Jag bar in 2 kubikmeter ved in i källaren i söndags. Nu har luftfuktigheten gått upp från 50% till 69% i rummet där veden förvaras. Bör jag sätta in en avfuktare där?
Hur gör ni andra? Förvarar ni inte ved inomhus?
 
Jo, visst förvarar vi ved i källaren! Iaf i vårt hus! Vi har dock aldrig mätt luftfuktigheten i pannrummet (där vi förvarar vår ved). Det känns inte så aktuellt eftersom:

1:Veden är torr när den kommer in, förvarad i vedbod innan
2: Ventilationen av pannrummet är naturligt bra vilket gör att ev fuktighet i veden torkar mycket fort, samt att fuktig luft inte sprider sig i källaren då skorstenen alltid suger luft hos oss.
 
  • Gilla
Husseglarn
  • Laddar…
Klart man ska ha veden inomhus om man har plats! Jag tror den vanliga rekommendationen är att man först staplar veden ute, men tar in den ett par veckor innan den ska eldas så att den blir riktigt torr. Vi tog in 4 kbm ganska fuktig ved i höstas, sen slog vi på avfuktaren (en enkel variant) några timmar då och då. Det funkade helbra! Att din luftfuktighet stiger beror antagligen på att fukten från veden dunstar och tas upp av luften, det är det som händer när veden torkar. Precis som när man hänger upp tvätt. Om du har fungerande ventilation i källaren borde alltså fukten ventileras ut efter hand, och luftfuktigheten i rummet sjunka, jag skulle tro att det tar någon vecka max. Avfuktaren påskyndar bara torkprocessen, som i tvättstugan, och jag tror nog att man klarar sig utan. Större problem är väl att mössen gärna bygger bo i vedtravar inomhus ...
 
  • Gilla
Awesome_Dude
  • Laddar…
Vi har ved i vedboden utomhus, men vi fyller ett flertal ICA-kassar (de röda) i förhand och ställer de i pannrummet för "klimatisering".
Sen bär vi in dem för eldning.
 
  • Gilla
Svingeln
  • Laddar…
He he, vi packade veden i banankartonger i vedboden, vi hade massor kvar efter flytten. Märkligt bara med de där gräsbollarna som låg mitt i veden när de stått ute några månader och som vi hittade när vi tagit in kartongerna, en eller två om dagen. Musbon, upptäckte vi sen ...kul för katten i alla fall. Smart att göra som Jocke att fylla kassarna/kartongerna när man bär in veden och inte två månader i förväg, det lärde vi oss ganska snart!
 
GunnarM skrev:
Märkligt bara med de där gräsbollarna som låg mitt i veden när de stått ute några månader och som vi hittade när vi tagit in kartongerna, en eller två om dagen. Musbon, upptäckte vi sen ...kul för katten i alla fall. Smart att göra som Jocke att fylla kassarna/kartongerna när man bär in veden och inte två månader i förväg, det lärde vi oss ganska snart!
Använd helst munskydd då du hanterar den veden o tvätta händerna noga efter att du rört i den..
Farsan åkte på sorkpest nu efter att han ladat in ved som varit ute o de ä inge fränt att få.. Pissa blod o 40° feber o helt slut har gubben varit senaste månaden så vi trodde de va hjärtat innan han själv kom på vad han gjort, Då gick det snabbt att få svar från läkarn va de va efter provtagning.. Läkarn sa att han kunde räkna med att ha dålig ork 6-12 månader innan de skulle va helt bra.. :surprised: :(
 
Fråga här med lagring av veden.

Vi köpte ett hus nu i höstas och det fanns endast 12 kubik torr ved kvar. Tyvärr hade alla slut häromkring på ved och den jag fick tag på hade fällts i januari men var inte kluven. Den klyvdes nu på hösten av han som levererade det hela. Ett av de 3 lassen var veden riktigt sur och min tanke var då att torka veden inne i pannrummet.


Tänkte idag, även om vi har separat pannrum från huset, finns inte risk för mögel/svampsporer att spridas från pannrumet till huset?
Inne i pannrummet är ju dryga 25 grader varm = perfekt för fukt och mögel...


Några ideer?

Vänl,,,
Tobbe
 
Daytrader skrev:
Fråga här med lagring av veden.

