Spelar det någon roll om virket är tryckimpregnerat. Vad jag förstår så behövs inte impregnerat virke då färgen skyddar obehandlat lika bra. Vi ska måla en tillbyggnad i faluröd och samtidigt måla en tidigare takkupa i samma färg. Takkupan är då sedan tidigare beklädd med impregnerat virke, men fortfarande omålat, och tillbyggnaden blir med obehandlat.

Tanken jag fick är att tryckt virke inte kan suga åt sig av en slamfärg som obehandlat kan, eller? Hoppas jag har fel!
 
Tryckbehandlat virke bör man inte måla förrän minst ett år har gått. Förutsätter att det inte är hyvlat.
 
Ur den aspekten är det lugnt då takkupan har några år på nacken. Ska jag tolka dig som att det är lugnt med faluröd på impregnerat om virket fått torka minst ett år?
 
Japp! Det bör sitta uppe ett år så det hinner bli vindpinat.
 
Men är det ohyvlat impregnerat virke? Det är måste vara ohyvlat om du ska kunna måla med Falu Rödfärg. Annars kommer färgen att regna bort.
 
Immobil skrev:
Japp! Det bör sitta uppe ett år så det hinner bli vindpinat.
Går det lika bra att låsa in virket på vinden några dagar i mörkret och spela Jockmoksjocke plattor....(En pina om något?:p...

Mvh
 
...som sagt var:
Immobil skrev:
Förutsätter att det inte är hyvlat.
Att plåga virket med Jockmocksjocke kommer säkerligen sluta med att de vrider sig och lämnar endast spikarna kvar. :D
 
Hyvlat virke och faluröd färg - glöm det direkt. Det funkar inte.
 
Tack för all input. Det är ohyvlat, så det känns lugnt.
 
Kolla om du kan få tag på en liknande färg för vindskupan typ Falu Vapen Fasadfärg, en produkt du kan köra på både tryckt och impregnerat virke. Det är en vattenburen, öppen färg som du kan få i en Faluröd kulör. Man lägger på den på samma sätt som en slamfärg, dvs bara en gång vid om målning och två gånger vid nymålning. Sitter som berget.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.