Hej.

Jag vill demontera ett element som sitter i mitt kök då detta tar upp en hel vägg där jag hade tänkt att ha köksskåp istället.
Fråga: Hur går man tillväga?
De vvs firmor jag har varit i kontakt med säger att man måste tappa ur systemet
för att sedan montera bort elementet och fylla upp systemet igen. Känns som att det blir några timmar=dyr historia. Finns det inte något annat sätt att göra på?
Har hört talas om en maskin som fryser vattnet i rören, finns något sånt?
Ventiler som sitter under någon bricka mot golvet har jag också hört talas om.
Hjälp! Måste väl finnas ett enklare sätt att ta bort ett element än att tappa hela systemet?


Kort info:

Lägenhet
Vån 4/4
Byggår: 1934
Tvårörssystem


Tack för svar!

/
 
Urtappning är det som gäller, såvida det inte finns avstängningsventiler på elementet. Inloppet kan du stänga med ventilen/termostaten. Frågan är om det sitter någon avstängning på returen? Lägg gärna in en bild på elementet.
Frysmackapären finns, men det blir inte billigt att ta ut någon som har en sån.
 
Immobil skrev:
Urtappning är det som gäller, såvida det inte finns avstängningsventiler på elementet. Inloppet kan du stänga med ventilen/termostaten. Frågan är om det sitter någon avstängning på returen? Lägg gärna in en bild på elementet.
Frysmackapären finns, men det blir inte billigt att ta ut någon som har en sån.
Okey, vad kan det kosta att anlita någon med en frysmackapär?

Tror ni att man måste tappa hela systemet eller räcker det med bara en liten del eftersom jag bor högst upp?


//
 
Stealthen skrev:
Okey, vad kan det kosta att anlita någon med en frysmackapär?

Tror ni att man måste tappa hela systemet eller räcker det med bara en liten del eftersom jag bor högst upp?


//
Hur man måste göra hos dig beror helt och hållet på hur systemet ser ut hos dig.
Det brukar alltid vara en massa varierande individuella förutsättningar som bestämmer hur man bäst gör. Det brukar alltid vara olika från fall till fall.
Sitter radiatorn högst upp kan du ha ett bra utgångsläge, då behöver man vanligtvis inte tömma hela systemet.
Finns det avstängningsventiler i systemet på lämpliga ställen så kan man använda dem för ett smidigare ingrepp.

Om värmesystemet är original från 1934 så tror jag du ska ta dit någon med erfarenhet. Jag avråder från att börja själv om du är osäker.
Är det du som äger systemet, eller hyr du lägenheten? Du måste kanske prata med fastighetsägaren?

Men jag antar att man måste stänga av ev. pannor och pumpar, göra systemet trycklöst, och tappa ur systemet till under din radiator, göra ingreppet och bygga ihop systemet på rätt sätt igen och sedan fylla upp lufta ur starta pumpar och panna.
Har du öppet eller slutet system?
Fjärrvärme?
 
Hade en rörmokare hos oss som tog bort ett element i badrummet. Vi bor i ett radhus så det gick inte att tömma hela systemet eftersom de andra i huslängan då hade fått det lite kyligt :)
Den här killen frös rören med en frysmackapär och satte dit ballofixventiler. Tog ca en timme. Så det behöver inte bli dyrt om det bara är ett element.
/jeppe
 
Å vad kostade den timmen? :rolleyes:
 
Finns det något namn på "frysmaskinen"?

Jag hade absolut inte tänkt att göra detta själv utan att anlita en vvs:are.
Bor i en bostadsrätt med fjärrvärme och har fått klartecken från
styrelsen att ta bort elementet. Tänkte bara höra om det fanns något enklare sätt att få
bort det utan att tömma hela systemet. Känns som att det blir ett dyrt jobb, någon som
har en liten uppfattning tidsmässigt? Någon i Uppsala-trakten som har tillgång till
en "frysmaskin"? :)


//
 
Både rothenberger och Rems (vilken jag har) har frysmaskiner. Vilket det även kallas.
Men eftersom du bor längst upp så brukar man bara stänga ventilerna i ev källare och tappa ur den rad som ska bort.
 
Anitsirhc.B
jeppeknaster jeppeknaster skrev:
Hade en rörmokare hos oss som tog bort ett element i badrummet. Vi bor i ett radhus så det gick inte att tömma hela systemet eftersom de andra i huslängan då hade fått det lite kyligt :)
Den här killen frös rören med en frysmackapär och satte dit ballofixventiler. Tog ca en timme. Så det behöver inte bli dyrt om det bara är ett element.
/jeppe
Vilken firma, pris?
 
Krilleman
Viktigt att göra innan man ger sig på radiatorer i en BRF är att kontakta styrelsen och meddela dom om dina planerade arbeten.

Sen gäller det att få skriftligt på att det är OK att utföra arbetet!

För just värmesystem brukar normalt inte ingå i "ditt eget ägande" i en BRF.

Bildgoogla "frysmaskin" så får du se hur dom vanligaste varainterna ser ut. Finns för både kylsyredrift och elektriska varianter. Elektrisk är vanligast.
https://www.google.com/search?q=fry...2KLjAhXv-yoKHaDqA3IQ_AUIECgB&biw=1920&bih=944
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.