Hur lång tid brukar det ta innan en besiktning från Anticimex är klar?

Det visade sig efter ett samtal med just anticimex att huset vi tittat på är besiktigat den 6 november, men papprena verkade inte klara ännu.
Hon kunde inte heller säga vem som gjort den, men efter samtal med mäklaren som inget visste om detta så måste det vara ägares man som beställt den.
 
Nu förstår jag inte riktigt....

Det är normalt bara uppdragsgivaren (den som betalat för den) som har rätt till besiktningsprotokollen, de är inga "allmänna handlingar" som Ni kan få ut från Anticimex. De har sannolikt heller ingen rätt att lämna ut uppgifter på vare sig vem som utfört den eller beställarens namn.

Dessutom skulle jag aldrig använda mig av en besiktning som säljaren låtit utföra. Dels är det så att besiktningens tyngdpunkt ofta varierar beroende på syftet och vem som är uppdragsgivaren, dels är det guld värt att vara med och prata med besiktningsmannen personligen. 75% av behållningen tyckte jag var alla tips och råd man fick på köpet.
 
Men om det är säljaren som har beställt besiktningen så är de tändå inte en besiktning som ni kan förlita er på. Det är en sak att man kanske på ett tidigt stadie som köpare vill se vad som står i den. men om ni verkligen går vidare och köper huset, så har säljarbesiktningen mycket litet värde för er.
 
Anticimex säger att det vi vill ha gjort redan är det och att de tycker att de undersökningarna är onödiga att göra en gång till.

Om vi ska göra om det eller inte blir en senare fråga.

Ställer oss mest frågande till varför säljaren inget alls berättat om detta för mäklaren.
Och om det verkligen ska ta så lång tid att få den klar? För det var den inte.

Att vi inte får tillgång till den utan ägarens tillåtelse vet vi.

Det vi ville kontrollera var om det ev finns mögel och det verkar som att denna besiktning bla gjort det.
 
Ingper skrev:
Dessutom skulle jag aldrig använda mig av en besiktning som säljaren låtit utföra. Dels är det så att besiktningens tyngdpunkt ofta varierar beroende på syftet och vem som är uppdragsgivaren, dels är det guld värt att vara med och prata med besiktningsmannen personligen. 75% av behållningen tyckte jag var alla tips och råd man fick på köpet.
Köpte ett hus där säljaren beställd besiktningen av Anticimex. Har varit tvungen att utnytja den tyvärr... Man kan säga att det är DU som köpare som står för kostnaden och säljaren går fri! Bättre att köparen köper besiktningen så du får Anticimex på "din sida". Surt att behöva betala för något förra ägaren slarvat med - så jag kan under inga omständigheter rekomendera att köpa ett hus som säljaren låtit besiktiga! Det värsta är att om ni köper huset, så köper ni också försäkringen! Fattade på min mäklare att den inte gick att välja bort!

//Marcus
 
Hemmakatten
Det där är fel, marcus. Du kan besiktiga fastigheten och välja (och betala) en besiktningsman du väljer själv. Det finns inget som hindrar det. oavsett om säljaren valt att köpa en sk. "dolda-fel-försäkring".
 
Om säljaren gjort en besiktning kan man normalt komma överrens med säljare och besiktningsman att få en genomgång av huset på plats tillsammans med besiktningsmannen för en mindre kostnad än en hel besiktning. Det innebär förstås lite större risk än att beställa en helt egen besiktning men ibland kan det vara motiverat.
 
De besiktningarna vi gjort har tagit mellan 2-4 timmar.. rent tidsmässigt alltså. Sedan brukar papprena komma utskrivna och färdiga "inom närmsta veckan".. (ena var anticimex och det andra ett annat bolag)

MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.