Snacka om dåliga verktyg.
Jag pratar av egen erfarenhet...

Först köptes en borrhammare modell störr den höll inte att bila med,chucken tog stryck trots infettning .Detta edde till att sds borrarna inte gick att sätta fast. sen dog skiten helt.
Garanti tänket jag och fick en ny efter ett par veckor.
Den nya gick fint ca 2 timmar när det började stinka el brand,det slog blixtar vid kolen och blev så där obehagligt varm...

Vinkelslip nr 1 (125mm) inhandlas kör med den när en gammal kamin insats ska väck.Efter ett par av och på slag så går motorn igång men kapskivan står still.
Garanti tänker jag,har tappat bort kvittot så jag köper en till för att kunna lämna in den första....

Under tiden som den första är på rep så går självklart den andra sönder,denna gång är det strömbrytaren som packar ihop.

Svär farsans superpower kapklinga började klingan att wobbla på efter 3e sågningen...

Så en VARNING för dessa elverktyg är på sin plats, även om de är billiga så ska manha klart försig att det är leksaker och inte riktiga verktyg man köper. >:( >:( >:(
 
Vilka kedjor säljer dessa då?
 
är ju tyvärr så, you get what you pay for... :-/
 
super power, dom där ska du ju bara köpa och hänga fint i garaget. Rena och fina. Man köper alla verktyg i samma serie så blir det riktigt snyggt.

Dom dyra använder du, smutsar ner och gömmer i nåt skåp.

:)
 
Minns när Coop sålde vinkelslipar för 49 kr.
Jag menar, det är ju billigare att köpa denna än en plasthammare till sitt barn, och snacka om att ungen blir populär på dagiset när han kommer in med en vinkelslip med en 125 mm betongskiva på.
 
Jag testköpte cirkelsåg och slagborr av detta märke. 49:-/st. Testkörde och lämnade tillbaka (cirkelsågen trasig). Hel katastrofdåliga att jobba med. Köp inte om de inte ska vara prydnad.
 
Kommer inte alla dessa Super Power, Power Super, Power Craft, Bruksbo, ETC, Alpha tools osv. från samma Kinesiska fabrik?

Samma innehåll, bara olika färg och etikett beroende på vilken firma som beställt dem. Görs på billigaste tänkbara vis med stora toleranser, dåligt järn och billiga elektriska komponenter. Fyller sitt syfte på marknaden, men kan ju givetvis inte jämföras med kvalitetsmaskiner.

/T
 
Den som det visste, men det är säkert så
 
Bruksbo funkar bara finfint om man vet hur man använder dem.. inte köra hårt en lång stund.. då brinner de upp... utan små korta intervaller... :)
Börjar de lukta illa så slutar man direkt :)
 
Det där är väl lite som med 15krs Moraknivar. Köper man 100st så kan man få tag i någon som hamnat helt rätt vid härdning osv och på så vis få ett fantastiskt blad. Är själv mycket emot dom där billiga 'leksakerna', men jag köpte en 18V skruvdragare av märket Bruksbo och den funkar fint. (bara därför pajjar den säkert imorgon) ;)
 
jag har köpt en dränkbar pump och en elhyvel av märket Bruksbo, har funkat bra förutom att elhyveln måste varmköras innan man hyvlar om det är minusgrader, men skruvdragere har jag 2 dewalt med slag, funkat perfekt i 3-4 år, använda mycket och hård körning, där hade det nog gått åt dussintals bruksboar...
 
galento
Hej,en av våra chefer kom släpande på en Super Power kap och gersåg,den gick 1 dag =skitgrejor. :'( Jobbar själv på mek.verkstaden och ett av de slitstarkaste handverktygen är en vinkelslip från Makita som vi använder för slipning,vi har haft denna i över 10år och det är bara att byta kolen ibland. ;D Våra Hilti-maskiner har också varit mkt bra.Men sen kan det ju diskuteras om industrikvalité behövs för hemmabruk,troligtvis inte.
Samtidigt är det ju mkt roligare att jobba med ett verktyg som man trivs med och funkar bra.Man får väl försöka göra en avvägning mellan pris och kvalité,men det är ju inte roligt om man tycker att verktyget är skit innan man börjat jobba med det.Som tur är har vi fördelen att kunna låna med verktygen hem ;D men det vet väl ingen hur länge detta står sej.
 
För att kapa/borra/klyva enstaka gånger funkar de säkert hyfsat omman vet hur de skall användas..dvs ej hårdköras. Skall man jobba mer seriöst hemmavid eller firmajobb så är välkända dyrare märken som Makita, Hilti,Kangoo med flera att föredra. Vist de kostar men de håller också. Har hitills knappt sett en av ovanstående märken som man nött ut och då har jag jobbat inom byggbranschen ett antal år.
Stor skillnadpå de billiga maskinerna är bla att deras lager är gjorda i plast..vilket gör att de nöts ut fort. En riktig maskin har ordentliga lager som tål påfrestning av enorma mängder.
Ta en cirkelsåg..skall du kapa upp skivor till ett helt hus vid ett bygge skulle jag satsa på en dyrare maskin med kvalitet...SKall man tex kapa två bänkskivor och ingetmer så funkar en billig "Rusta" maskin lika bra. Allt handlar om behov och vad man skall använda maskinen till.
Jämför med en bil...skall du sitta och åka 8-10 000 mil om året(försäljare eller liknande tex) så köper du nog hellre en Audi A6,Volvo S60/80 eller liknande istället för en Fiat Uno :)
Inget ont om Fiat men jag skulle inte vilja sitta 8000:- mil om året i en sådan*skrattar*
 
daniellindholm skrev:
Det där är väl lite som med 15krs Moraknivar. Köper man 100st så kan man få tag i någon som hamnat helt rätt vid härdning osv och på så vis få ett fantastiskt blad.
En gång behövde jag akut någon tång som man kan använda som avbitare, gick in på överskottsbolaget och rotade igenom en rätt stor del av deras låda med kombinationstänger, hittade till slut en som om man höll upp den mot ljuset så såg man att avbitarkäftarna faktiskt gick emot varandra i princip hela vägen. Den funkar skitbra, kostade 12 spänn, men å andra sidan lär ett par dussin andra köpare bli grymt besvikna på de andra tängerna.

Men just avbitare är verkligen ett specialfall, vanliga fasta nycklar tycker jag går hur bra som helst att köpa på överskottsbolaget eller biltemas budget, fast jag skulle kanske inte ställa mig och sparka eller slå med hammare på en sån 13-nyckel när nåt rostat fast, då får det nog bli bättre verktyg :)
 
Köpte en stor sats blocknycklar 6-32 mm. hos Nordiska för 149 spänn, funkar fint om man inte skall använda den öppna änden för då får man inte vara äldre än 6 år annars blir det vilka mått som helst på u-käften. Ringen är det inget fel på för den är så grovt smidd så där behövs det inte så mycket härdning och skaftet är så mjukt och tunt så där kan man bocka till det med bara händerna om man inte kommer åt med nyckeln. Skit?
Visst inte. Nyckelsatsen är helt oumbärlig i dagens samhälle när det mesta är serviceovänligt in absurdum.
Helt kanonbra att hålla emot med när vanliga verktyg inte på några villkors vis går in i hål, eller bakom stag och skyddsplåtar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.