Vi har tomt. Vi har bygglov. Vi har skisser. Vi har pengar. Men vi får fan inte någon enda jävel att ens räkna på huset.

Är byggbranschen fullständigt vad-vet-jag?

Idiotiskt?

Eller vad säger ni om cirka 40.000 per kvardaratmeter?För enplants med plant tak? Och svaret? "Det är vad det kostar".

Jag blir bara så jävla trött.,
 
Håll ut.................tror det kommer att bli ändring på det...........................:)
 
Anders Bursell skrev:
Vi har tomt. Vi har bygglov. Vi har skisser. Vi har pengar. Men vi får fan inte någon enda jävel att ens räkna på huset.

Är byggbranschen fullständigt vad-vet-jag?

Idiotiskt?

Eller vad säger ni om cirka 40.000 per kvardaratmeter?För enplants med plant tak? Och svaret? "Det är vad det kostar".

Jag blir bara så jävla trött.,
Utveckla!
Flera firmor?
Är det "special" i någon form?

Själv dock förvånad i dessa tider över varför
 
bomarknaden har ju stagnerat nåt otroligt, tycker det är konstigt att säljarna inte är mer tillmötesgående och att husföretagen inte hittar på lite saker för att locka kunderna. Men de har kanske så fullt upp - vad vet jag....
 
De borde inte ha fullt upp....i Umeå där jag bor har antalet bygglovsansökningar hos kommunen gått ner med runt 80%!
Från cirka 30 i veckan till runt 7st veckan stod det att läsa i lokaltidningen för ett par veckor sedan.
Eller har hustillverkarna så välfyllda orderböcker sedan tidigare så det är en lång fördröjning innan de påverkas?

Ett tips: Prata med Håkan på www.villavarm.se så ritar och räknar han säkert på din egna skiss.
 
Misströsta inte och fokusera inte i första hand på priset, även om du nu verkar ha råkat ut för riktiga stolpskott till byggföretag.

Vi planerar att bygga hus och jag har granskat både lokala byggfirmor och husföretag som levererar nyckefärdigt.

Min slutsats är att det finns två snickarfirmor i regionen där jag bor som håller måttet. De har god ekonomi, dokumenterat nöjda kunder, och kan visa på flertalet fina hus som de har byggt. De kan också presentera en detaljerad kostnadskalkyl på hela bygget och motivera samlitga kostnader som kommer att ingå. Det är dessutom så att dessa firmor bygger nyckelfärdigt åt Trivselhus och Myresjö i min region.

Med ansdra ord har jag kommt fram till att jag har två val antigen bygga lösvirke tillsammans med någon av firmorna som jag hittat eller köpa hus av Trivselhus alternativt Myresjö. För då vet jag att det är kunnigt folk som sätter upp huset och som tar på sig hela entrepenaden. Det är det viktigaste för mig. Sedan är det bara frågan om jag har råd att anlita :)

högkonjuktur eller lågkonjuktur tycker jag har mindre betydelse. Det viktiga är att hitta rätt folk och att du själv har koll på prisbilden för att bygga ett hus. Annas finns risken att du skriver inlägg i forumet om hur entrepenaden går åt pipan eller att du tycker att du får betala orimliga extrakostnader i efterhand när du väl kommer igång.

Jaga på! snacka med allt och alla om vilka snickare som anlitats i bekantskapskretsen. Finns det något nybyggt område i närheten där du bor? Känner du någon som bor där i så fall. Hör dig för, vilka grannar verkar nöjda med leverantörer. Har någon på jobbet anlitat folk...

I mitt fall, gällande en av snickarföretagen jag nämner ovan, så råkade vi se en annons om att de visade ett hus de byggt. Dagen efter berättade jag om huset på jobbet och vilken firma det var som byggt. Då fick jag veta att de även byggt 7 hus i ett nytt område. Ett av de nya husen visade sig tillhöra en gammal kompis osv, alla hade goda vitsord. Så där gick vi vidare och har fått en kostnadsuppskattning på lösvirke, inte lågt pris, men helt rimlig, baserat på vårt val av hus, material och arbetsinsats. (Till och med antalet spiklådor är med i kostnadsuppskattningen)

Lycka till,
/M
 
Prata med Trivselhus eller HM-hus i Göteborg. Kan bygga efter era skisser och kostar uppskattningsvis kring 15000/m2 + markarbeten och tomt (omräknat för att få likvärdig standard).
 
