Jag tycker du ska titta igenom elementen i huset och räkna ut hur många kw/m2 som de ger. Det finns tabeller på vad olika typer av element har för effekt. Jämför detta med ytan i varje rum.

Om du kommer fram till att du inte har ett mycket underdimensionerat radiatorsystem så drar helt enkelt huset väldigt mycket energi.

Om du kommer fram till att det är hyffsat eller väl dimensionerat så är det sannolikt i källaren som energin går åt.

Cirkulerar vattnet från tankarna genom pannan? Isf kan energin gå upp i skorstenen om du inte täpper till luftintaget till pannan efter du har eldat.

Det är egentligen de enda alternativen som jag kan komma på; huset, källaren eller skorstenen. Någonstans tar enegin som sagt vägen! :)
 
Du kan ha samma energitjyv som jag... Tankarnas metallfötter direkt på oisolerad platta... det är det som kallas jordvärme, fast tvärtom då :(
 
Nja inte beror det på att tankens fötter är oisolerade, Tanken ska om allt är som det ska bli kall i botten först..
 
2an skrev:
Nja inte beror det på att tankens fötter är oisolerade, Tanken ska om allt är som det ska bli kall i botten först..
Hrm, vad har det med saken att göra?
 
injonil skrev:
Hrm, vad har det med saken att göra?
Inlägget före mitt att problemet skulle beropå oisolerade fötter under acktanken tänkte jag på (behöver inte citera inlägg före ens eget men nu gör jag det ändå)

Min tank är inte isolerad i botten o står på betong golvet i källaren men mina 500 l räcker då iaf 10 tim vid 0° med samma storlek på huset som trådskaparen..
 
Ok. Rent praktiskt kan det säkert vara så att det inte har någon större betydelse. Har ingen aning. Men teoretiskt sett så skulle de kalla fötterna kunna ha betydelse trots att vattnet blir kallast i botten först.

Men jag tror som du att detta inte är boven i dramat!
 
Hur dant har du med isolering på acktankarna då?:)
 
Jag har alltså ett liknande hus, mitt är från -66 med endast orginalisoleringen, orginalelementen och orginalfönstren. Vi har nog aldrig haft framledningstemperaturen högre än 42 grader och vi har 20-21 grader inomhus. Källaren går väl ner mot 15 grader när det är kallt på vintern.

Jag tror absolut det är framledningstempen som är boven i dramat. Den temp du har i framledningstemperatur är ju i stort sett den som kommer in i botten på tankarna också, och om den är hög så blir ju temperaturspannet mellan fulla tankar och "tomma" tankar väldigt litet...
 
ylven skrev:
Jag tror absolut det är framledningstempen som är boven i dramat. Den temp du har i framledningstemperatur är ju i stort sett den som kommer in i botten på tankarna också, och om den är hög så blir ju temperaturspannet mellan fulla tankar och "tomma" tankar väldigt litet...
Du har rätt att 90-60 spannet är inget vidare och man har knappt någon nytta av akumulatorn. Han shuntar ut 60-65 och får tillbaka 37 så det måste ju betyda att värmen används någonstans och att radiatorer är för små ...eller kanske luft i radiatorer som minskar radiatorernas värmeväxlingsytan?
gaia
 
Är bara TS på det klara med hur stor volym han laddat och laddat ur, enligt uppgift ca 1500 liter laddat till 80°C och urladdat till ca 40°C, så har ju energin omsatts vid som sämst 40°C.

Om inget utrymme är oerhört varmt måste någon rejäl "värmeläcka" finnas i systemet, vad jag menar är att alla resonemang kring returkoppel, radiatordimensionering, framledningstemp, pumpkapaciteter, shuntautomatik osv är fullständigt underordnade när man inte har grepp om vilka vägar energin tar.

Skulle vara intressant om det framkommer vad det beror på, extremt dålig isolering, varmvattenläckage....?
 
har en anläggning med en solo inova 50 kw med 5000 liter
eldar varje dag .
värmer 240kvm ett hus med 140 kvm etthus med 100 kvm
eldae upp tankarna till ca 92 grader vid kl 16
när klockan är 11 dagen efter liggar tankarna på ca 60 grader i topp 30 grader i botten
tycker att det borde räcka längre.
 
du hade mycket och värma också;)....isolering?

Mvh
 
smen 2 skrev:
har en anläggning med en solo inova 50 kw med 5000 liter
eldar varje dag .
värmer 240kvm ett hus med 140 kvm etthus med 100 kvm
eldae upp tankarna till ca 92 grader vid kl 16
när klockan är 11 dagen efter liggar tankarna på ca 60 grader i topp 30 grader i botten
tycker att det borde räcka längre.
Här oxå nått som inte är som det ska, Ingen isolering på kulverten el oisolerade väggar/tak i husen..
5000 l vatten som eldas upp i 90° från 30° är 350 kWh o om detta bara räcker i 24 tim kräver husen 14,5 kW vilket är riktigt illa om man ser till uppvärmd yta..

Jag har inget väl isolerat hus (byggt -73) o behöver ca 9 kW vid -30° för att hålla 215 m2 varmt, Huset har självdragsventilation utan återvinning o 120 mm isolering i väggarna samt 240 mm i tak men nya 3-glasfönster (13 m2)
 
äntligen så verkar jag vara på rätt spår. skruvade ner framledningstempen till elementen till från ~60 till 40 grader, och nu så håller sej det varmt i cirka 12-14 timmar vid runt 3 plus ute.

fortfarande så tycker jag att tankarna tömmer sej alldeles för fort, men klart längre än innan.

men lade märke till att när jag håller på att ladda tankarna så laddas inte dem helt parallelt. tex ena tanken visade 60 grader överst och den andra 40. Kanske ska vara så, men när pannan slår ifrån så ligger alla mätare 80-90. skall det vara så, eller ska tankarna följa varandra hela vägen tills de är full laddade?
 
Om du har en förådsberedare i ena tanken så kan skiktningen blir konstig vid laddning.
Mina enda tank med vvberedare i har nästan obefintlig skiktning tills att tanken är nästan full medan den andra skiktar sig väldigt bra genom hela laddningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.