Har bestämt mig för att rusta i ordning en bunt gamla stämjärn. (Handarbete blir roligare med åren)
Slipning och så är inga problem. Det får Tormeken ta hand om.
Men är det någon metallkunnig forumist som kan tipsa om bästa sättet att polera bort gammal målarfärg, lite gravrost och diverse klägg. Vore kul att få dem blanka o fina och sedan skärpa dem riktigt vassa.
 
Bästa vet jag inte men jag använder en stålborste i pelarborren eller svarven för att fräscha upp sådant.

/Kent
 
Någon typ av borste i bänkslipen brukar funka bra, antingen stålborste eller någon mjukare borste, vill du riktigt lyxa till det kan du avsluta med lumptrissa och polermedel. :)
 
Beroende på hur mycket rost och färg och klägg det är på stämjärnet kan en Bosch koppstålborste vara bra (art. nr 1608622029). Jag använden en sån till de ganska rostiga delarna till vertikalfräsen jag skrev om i tråden "Vertikalfräs inhandlad". Där finns också före- och efterbilder i inläggen #13 och #22.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/103115-vertikalfraes-inhandlad.html

Frågan är om en sån där borste tar för mycket på ett stämjärn, man får nog borsta med en mjukare borste sen.

Lägg upp före- och efterbilder så får vi se hur det går!
 
Jag skulle använda kaustiksoda för att ta bort gammal färg.
 
kan det funka med ultraljud i ett vätskebad?
 
Får vara bra darr på den vätskan för att få loss gammal färg =)
 
phl skrev:
Får vara bra darr på den vätskan för att få loss gammal färg =)
...tillräckligt med "darr" (eg skapas bubblor) för att smula sönder din benmärg om du stoppar ner din hand. Hade jag haft utrustning för dett så hade det varit 1st choice.
 
Se där, man lär sig något nytt varje dag ;)
 
H
Gravrost får du inte bort med några stålborstar. Måste slipas bort. Smärgelduk eller vattenslippapper.
Färgen tar du bort med lutlösning.
 
  • Gilla
Klicka
  • Laddar…
Mikael_L
Nimajneb skrev:
...tillräckligt med "darr" (eg skapas bubblor) för att smula sönder din benmärg om du stoppar ner din hand. Hade jag haft utrustning för dett så hade det varit 1st choice.
Oj shit, jag som varit ner med handen i ultraljudsbadet vi har på jobbet, ... flera ggr också ... :eek:
 
holmertz, du menar att man slipar ner till botten av graven s.a.s. ?
 
Enklaste sättet att ta bort rost, oavsett formen på föremålet så länge det inte är för stort, är med elekrolys. Det är faktist jätteenkelt!
http://school.chem.umu.se/Experiment/17
 
Linda in verktyget med aluminium ett par varv, fyll en kaffeburk med kaustiksoda med vatten släpp ned och förflytta dig snabbt några meter bort.
Voila! Ingen rost oavsett djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.