Vi bor i lägenhet.
Har gjort om så att vi numera har sovrummet i gamla köket. Detta vållar lite problem.:(
När några av våra grannar spolar vatten så låter det otroligt mycket.
Det blir ungefär samma ljud som när man låter en ballofix vara halvöppen.
Jag har bett grannarna kolla sina ballofixer, men utan resultat.
Vad beror oljudet på?:confused:
Kan det ha med typ av blandare att göra?
Är det dimensioneringen på vattenledningen som är boven i dramat?

Tacksam för ev förslag på att angripa problemet.:)
 
Det kan mycket väl vara deras blandare som spökar.
 
Är det fel på blandarna eller är det typen som gör det?
Är det att de läcker luft???
 
Det är troligen så att deras blandare är av äldre modell och inte mjukstängande, problemet brukar försvinna om man byter blandare.
 
Men är det inte så att mjukstängare tar bort "slagen" i ledningarna? Det förändrar väl inte ljudet som uppkommer när man spolar vatten, eller?
 
Min far köpte en ts-blandare på Bauhaus som låter som du beskriver.
 
Hej!
Ja, att det låter när man spolar borde ha med utformningen av blandaren att göra. :surprised: När man spolar lite är det ju som en strypning av flödet/halvöppen ventil. Du får köpa en ny blandare av bättre kvalitet till dem. :cool: Eller inte...inte så lätt att lösa kanske. Du får kolla vad de har för blandare eller om det är bara vid vissa tillfällen den låter mkt.

Slag & smällar beror ju på blandaren, ev. på lösa rör eller liknande men det varju inte det som det gällde hos dig.
 
Tack!
Vet ni vilken typ av blandare som gäller. Vad ska man tänka på. Kan kanske få föreningen att kräva det av dem??
 
Hej!
Ja, jag gillar också FMM's grejer. :D
Annars finns ju Mora och Gustavsberg/Vårgårda också, men de kommer i andra hand för mig...
 
Men vad är det som skilljer dessa blandarna från en från Ikeas t ex eller de billiga namnlösa på byggvaruhusen?
 
Högre kvalité!
 
Tack för detta uttömande svar, men vad är det som ´skilljer och gör att oljud uppstår. Är det sämre packningar, mindre dimension på rören, eller bara sämre kvalité
 
Sämre precision på tätningarna, mer ojämna kanaler för vattnet och därigenom sämre flöde.
 
Ja, man får vad man betalar för - till en viss gräns...för när man gått över "normal" kvalité så betalar man för designen - som kan bli hur mycket som helst... :eek:
Det man får om man köper t.ex. FMM är väl genomtänkta blandare som är mjukstängande och som har bra tätningar som håller länge utan att börja droppa. När de sedan behöver reservdelar eller service så finns det reservdelar att få tag i. Så klart kan man ha "slit & släng" saker också men det är ju trevligt med saker som håller... :D Blir ofta billigare i längden och det ger en enklare vardag...men undantag finns så klart alltid. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.