Hej!
Vet inte ifall min bastu har rätt ventilaton, har självdrag i huset.
Bifogade en liten fin skiss över den..Den ligger i källaren.
den är ca 2.5x2 m
Verkar komma luft från ventilen under laven in i bastun, det är en tallriksventil så går att öppna o stänga om man skruvar på den. Var nere och kände nyss och de var ett litet drag i den, alltså luft in i bastun? Borde inte de vara frånluft där istället? Den går alltså bara genom väggen till pannrummet.
Ventilen under aggregaten är bara ett galler och där var de inget drag alls. Går in i ett föråd.
Sen sitter de en draglucka på väggen nära taket, öppnar man den så går de ut utomhus, ska den vara stängd eller öppen när man bastar?
Tycker de tar tid innan bastun blir varm.
Tacksam för hjälp!

Hoppas att ni ser vad det föreställer för något!

bastu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ventilationen i en bastu ska som princip ta luft från samma utrymme som den sen lämnar tiullbaka den uppvärmda luften. Inluften i bastun skall komma under aggregatet, stiga upp genom/runt detta och sedan skall den varma luften helst passera genom diagonalen av bastun ut genom takventil i motsatt hörn. En bastu skall inte vare sig lämna till eller ta uteluft om det inte är en fristående konstruktion nere på bryggan. På din skiss verkar den enda takmonterade ventilen sitta på yttervägg vilket alltså är fel. Du verkar också ha två golvventiler som mynnar mot olika utrymmen vilket inte heller är varken logiskt eller genomtänkt.
 
Men om jag stänger ventilen under laven och stänger den som går ut ur huset och har kvar den som är under aggregatet och sen gör en ventil bredvid dörren? Då blir de ju en vid aggregatet och en ungefär diagonalt ut?
 
heALer skrev:
Men om jag stänger ventilen under laven och stänger den som går ut ur huset och har kvar den som är under aggregatet och sen gör en ventil bredvid dörren? Då blir de ju en vid aggregatet och en ungefär diagonalt ut?
Fast om jag tolkar din ritning rätt så kommer tilluften då från förrådet, medan frånluften går ut i duschutrymmet. Eller tänkte du till höger om dörren? I såna fall hamnar till- och frånluft på samma vägg, vilket inte är optimalt. Den ska vara diagonalt över till motsatt vägg.

Å andra sidan så byggde man bastu på annat sätt förr, där ventilation ut i det fria var vanligt. Det går såklart att basta ändå, utan att du bygger om hela bastun. Mina föräldrar har haft fel ventilation i 30 år och de klagar inte...
 
Redigerat:
Frånluften är nog meningen ska komma från förådet under aggregatet.
Sedan går de en ventil in till pannrummet till vänster om dörren, alltså den andra väggen, men från den ventilen verkar de komma in luft istället för ut, för de känner man.
ut i duschen har jag ingen ventil, har bara frånluft i duschen till en frånluftskanal, men den har inget med bastun att göra, rita dit den ändå =)
Joo de går ju o basta, men är lite irriterande bara att de inte är rätt heh..
Om man nu tex skulle exprimentera och stänga ventilen som går ut ur huset och den som går in i pannrummet helt, sedan är de bara den till förådet kvar. Går det att sätta på en fläkt där så de blir mekanisk tilluft eller är de fel? Sedan ta bort tröskeln vid bastudörren (vilket jag funderar på att göra när jag lägger klinkers i dusch+bastu), lär de väl bli övertryck i bastun? borde då inte luften leta sig ut under dörren, alltså frånluft under bastudörren, men de kanske är helt galet??
 
Varm luft stiger som bekant vilket innebär att med övertryck från en fläkt kommer du att få en luftström från insuget under aggregatet som tvingar ut den kalla luften under dörren. Den kalla luften är den som just blåsts in av fläkten, dvs du får ingen normal ventilation. Den enklaste lkösningen är att behålla inluften under aggregatet och stänga övriga ventiler när du värmt upp bastun. Då öppnar du lagom mycket på spjället i ytterväggen (beroende på yttertemp). Nackdelen med denna lösning är att den halvan av bastun som ligger mot duschen får lägre temperatur än den andra.
 
Testade de du sa, men när jag öppnar spjället på ytterväggen så kommer de in luft, och då också från de under aggregatet, så jag får bara tilluft. om jag öppnar bastudörren lite grann så de är en springa sen sätter ett papper emot så fastnar den där, så luften vill ut där, heh..
Kanske skulle ha frånluft bredvid dörren högt upp (eller är de inte långt ner finskt sätt?) och strunta i att ha spjället i ytterväggen öppet?
Gjorde en ny skiss, tänkte att man kunde få cirkulation då...? så som dem röda pilarna går, men då ska ju förstårs förådsdörren vara öppen. Bara inte frånluftskanalerna utanför duschen och tvättstugan (gemensam kanal, självdrag) suger ut luften som kommer ut från bastun...

värsta är ju att alla väggarna är betong, även tak, så jobbigt att göra nytt hål för ev frånluft...
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ditt problem är rätt vanligt. Frånluften skall sitta under översta laven men i pannrummet skall du sätta en kanal på uthålet som leder upp luften från bastun mot taket. När den varma luften börjar stiga i den kanalen får du ett termiskt undertryck och ventilen börjar aktivt suga ut. Kallas i folkmun för "självdrag".
Du får under inga omständigheter använda fläktstyrd ventilation i bastu, risken är nämligen att du får för höga temperaturer.
 
okej tack, om jag nu sätter en kanal i ventilen som är i pannrummet till bastun, och drar kanalen upp i taket, kommer den då att suga luft ut ur bastun efter en stund? För som de är nu så suger den ju in luft från pannrummet till bastun, där under laven. kommer luften alltså byta håll med hjälp av kanalen?
 
hm, fick luften att gå åt andra hållet istället, stängde friskluftsventilen i pannrummet, då blev de inge övertryck där, så luft tas ut från bastun istället.. fast börjar fundera på ifall frånluften sitter för långt ner, finskts vis så ska den ju sitta strax under översta laven, men denna sitter strax under nedersta laven.. kanske skulle göra en ny frånluft högre upp, fräsa ett hål igenom betongväggen, eller göra ett litet hål högre upp på bastudörren med galler, men kanske fel o ta frånluft ur bastudörren, men eftersom aggregatet inte sitter nära dörren så borde de ju funka,
på så sätt så kommer nog frånluften enklare tillbaka till de rummet som tilluften tas ifrån..dvs förådet, istället för pannrummet..
 
Är det kloket att leda frånluften tillbaka in i huset? energieffektivt är det säkert, men fuktmässigt?
daggpunktstemperaturen för 80% RF vid 75 grader?
vad blir ånghalten? att leda det in i ett förråd eller klädkammare verkar dumt tycker jag.
såvida man inte förbjuder vattenkastning i bastun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.