MagDah skrev:
Prata med Trivselhus eller HM-hus i Göteborg. Kan bygga efter era skisser och kostar uppskattningsvis kring 15000/m2 + markarbeten och tomt (omräknat för att få likvärdig standard).
Fick för mig att det var lösvirke som trådskaparen var ute efter men om ingen vill så kan ju prefab vara en idé men min erfarenhet är (innan konjunkturen svängde) att vi fick ringa o tjata. Tror inte det var någon som svarade när vi bara skickade ut offertförfrågan...
 
I
Ge aldrig upp om att få in anbud på ett nybyggnadsobjekt. Kan de inte lämna pris på det ska de inte kalla sig byggmästare/-entreprenörer/husfirma. Det har ingenting med situationen på marknaden att göra, utan att de inte kan räkna och helst vill köra löpande. Sådana entreprenörer är inget att hänga i julgranen och kommer att kursa när möjligheten att få mer jobb tryter. Som nu. Därför inget att ha som entreprenörer. Var glad att du sluppit dem även om det kostar på lite ansträngning för att hitta rätt leverantör/entreprenör för ditt/ert hus.
___________________
Byggaren
 
40 tkr/m2 är vansinnigt. Särsklt i den här konjunkturen.
 
imported_Byggaren skrev:
Ge aldrig upp om att få in anbud på ett nybyggnadsobjekt. Kan de inte lämna pris på det ska de inte kalla sig byggmästare/-entreprenörer/husfirma. Det har ingenting med situationen på marknaden att göra, utan att de inte kan räkna och helst vill köra löpande. Sådana entreprenörer är inget att hänga i julgranen och kommer att kursa när möjligheten att få mer jobb tryter. Som nu. Därför inget att ha som entreprenörer. Var glad att du sluppit dem även om det kostar på lite ansträngning för att hitta rätt leverantör/entreprenör för ditt/ert hus.
___________________
Byggaren

Skulle bestämt vilja hävda att det är helt fel att döma alla rakt av på detta viset då det inte stämmer.

Finns många oerhört duktiga mindre firmor som gjort ett aktivt val att inte räkna på jobb utan istället jobba på löpande och tro mig domma kommer att klara sig fint i lågkonjunkturen för duktiga hantverkare växer inte på trä direkt. Om man får tag på en bra och duktig firma skulle jag tvärtom hävda att det är en klar fördel för båda parter med löpande.

Kolla runt i din bygd och hör dig för om vilka firmor som e bra och ta sen kontakt med dom och bilda dig en uppfattning. Att bara skicka maila förfrågningar e nog tyvär ganska meningslöst....
 
Marypytting skrev:
Fick för mig att det var lösvirke som trådskaparen var ute efter men om ingen vill så kan ju prefab vara en idé men min erfarenhet är (innan konjunkturen svängde) att vi fick ringa o tjata. Tror inte det var någon som svarade när vi bara skickade ut offertförfrågan...
Frågan står ju faktiskt under rubriken "prefab trähus". Och min erfarenhet är att man kan uppnå precis samma sak med ett egendesignat prefabhus som ett lösvirkeshus.
 
Smile.75 skrev:
Skulle bestämt vilja hävda att det är helt fel att döma alla rakt av på detta viset då det inte stämmer.

Finns många oerhört duktiga mindre firmor som gjort ett aktivt val att inte räkna på jobb utan istället jobba på löpande och tro mig domma kommer att klara sig fint i lågkonjunkturen för duktiga hantverkare växer inte på trä direkt. Om man får tag på en bra och duktig firma skulle jag tvärtom hävda att det är en klar fördel för båda parter med löpande.

Kolla runt i din bygd och hör dig för om vilka firmor som e bra och ta sen kontakt med dom och bilda dig en uppfattning. Att bara skicka maila förfrågningar e nog tyvär ganska meningslöst....
Håller med fullkomligt, att hantverkaren vill jobba på löpande tyder i mina ögon mer på att dom vill vara säkra på att göra ett bra jobb, än att dom är kass som entrepenörer. När det kommer till kritan så vill ju dom flesta ha ett bra arbete utfört, hellre än att det blev så billigt som möjligt...........
Jag tror snarare att det är dom här fast pris/hutlöst pris-firmorna som hastar från det ena jobbet till det andra och där ingenting blir bra utfört, som kommer att få det svårt att klara lågkonjunkturen. Jag hoppas det i alla fall.............
 
