Har nu de senaste dagarna åkt runt och tittat på lite ekmöbler (ja jag vet att ek tydligen är helt fel numera) men slogs av att alla möbler är oljade ej lackade. Undrar lite varför?
 
Själv så föredrar jag enkelt underhåll och vill helst ha lackat
 
Rent funktionellt är lack lite enklare att ha att göra med
Det beror på skulle jag vilja säga. På ytor med stort slitage (så som trösklar, där man ofta trampar på samma ställe hela tiden, eller i miljöer där man går med skor, där barn kan dra in grus, eller någon möbel eller bordsskiva där man av en eller annan anledning får stort slitage, och så vidare) så klarar sig oljade ytor bättre än lackade och det är betydligt enklare att åtgärda enstaka skador på oljade ytor. Med en oljad yta kan du lätt olja om en liten del av ytan utan att det syns att man gjort det.

Däremot så kräver oljade ytor en helt annan regelbunden skötsel än lackade ytor, så vad som är praktiskast beror på vad ni ska ha det till.

Det viktigaste är nog ändå vad ni tycker är snyggast.

Det är en modegrej
Det är klart att mode spelar in, men oljad ek är knappast någon ny fluga, utan ett beprövat material med hundratals år på nacken. Ibland är det "ute" och ibland är det "inne" men det är ett material som alltid är snyggt och var så även på 1700-talet.

Strunta alltid i vad andra säger är inne och ute och köp det ni tycker är snyggast.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Ksund skrev:
Det är klart att mode spelar in, men oljad ek är knappast någon ny fluga, utan ett beprövat material med hundratals år på nacken. Ibland är det "ute" och ibland är det "inne" men det är ett material som alltid är snyggt och var så även på 1700-talet.

Strunta alltid i vad andra säger är inne och ute och köp det ni tycker är snyggast.
Låt vara att oljad ek inte är någon ny företeelse, men till alla slags möbler och som golvmaterial så är det väl ändå förhållandevis nyss som det blev 'inne' ;).

Visst ska man helst strunta i vad andra tycker, men det är ju knappast så enkelt egentligen, för varken 'alla andra' (eller man själv heller i ärlighetens namn) tycker ju ( mer sällan iaf. ;)) att det som är helt 'ute' är jättesnyggt.
Oljat är oerhört vackert och på en bordsskiva tycker jag personligen att det handlar om en överkomlig arbetsinsats, men att bära ut alla möbler för att olja in trägolven minst en gång per år är inget litet projekt, spec. inte om det rör sig om stor del av huset :surprised:

Gissar att presumtiva köpare på 'begagnade-hus-marknaden' om ett antal år kommer att förbanna denna modefluga, då det komer att bli många hus till salu framöver med väldigt misskötta och därmed fula trägolv, för ingen ska inbilla mig att var och varannan barnfamilj gladeligen kommer att orka och hinna bära ut hela möblemanget för den årliga inoljningen, dessutom år efter år ;).
Så jag tycker att det är klokt av dig 'Claes' att värdera skötselaspekten lite mer realistiskt än de flesta verkar göra, förvisso är ett väloljat ekgolv eller möbel oftast snyggast, men en misskött dito är definitivt inte snyggare än det lackade alternativet.
Så det viktigaste tycker jag faktiskt är att inse vad man själv kommer att orka hålla lika vackert som det är vid inköp, dessutom under lång tid framöver :)

MVH//Christina.
 
Gissar att presumtiva köpare på 'begagnade-hus-marknaden' om ett antal år kommer att förbanna denna modefluga, då det komer att bli många hus till salu framöver med väldigt misskötta och därmed fula trägolv, för ingen ska inbilla mig att var och varannan barnfamilj gladeligen kommer att orka och hinna bära ut hela möblemanget för den årliga inoljningen, dessutom år efter år
Jag håller med om att oljade trägolv nog är är vettigast i offentliga miljöer (eller i en begränsad del av huset), och att få barnfamiljer tycker att det är så vidare kul att olja om golvet i hela huset.

Men nu rörde väl frågan möbler och vad gäller möbler tror jag att det är betydligt fler som orkar sköta sina oljade möbler bra. Det är också så att man vid en eventuell framtida husförsäljning inte säljer möblerna vidare, så jag tror inte att framtida köpare kommer att svära så mycket över om man har oljade möbler.
 
Ksund skrev:
Men nu rörde väl frågan möbler och vad gäller möbler tror jag att det är betydligt fler som orkar sköta sina oljade möbler bra. Det är också så att man vid en eventuell framtida husförsäljning inte säljer möblerna vidare, så jag tror inte att framtida köpare kommer att svära så mycket över om man har oljade möbler.


Förvisso :), det var precis vad jag försökte säga med:

Oljat är oerhört vackert och på en bordsskiva tycker jag personligen det handlar om en överkomlig arbetsinsats
Så jag tycker att det är klokt av dig 'Claes' att värdera skötselaspekten lite mer realistiskt än de flesta verkar göra, förvisso är ett väloljat ekgolv eller möbel oftast snyggast, men en misskött dito är definitivt inte snyggare än det lackade alternativet.
samt att modet spelar väldigt mycket större roll än den praktiska aspekten, för allas våra (de allra flesta av oss iaf.) preferenser ;)

MVH :)//Christina.
 
En fundering: Skulle det funka tro att köpa en oljad möbel och sedan när man inser att man missat inoljningen och det är torrt kanske lacka det?
 
