Hemmakatten
På vår nya tomt finns vid sjön en 30 meter lång strandlinje, varav ca 10-15 meter sandstrand, dvs. långgrunt ut i sjön. Själva sandstranden har för väldigt många år sedan (säkert 10) fått sand ditfraktat.

Nu behöver vi fälla 3 träd och lite sly alldeles vid sandstranden och botten är vid strandkanten ut i vattnet ca 2 meter är fullt av rötter och vass.

När fyller vi på sand? Nu i vinter? Eller nästa år efter det att vi rensat upp?
 
Jag skulle vänta tills ni röjt upp, sedan lägga en fiberduk för att dels stoppa ny vegetation från att växa upp samt hindra sanden från att försvinna ner i botten/jorden. Sedan fylla på med sand.

Det finns säkert någon som varit med om detta tidigare jag har bara varit med om att med traktor hjälp dra tillbaka lagd sandstrand dvs det som vågor,tidvatten och is tagit med sig ut.

/Rasmus
 
Hemmakatten
Funkar det verkligen med fiberduk? På alla de ställen jag sett med fiberduk så sticker den upp och syns och man känner den med tårna när man går ut i vattnet. Inte trevligt. Kan iofs bero att man inte fyller på ordentligt med sand tillräckligt ofta.
 
har ingen åsikt..

Tänkte bara till lägga ett en Pir av sprängsten kan vara bra så det bromsar upp sjövattnet så att sanden "försvinner" långsammare. Piren kan man sedan dölja under en brygga eller liknande..

Vet att i våran hamn så gjorde man det då man tröttnade på att slänga i flera ton sand vart annat år då det drev i väg pga vattnet. nu fyller man nog bara på vart 6:e år.. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.