Har precis köpt och flytta in i en villa (byggd-69), mexitegel och helkällare, tot 206 kvm. Den har en modifierad oljepanna (orginal från -69? har inte fabrikatet just nu) med en pelletsbrännare Iwabo, installad 2006.. Har bara bott i huset i 12 dagar och har förbukat 20 säckar pellets. Dvs 1,7 säckar per dygn har det gått åt trots att det bara varit mellan +5 och -5 ute . Inomhus har vi 20-21 grader varmt. Har läst att halva årets förbukning av pellets går åt under vintermånaderna men jag tycker att nästan 28kg pellets per dygn verkar vara i överkant. (70kr per dygn...2100kr i månaden) Vad skulle det kosta med att bara köra elpatronerna i stället??

Hade sotaren hemma för en besiktning och provtryckning i förra veckan och allt var bra med både panna, brännare och skorsten. Han sotade dessutom allt. Han tipsade om att en rökgasmätare kan vara bra att ha för att ha koll på när det är dags för sotning. Sprang och köpte en idag på Claes Olsson. Ser att den verkar vara för tjock för att passa, men jag får väl borra och gänga lite. .Jag askar ut och bortstar rent i pannan var 5-6 dag, så hyfsat rent är det.

Det jag undrar över är bara om min pelletsförbrukning verkar rimlig. 28kg/dygn nu i december?

/MickeK
 
Det låter helt normalt tycker jag. Ligger tempen runt 0 grader så förbrukar jag ca 2 säckar per dag. Har samma typ av hus som du, 250m3 + 40m3 garage. 23 grader i huset, ca 19 grader i garaget. Min panna är från 2004 så jag har nog lite bättre verkningsgrad än vad du har. Det skulle kosta bra mycket mer än 100kr/dygn för dig om du körde med el.
 
Tänk på att ni har stora ytor att värme...över 200m2;)...20 säck *16=320 kg ....tänk om det hade suttit en oljebrännare i hålet...Ca 160 l * 11 kr =1760 kr:eek:

Era förbrukn..låter helt normala ....tycker jag......(Hur är det med isoleringen på vinden --
Varje C sänkning är ju 5% av förbr..på årsbasis;) att tänka på...
 
Det är tunt med isolering, bara 20cm på vinden. Jag skall dock installare en värmeväxlare och ordentlig ventiliation inom kort (radon i huset). Den sätts upp på vinden och alla vent rör kommer att gå där. Efter det så tilläggsisolerar jag 20-30cm lösull så också ventilationsrören bli isolerade. Det blir säker varmare i huset med lite lägre pelletsförbrukning till nästa vinter.

Hälften av föstren är isolerglas och de övriga fönstrena skall också bytas i sommar.....
Jag har en del att göra som ni ser. :surprised:
 
Tycker det låter lite högt men o andra sidan är inte pannan kanske helt optimal heller, Jag bytte ut min oljepanna från -72 för 4 år sedan o pelletsförbrukningen sjönk från 6,8-7 ton till nu efter mellan 4,8-5 ton under dessa 4 år.. :)
värmer ca 200 m2 nu varav 80 m2 är 20° de övriga 22° o förbrukar vid 0° ca 18 kg/dygn..

Men ett bra tips är ju annars att köra pellets i några dygn o hålla koll på elförbrukningen o sen köra elpatron för att se vad förbrukningen blir, Då får du direkt en hum om vilken verkningsgrad du har.. Ute tempen bör även va likvärdig vid testen..

Med en förbrukning på 27,5 kg/dygn matas det in ca 132 kWh/dygn så du bör helt klart testa med elpatron för att få en jämförelse, Går det bara 92 kWh mer/dygn med elpatron så har du verkningsgrad på 70% t.ex..
 
Under november så hade vi en förbrukning på ~16kg/dag. Trä kåk på 100m2 20-21°och delvis uppvärmd källare, ~30m2 18-19°. Då har vi en CTC-panna från -69 med brännare från -05, när man läser vad "2an" skriver så är det nog dax att byta pannan, köpte en för ett par månader sedan och tänkte byta till våren... kommer nog att tänka över om det inte blir tidigare.

Huset byggt -39.
 
Under november såg förbrukningen ut såhär för mig:
Ca 670 kg, 2,86 kg/m²
Medeltemp ute ca 2-3 grader, inne ca 21 på boytan och ca 20 i källaren.
_________________
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975. Mexitegel å trä
 
MB77 skrev:
Under november så hade vi en förbrukning på ~16kg/dag. Trä kåk på 100m2 20-21°och delvis uppvärmd källare, ~30m2 18-19°. Då har vi en CTC-panna från -69 med brännare från -05, när man läser vad "2an" skriver så är det nog dax att byta pannan, köpte en för ett par månader sedan och tänkte byta till våren... kommer nog att tänka över om det inte blir tidigare.

Huset byggt -39.
Har du en CTC 171 ...Var stolt ..en mycket lättsotad och bra pellepanna ...;)

Mvh
 
Låter som en helt normal förbrukning!
 
PX-21 skrev:
Har du en CTC 171 ...Var stolt ..en mycket lättsotad och bra pellepanna ...;)

Mvh
Tyvärr inte, det är en 262A. Gammal kombi panna utan shunt automatik, så det är myket spring till källaren:D:D
 
Mina första 20 säckar räckte faktiskt 1 dag mer än jag trodde, Dvs 13 dygn. Då blev ju faktiskt siffroran lite bättre.:) Bara lite drygt 1,5 säck om dygnet, dvs ca 25kg per dygn. Nu känns det redan mycket bättre :D
 
Veckan som gått gick det ca 26kg per dag för mig, men då spolade jag massor av varmvatten två kvällar pga ett roligt stopp i avloppet från köket :)

Sen påverkas förbrukningen ganska mycket av väder, om det är blåsigt och fuktigt så går det rätt mycket.
 
Tycker det verkar nästan liten förbrukning i så stort hus. I varje kilo pellets finns 4,8 kwh, vilke blir 134 kwh i dessa 28 kg. Om, du skulle använda el och betala t.ex 1,50.- kr per kwh så blir det ca 200.- kr. Och 134 kwh i så stort hus är inte onormalt. Observera prisskillnaden el/pellets! Och elpris på 1,50 kr är inkl. nätavg. och alla övriga avg. och moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.