Claes skrev:
En fundering: Skulle det funka tro att köpa en oljad möbel och sedan när man inser att man missat inoljningen och det är torrt kanske lacka det?
Fast om det då är eftersatt vg. oljning så betyder det oftast att det inte enbart ser torrt ut, då har det också under ganska lång tid varit känsligt för fläckar av tex. vattenglas, vinspill, olika matråvaror osv. osv. som sugs in i träet och efterlämnar fläckar, tyvärr........... :-/
Vilka de flesta iof. sig inte är omöjliga att få bort meddelst lite slippapper och handkraft, vilket ju är en av den oljade möbelns fördelar.

Så köper man oljat bör man verkligen försöka hålla efter åtminstone bordsskivan ordentligt, övriga delar av bordet samt stolarna tillåter ju lite mer slarv.
Jag har själv oljade köksmöbler och kan inte säga att jag till punkt och pricka följer rekommendationerna numera, men då de nu är nästan 15 år så är de totalt sett oljade så mycket att jag numera struntar i allt annat än bordsskivan, det första året/åren försökte jag emellertid vara ordentlig.
De första åren hade vi inga barn och då höll skivan utmärkt väl med 1 oljning/år (efter initialfasen vid inköp), sedan barnen kom och kladdet mångfaldigades med åtföljande torkning med diskmedelstrasan, många gånger per dag så for skivan snabbt illa samtidigt som orken för underhåll var väldigt låg, efter ett par tre år med den behandlingen så såg skivan bedrövlig ut :'(, men då bar vi ut bordet och jag ägnade en hel dag åt slipning med maskin och för hand och sedan olja på och voila! -Som nytt igen :surprised: :-* (vilket jag faktiskt inte ens vågade hoppas på när jag började slipningen).
Men det man ska vara extremt försiktig med när skivan är i 'katastroftillstånd' är rödvin, det sugs så djupt ner i träet och ger fruktansvärda fläckar :p.

Sedan tycker jag iof. att det är svårt att lacka möbler lika slätt och fint hemma som när det är fabrikslackat, men har man tillgång till dammfri miljö så går det kanske bra, hos mig har det alltid lyckats bli lite knottrigt, vilket retar mig till vansinne (kanske för att det säger mer om hur välstädat jag egentligen har, trots alla ansträngningar ;)).

MVH//Christina.
 
Claes skrev:
Har nu de senaste dagarna åkt runt och tittat på lite ekmöbler (ja jag vet att ek tydligen är helt fel numera) men slogs av att alla möbler är oljade ej lackade. Undrar lite varför?
Har jag missat något???

Ska i dagarna beställa en säng i just ek!!! :-/

Liiisa
 
Har jag missat något?
Tja, det stämmer som han säger att många menar att ek är helt ute nu. Iår är det istället oljad valnöt som gäller för hela slanten.

Men som jag sagt tidigare, försök att strunta i vad andra säger är ute och inne och köp det du tycker är snyggast.
 
Ksund skrev:
Tja, det stämmer som han säger att många menar att ek är helt ute nu. Iår är det istället oljad valnöt som gäller för hela slanten.

Men som jag sagt tidigare, försök att strunta i vad andra säger är ute och inne och köp det du tycker är snyggast.
Ute och inne? Vi köpte en matgrupp i ek för 3 år sedan som tänkte ha livet ut....
 
Håller med att det är ögat som avgör inte vad andra anser vara inne/ute.
Köpte precis sovrumsmöbler i oljad ek som jag själv anser vara tidlöst material.
 
Tja, ska man gardera sig ;D så gäller det väl att ha både teak, jakaranda, furu, bok, björk, ek, valnöt, merbau, plast, stål, betong, sten, .... osv. Då är man alltid inne ::), men vem bryr sig!? Jag tror man är som mest påverkbar när man är i färd med att köpa något och kollar runt, i affärer, på reklam osv, sen när man slutar titta så bryr man sig inte. Tidlöst, finns det???
 
lackade golv o möbler är mkt lättare att hålla/göra rent! Lackade golv ger bättre skydd mot smuts, fläcker, märken än oljade. Oljade golv kärver mer skötsel o underhåll. Om man nu får en fläck, brännmärke eller liknande på lackat golv eller oljat så går det att få fixat på båda typerna. Går att punktlaga ett lackat golv utan problem. Lack= extralack på burk(samma fabrikat gärna), fint sanpapper o en pensel. Olja = sandpapper o olja.

smaken får avgöra tycker jag, om vad som är finast.
 
Smaken? Man kan bara välja bland det som finns i affärer och urvalet styrs av trender ... hur man än försöker så är det butikens utbud som styr vår smak åt ett eller annat håll. Skulle inte vilja ha fex oljade bokhyllor eller andra skåp där det samlas dam. Efter ek och valnöt kommer ...svartbetsat björk kanske? Blir lika svårt att hitta lika stor utbud av ekmöbler som av furu idag :)

Föredrar tåliga ytor att kunna snabbt dra över med fuktig trasa utan att trasan bromsas av :). Arbetsytor och slittytor får gärna vara av gediget oljad trä ...också av praktiska skäll. Vet faktiskt inte varför skall allt oljas nuförtiden eftersom på längre håll ser det ändå ut som något mörkare matlack och det enda skillnad blir i underhållet ...i mina ögon.. Är det en möbel av oljat faner så är det kanske inte så lyckat med oljad yta för man kan inte slipa fläckar hur mycket som helst?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.