Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej alla,

hade ett litet möte med min huvud-entreprenör i kväll (som inreder vår ovanvåning) och jag höll på att få en smärre chock... Det fasta pris jag har på kontraktet är 239 kkr, och nu kommer han och säger att de "småsaker" vi sagt till att vi vill ha extra landar på nästan 80 000:- !!! Det handlar bland annat om att de har satt upp OSB-skivor bakom de snedtak där de har satt träpanel (som jag tycker han borde ha insett innan han lämnade offerten) m.m. Visst kan jag gå med på en sak rakt av (för 4500:) men knappast för de övriga 74 000 kronorna. Vad har jag för skyldighet att betala dessa kostnader? Inget finns skriftligt och han har verkligen inte påpekat att det rör sig om så här pass stora kostnader. När han sagt att vi valt till något extra har han mest sagt: "Så gör man." och det betyder för mig som amatör att det är så byggare gör, inte att det kommer att kosta mig 20 000:-

Vad kan han göra? I värsta fall avbryta hela bygget? Buta hantvekrare? Tilläggas bör att vi har ett vite på 1% per vecka som de drar över tiden, och de är redan inne på femte extraveckan, vilket innebär att vi ska dra av nästan 10 000:-, kan de då avbryta det påbörjade kontraktet på grund av detta eller fortsätter detta vite att byggas på om "striden" drar ut på tiden?

Tacksam för alla svar som finns! ;)

/N&M
 
Ja, ett tillägg på 80 000 kr bör ju naturligtvis helst kommuniceras på något sätt. Samtidigt så har ni ju kommit överens om tilläggsarbeten, som du själv beskriver "småsaker som vi sagt att vi vill ha extra".

Hur detaljerat är grundkontraktet?
Har du fått någon mer detaljerat underlag på vad deras tilläggsarbeten/krav består av?

Skrivningen om vitesklausulen medför ju naturligtvis en misstanke om att han försöker kompensera sig det avdraget genom tilläggen..
 
Nej, inget finns skriftligt gällande tillägen, och en grund av vad som skall ingå finns så klart i avtalet. Välldigt detaljerat tycker jag. Jadå ,jag har fått tilläggen detaljerat, men helt orimligt arbetstimmar 4 man, 4 dagar för att bära in OSB skivor och sätta det i 60 kvm snedtak...
 
Som så ofta i sådana här diskussioner så finns det ju alltid "två sidor av samma mynt"..

Avser tillägget bara monteringen av OSB-skivorna?
 
Han kanske kryddar fakturan med flit för att kompensera vitet som han inser att han kommer få betala!!!
 
Okej, ska försöka förtydliga mig lite.

Vi anser att vi har beställt ett extra arbete, vilket jag igår fick se specen på och det uppgick till cirka 4 500 :-, helt okej. De övriga sakerna är saker som vi frågat om de kan fixa, och då har byggarna bara sagt "Inga problem" och inte hade jag väl då drömt om att det skulle kosta oss massor med pengar, för sånt som jag tycker är småsaker. Sedan har det tillkommit saker som jag inte alls tycker vi har beställt, utan uppfattat att huvudentrepenören berättade att så gör man när man bygger och då sa vi ok på det, och så kommer han nu och säger att t.ex. den delen kostar 30 000:- ...


De stora posterna är:
* Inklädnad av takstolar (vilket står med i kontraktet att det ska göras) 55 h arbete + material (cirka 22 000:)
* Inbärande av och uppsättning och 60 kvm (uppskattat) OSB-skiva till snedtak: 4 man 4 dagar (128 h) + material (cirka 52 000:)
* Skruvning av spångolvet, vilket vi beställde direkt i början eftersom de sa att de spikade golvspånplattorna skulle kunna börja röra på sig (cirka 4 500:)

Totalt rör det sig om cirka 13 000:- material och 66 000:- för arbete (d.v.s. 80 000:- extra på ett grundavtal som säger fast pris 239 000:) Det känns som groteskt långa tide rför att t.ex. klä in takstolar i 55 timmar och sätta upp OSB-skiva för fyra man i fyra dagar! Är det dåligt omdöme av huvudentreprenören, eller någon man måste acceptera?

/N&M
 
Redigerat:
Tråden är en dubbeltråd, samma sak diskuteras i juridikforumet.

Jag stänger den här tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.