Våran pajjade idag och min granne hade en som stod i garaget. Den är EJ använd senaste året då dom hade en splitterny när dom flyttade dit. Denna är från 2001.

Fick den för en symbolisk slant och när jag startar upp den och kör ett program så har de kommit ut någon form av brun gegga som när de torkar är som små små flingor som är som typ sågspån, körde några gamla lakan och de är lite på tvätten men ganska mkt ur avsloppet.. Plus att de luktar lite illa i trumman och maskin..

Vad kan de vara för något?
Vad skall jag göra för att den skall lukta bättre?
Få ur allt som inte skall vara där?

Finns de något medel som löser upp beläggning, kalk eller dyligt om de är de???
 
Citronsyra löser ju kalk.
Klorin tar bakterier.
 
när jag körde maskin tom lade de sig i trumman längst ner en liten hög med typ sågspån som inte sköljdes ur.... Men hur mkt av varje ska man ha??
 
Hemmakatten
Kör separat. Jag skulle börja med citronsyran. Ta ett par-tre påsar och häll i tvättmedelsfacket och kör på vittvätt 95 grader och förtvätt.

Klorin kan du sed n köra efteråt. MEN, har du enskilt avlopp så är det inte att rekommendera eftersom klorinet tar kål på alla goda bakterier i infiltrationsbädden. Har du enskilt avlopp är det bättre att du har avloppsslangen i en hink och står o passar och byter hink när den blir full. Bättre, men inte bra, att hälla ut klorinet i trädgården än i avloppet. Klorin är verksamt i låga temperaturer så max 40 grader räcker bra.

"Sågspånen" i botten är nog avlagringar (kalkavlagringar förmodligen) som lossnat från väggarna under tvätten. I värsta fall får du väl dammsuga bort det.
 
Observera att du, som Hemmakatten skriver, ska köra separata omgångar med citronsyra respektive klorin. Klorin ska aldrig blandas med andra rengöringsmedel eftersom det lätt bildar giftiga gaser ...
 
Klorin verkar överkurs om du ändå ska köra maskinen på 95grader så lär bakterierna var väck.

Däremot om det fortfarande är beläggning kvar efter du kört med citronsyra, så skulle du kunna köra en tvätt 95 grader med vanligt tvättmedel med TAED. Den gamla sortens miljövänliga tvättmedel gav en illaluktande beläggning i maskinerna och tipset då var att göra just på det viset.
 
Väcker liv i denna tråd igen då jag funderar över avkalkning av tvättmaskinen. Jag vet att kalket i vårt vatten ställer till med problem i både kaffebryggare och diskmaskinen, så jag antar att det är kalket som är boven i att jag börjar höra lite konstiga ljud från pumpen i TM.
Hyttmyra, hjälpte det ovanstående förslaget med citronsyra? Eller finns det rentutav färdiga produkter som är gjorda för ändamålet? Det har ju ändå gått ett halvår sedan tråden var aktiv. (Finns ju för diskmaskinen, men jag har inte hittat något för tm)
 
Citronsyra (töm en påse i tvättmedelsfacket och kör ett program på 90 grader) har jag hört flera gånger att det ska funka för att kalka av tvättmaskiner.

Ättika kan man ju använda för att kalka av kaffebryggare + för att få bort svettukt ur kläder så det kan säkert också funka. Där har jag ingen aning om dosering dock. Kanske 1–2 dl i tvättmedelsfacket, eller i en tvättboll?
 
Hemmakatten
De dyra påsarna med avkalkningsmedel man köper för kaffebryggare och strykjärn innehåller citronsyra. Mycket billigare att köpa citronsyran direkt från kryddhyllan.

Precis som Modig skriver så fungerar både citronsyra och ättika. Det är mkt möjligt att du kan behöva köra flera gånger med medel innan allt kalk är borta.

Ett annat problem med tvättmaskiner är att många ofta bara använder låga temperaturer. Det kan då bildas en bakteriebeläggning mellan trumman och maskinen som dessutom med tiden luktar illa. Botemedlet mot detta är att köra maskinen på 95 grader en gång i månaden.

Själv gör jag så och jag brukar också köra nån påse citronsyra ett par gånger om året mot kalken.
 
Sommartorparn skrev:
Den gamla sortens miljövänliga tvättmedel gav en illaluktande beläggning i maskinerna och tipset då var att göra just på det viset.
Är dagens tvättmedel bättre? Zeoliter finns ju kvar i dom.
gaia
 
Hemmakatten
Zeoliter bör undvikas. Det finns tvättmedel utan zeoliter.
 
Hemmakatten skrev:
Zeoliter bör undvikas. Det finns tvättmedel utan zeoliter.
Vad heter tvättmedel utan zeoliter? Har inte hittat än .... och vill helst inte använda flytande tvättmedel.
gaia
 
Hemmakatten
Okej, här är en liten lista i all hast på fosfat- och zeolitfria tvättmedel. Alla utom Grumme är pulver. Själv brukar jag använda Grumme tvättsåpa eller Ocean. Flytande tvättmedel brukar ju itne ha zeoliter, men det borde ju finnas något mer pulvertvättmedel i vanliga handeln som är utan.

* Grumme tvättsåpa - finns i alla butiker
* Ocean - finns på Granngården eller www.ocensv.net
* LDG Green - www.ldggreen.com
* www.emanco.se
* www.tvattex.se
 
Kan meddela att jag nu kört en 100g påse med citronsyra på ett 95 C program. Det jag märker störst skillnad på är att maskinen nu kan pumpa vattnet mycket bättre. Då detta borde förbättra tiden det tar att värma vattnet så kanske man kan spara ström på det sättet, men framför allt så ska alla verktyg maskiner och redskap rengöras och servas ibland, så det är väl knappast fel att göra rent tvättmaskinen ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.