I
Om du bygger på löpande kan slutsumman bli hur hög som helst eftersom de inte binder sig att utföra en viss mängd till fast pris.

Löpande räkning har dock inget att göra med om de vill göra ett gott jobb och för det ta tid på sig. Det handlar istället om att de vill vara fria från den press som ett fast pris utgör.

Ska man därför anlita någon som inte vill lämna ett fast pris rekommenderas ett s.k. incitamentsavtal. Det bör inte vara en orimlig uppgift att 'den löpande' med likartade jobb i erfarenhetsbakgrunden kan säga i vilket härad slutsumman hamnar. Använd då detta som tak för vad det får kosta, men inte bli högre. Skulle det sen bli lägre delar man på skillnaden mellan verklig kostnad och taket. Det innebär att båda parter tjänar en hacka på detta incitament till att priset ska hållas nere. 'Den löpande' får halva skillnaden utan att behöva anstränga sig. Den som anlitar 'den löpande' tjänar andra halvan. Skulle det gå så illa att 'den löpande' inte klara av jobbet under taket slipper den som anlitar 'den löpande' att betala mer än taket.

Med 'taket' i näven går det oxå att jämföra priset mellan olika hantverkare som vill bygga på löpande räkning. Lägst tak/pris ger då en fingervisning om vem som bör få jobbet.

Löpande avtal används annars i situationer där det finns svårigheter att räkna på jobb p.g.a av många oförutsedda faktorer. De existerar knappast i ett nybygge.

Och m.t.p. andra i samma situation är det inte lämpligt att befrämja löpande räkning för nybyggen. Då kommer ingen fortsättningsvis att kunna få (om vi inte redan är där) ett anbud/fast pris på en lotterikiosk ens.
___________________
Byggaren
 
I
Smile.75 skrev:
Skulle bestämt vilja hävda att det är helt fel att döma alla rakt av på detta viset då det inte stämmer.

Finns många oerhört duktiga mindre firmor som gjort ett aktivt val att inte räkna på jobb utan istället jobba på löpande och tro mig domma kommer att klara sig fint i lågkonjunkturen för duktiga hantverkare växer inte på trä direkt. Om man får tag på en bra och duktig firma skulle jag tvärtom hävda att det är en klar fördel för båda parter med löpande.

Kolla runt i din bygd och hör dig för om vilka firmor som e bra och ta sen kontakt med dom och bilda dig en uppfattning. Att bara skicka maila förfrågningar e nog tyvär ganska meningslöst....

Håller inte med dig. Idag får byggfirmor krypa till korset för att få jobb överallt och en del har t.o.m. 'röda prislappar' och utför jobb under självkostnad (eller eg. skalar av på overheaden). Den som vill jaga kronor har därför alla chanser nu att få jobb gjort till lågt pris utan att kvalitén blir lidande, eftersom samma villkor gäller nu i lågpristider som i högpristider. Och den byggare är inte född som inte vill göra ett bra jobb nu fast det inte är lika stor vinstmarginal. För det gäller att tänka på renomé och referenser för framtiden. Annars gör de bara skit för sig själva och det straffar sig genom att de står utan jobb när konjunkturen vänder uppåt igen + att de kanske inte överlever lågkonjunkturen om kvalitén sänks i förhållande till vad tidigare renomé och referenser givit beställarna.

Vill man ha jobb nu och framöver gör man m.a.o. ett bra jobb även med lägre pris nu för att framöver kunna vara kvar och ta bättre betalt. Och för er som har läst dagstidningarnas annonser om hantverkare som efterlyst jobb i högkonjunkturen, kan det vara av intresse att nu följa hur många fler som tillkommer. De som var annonsörer tidigare, var troligen sådana firmor som var svartlistade av tidigare beställare. Listan kan bli längre om någon nu frestas att lämna dåligt jobb efter sig.

Snacket om att ha löpande räkning som strategi för att få tid att göra ett bra jobb håller därför bara i högkonjunkturen då efterfrågan på hantverkare är större än tillgången på dem. Där är vi inte nu.


Tillägg:
Håller helt med dig om att det är ganska lönlöst att maila förfrågningar utan föregående personlig telefonkontakt. Om man däremot sätter in en annons om att det finns en entreprenad ledig att lämna anbud på, så har vilka som helst möjlighet att höra av sig istället. Då gäller det att sovra och knyta an till dem som har bra referenser och gott renomé från tidigare uppdragsgivare. Vilket avtal som sen knyts i slutändan är en annan fråga.
______________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.