på nytt. (Här utbryter en tävling mellan mig och min fru om vems sida som växer snabbast. jag försöker fuska genom att bara sötvattna och gödsla min sida).
Resultat: Ingens sida växer särskilt bra men min kanske något bättre...
Analys: Sjövatten kanske ändå är ett problem....
Iaktagelse: I den överblivna jordhögen har det inte växt ens ett ogräs.
Slutsats: Jorden var skitjord!. Sjövatten kanske ändå är ett bra alternativ...

Ni får av detta dra egan slutsatser, min ovetenskapliga tyckandet just nu är att

Taget den begränsade sötvattentillgången och katastrofen om det tar slut (vi bor permanent), tillgången på sjövatten och ungarnas enorma glädje att springa i vattenspridare samt det resultatet att det under ett par säsonger faktiskt var extra grönt så tänker jag köra på med sjövatten ett tag till. (till nästa iaktagelse...)

Men notera: Vid ett tillfälle stod en spridare så den dränkte plommonträdet och vinbärsbuskarna, det gillades inget vidare och bladen blev bruna och föll av.

Mvh
///Johannabacken

(Fattar inte vad folk med stenläggning gör med all tid......)

En Vattenspridare råkade stå så att den
 
Vet att för en del år sedan så vattnade den lokala golfbanan (Öregrunds GK) med bräckt vatten och fick problem med svampangrepp och andra problem med gräset , så man fick bita i det sura äpplet och bygga en stor damm för att leda ner regnvatten dit istället.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.