Hej.

Jag planerar att sätta in 2 ackumulatortankar på 750l st.
Hittar tankar för bra pris på rinkaby rör men ingen klarar min takhöjd (1900mm)
och jag kan inte ha mer än två.

Värmebaronen har perfekta kvadratiska men kostar skjortan
Har ni några bra förslag?

ps.Panna jag tänkt köpa är Baxi solo 30.

/Dennis
 
Hej! har inte Baxi solo utgått ur sortimentet?:)
 
Baxi Perifal Solo Innova 30kW säljer dem på rinkaby ju...

Dennis
 
alla tanktillverkare kan erbjuda nerkortade tankar, fast då blir det ju inte 750 liter förståss.
 
Oavsett vad du fått höra är 1500 liter för litet för den pannan, minimum är 2,5 m3 och fler än en tank är en nödlösning.

Skaffa EN måttbeställd tank, dom kronorna extra är försummbart i sammanhanget och man spar några tusen på en enklare inkoppling.
 
Min tanke är ju att det ska räcka med att fylla pannan och tända max en gång om dygnet som de flesta vill antar jag.
Menar du att pannan med ett ilägg klarar hetta upp mer än 1,5m3?

Jag förstår att det är klart bäst med en stor tank men hur går deet med beredare då? Tanken var att bara använda en 750l tank med beredare på sommarn och stänga av till den andra.
 
Ett ilägg värmer ungefär 2,5 m3 med bra ved och litet värmeuttag.

Sen kan man fråga sig varför du skulle vilja elda mot mindre vatten på sommaren? Självklart vill man elda så sällan som möjligt även då, dvs kunna lagra så mycket värme som möjligt.

Men dom flesta vvs:are har ingen som helst kompetens inom vedeldning utan tror en massa saker. Därför lever såna påståenden kvar som att elda mot en tank på sommaren. Förmodligen är det en kvarleva från 80-talets standardkoppling: 2 x 500 liter med dåligt färdigisolerade tankar och oisolerade rör. Med en sån installation är tankarna kalla efter ett par dar på sommaren vare sig man har en eller två inkopplade.
 
Det är väl nästan tvärtom, man MÅSTE elda mot två tankar på sommaren när det direkta uttaget är noll. På vintern hjälper huset till att ta reda på värmen och det som då blir över går till tanken.

Stor tank ger jämnare värme.

Protte
 
Jättetacksam för era erfarenheter:)

Det verkar vara en effektiv panna. Min svåger har en vedex3000 och värmer precis upp 1,5m3 på ett ilägg. Skiljer det så mycket på Baxin och nibe´n?

Det där med en stor byggd tank låter bra men har ingen aning vem som gör det. Jag bor i Halland. Monterar de in en beredare då eller? Och sen isolerar man med väggar runt om då?
Många frågor, tack för era svar!

Dennis
 
Huskvarna tanksvets går att köpa måttbeställd tank.Man får välja själv om man vill ha beredare eller slinga.Ja köpte min genom pannförsäljarn han drog av 5000:- på listan:)
 
:)
knekten skrev:
Hej! har inte Baxi solo utgått ur sortimentet?:)
Sorry ja mena solo plus:)
 
Bolian skrev:
Jättetacksam för era erfarenheter:)

Det verkar vara en effektiv panna. Min svåger har en vedex3000 och värmer precis upp 1,5m3 på ett ilägg. Skiljer det så mycket på Baxin och nibe´n?

Det där med en stor byggd tank låter bra men har ingen aning vem som gör det. Jag bor i Halland. Monterar de in en beredare då eller? Och sen isolerar man med väggar runt om då?
Många frågor, tack för era svar!

Dennis
2 ilägg får man räkna med om dt nån gång blir riktig vinter:)
 
Bolian skrev:
Jättetacksam för era erfarenheter:)

Det verkar vara en effektiv panna. Min svåger har en vedex3000 och värmer precis upp 1,5m3 på ett ilägg. Skiljer det så mycket på Baxin och nibe´n?

Det där med en stor byggd tank låter bra men har ingen aning vem som gör det. Jag bor i Halland. Monterar de in en beredare då eller? Och sen isolerar man med väggar runt om då?
Många frågor, tack för era svar!

Dennis
Man får vad man betalar för, läs databladen på pannorna. Tex
vedmagasin: 95 resp. 135 liter
vikt: 290 resp. 505 kg
Konvektionsdel: plattjärn resp. riktiga tubrör.

Inovan är nog det bästa som säljs i Sverige. Sen är det upp till var och en om man tycker att det är värt pengarna. Men pannorna är inte jämförbara bara för att dom heter 30 kW båda två...
 
Köp en måttbeställd tank, den ska va så stor som det bara går!
Minst 3000 liter om det får plats. Annars kommer du att ångra dig när allt är färdiginstallerat. Köper du en ny dyr panna så är det väldigt dumt att snåla in på tanken, du vinner väldigt lite i pengar men förlorar mycket i bekvämlighet.
 
Matss skrev:
Man får vad man betalar för, läs databladen på pannorna. Tex
vedmagasin: 95 resp. 135 liter
vikt: 290 resp. 505 kg
Konvektionsdel: plattjärn resp. riktiga tubrör.

Inovan är nog det bästa som säljs i Sverige.Nja vet ifanken innovan har 130l vatten o kalmar V33 har 90l ,prismässigt så vinner nog Kalmar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.