Vi köpte ett hus nu i höstas och det fanns endast 12 kubik torr ved kvar. Tyvärr hade alla slut häromkring på ved och den jag fick tag på hade fällts i januari men var inte kluven. Den klyvdes nu på hösten av han som levererade det hela. Ett av de 3 lassen var veden riktigt sur och min tanke var då att torka veden inne i pannrummet.


Tänkte idag, även om vi har separat pannrum från huset, finns inte risk för mögel/svampsporer att spridas från pannrumet till huset?
Inne i pannrummet är ju dryga 25 grader varm = perfekt för fukt och mögel...


Några ideer?

Vänl,,,
Tobbe
Det finns en viss risk med att ta in fuktig/sur ved som du påpekar. Dessutom torkar det sämre inne trots värmen så länge luftcirkulationen inte är väldigt bra.

Har du redan slut på de 12kbm torr ved du hade, annars torka ute först så luftigt så möjligt (under tak). Ta sedan in små mängder åt gången och kör med en avfuktare om du har eller kan låna.

Ett alternativ kan vara att köpa en pall med briketter och blanda med den torra veden för att dryga ut den.

/danso
 
>danso

De andra 12 kubiken är inte slut, den snålar jag med tills det är riktigt kallt :)

Kommer nog göra som du skrev att bränna av det som är lagrat i pannrummet idag och sedan ta in mindre mängder och ev. köra med avfuktare. Håller på nu och testar en typ av "miljö"pellets som består av sammanpressad returkartong. De är ca: 8cm tjocka och 3-20cm långa. 300 spänn per ton men de är svåra att få fyr på (används till kraftverks som säljer miljöel och värme).


De vanligaste mögelsorterna på ved är det mögel som är skadligt för hälsan?


Vänl,,,
Tobbe
 
Daytrader skrev:
>danso

De andra 12 kubiken är inte slut, den snålar jag med tills det är riktigt kallt  :)

Kommer nog göra som du skrev att bränna av det som är lagrat i pannrummet idag och sedan ta in mindre mängder och ev. köra med avfuktare. Håller på nu och testar en typ av "miljö"pellets som består av sammanpressad returkartong. De är ca: 8cm tjocka och 3-20cm långa. 300 spänn per ton men de är svåra att få fyr på (används till kraftverks som säljer miljöel och värme).


De vanligaste mögelsorterna på ved är det mögel som är skadligt för hälsan?


Vänl,,,
Tobbe

du kan inte slänga upp en bild på sådana "miljö pellets"!?
 
Kan försöka!

Lite snabbt innan så ser de alltså ut som pellets fast betydligt större. De tillverkas genom att returpapper rivs isär och sedan i en cyklon får lite fukt och pressas sedan till pellets. De är rejält tunga och är alltså dryga 8cm breda och lite olika längder berorende på hur de skall tillverkas. Enligt dem som jobbar där är fukthalten runt 10% !?! när de är torra.

Man märker att det är rejäl densitet i dessa, man skrattar nästan åt ek-trä :)

Håller på nu som sagt och småeldar och det verkar lovande om man blandar i en viss del av dessa (testar mig nu fram).


Vänl,,,
Tobbe
 
  • Gilla
Zool1402
  • Laddar…
Daytrader skrev:
Man märker att det är rejäl densitet i dessa, man skrattar nästan åt ek-trä  :)

Vänl,,,
Tobbe
Miljöpellets  :) ...... ett mycket politiskt korrekt namn.
Låt dej inte luras av tyngden. Kolla hellre hur mycket aska dom innehåller ( max 1% aska i trä). Det brukar finnas mycket annat än celulosa i kartonger ( fex lim, färgpigmenter, krita, vattenglas)  som väger multum och det mesta hamnar i askan. Pappersfyllning typ krita är inte brännbart så du får ut garanterat mindre energi av "miljöpellets" än av rena träpellets.  

Man kan bedömma priset bara om man vet hur många kW får man ut av 1 ton bränsle.
Priset ser symboliskt ut - dom som säljer miljöpellets verkar vara tacksamma att någon vill elda upp eländet ;).

Jag har sett många sorter av pellets men inte just dom så jag kan ha fel angående min bedömning .... men tror inte att felet är så stor :)
gaia



 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.