Håller med Kungkokos, men problemet för oss var att inte alla räknade på allt vi specat vilket gjorde att det ändå blev jättekrångligt att jämföra eftersom vi var tvungna att kontakta dem och fråga om vad de räknat på... ska bli intressant att höra om svaren "ramlar in". Vår erfarenhet (innan konjunkturen svängde) var att vi fick "tjata in" offerterna...och sen ringa runt för frågor kring vad som egentligen ingick...

Lycka till och meddela hur det går!
 
Jo, jag är fortfarande hoppfull i. Idag hörde 3 till av sig.
Ingen av de 4 har ens försökt att ändra i vår planritning , men däremot kom någon med ett förbättringsförslag.
Alla fyra har ställt lite kompletterande frågor, men det har inte så omfattande så jag tolkar det som att det jag skickat in har räckt bra. inte värre än att jag kan förklara vad jag vill uppnå och så får dom lösa hur.
För min del så har jag ju ingen erfarenhet av husbyggnationer och planerar inte att bli expert på byggkonstruktioner eller ha husbygget som min hobby. Jag har ju lyckligtvis oxå ett jobb att sköta :)och vill ju bara ha ett väldigt bra hus och bo i. Kanske är jag naiv och får ta tillbaka det senare , men jag hoppas att det blir så att hustillverkarna skickar med hur de tänker göra med allt och sedan får vår arkitekt bedöma vad som är bra eller sämre.
Några jag talat med bekräftar att priserna i vissa led sjunkit med 30-40% under sista månaden. Det bådar gott.
 
Aline skrev:
För min del så har jag ju ingen erfarenhet av husbyggnationer och planerar inte att bli expert på byggkonstruktioner eller ha husbygget som min hobby. Jag har ju lyckligtvis oxå ett jobb att sköta :)och vill ju bara ha ett väldigt bra hus och bo i. Kanske är jag naiv och får ta tillbaka det senare , men jag hoppas att det blir så att hustillverkarna skickar med hur de tänker göra med allt och sedan får vår arkitekt bedöma vad som är bra eller sämre.
Precis så resonerade jag innan vi påbörjade vårt husbygge. Man har ju både jobb och familj att sköta. Och visst förväntar man sig att de som bygger huset vet vad dom gör? Man betalar ju ändå så mycket pengar! Med facit i hand hade vårt hus haft en felaktigt utförd grund och en riskkonstruktion i badrummet om vi inte lagt näsan i blöt i allt Götenehus gjorde! Så om du bestämt dig helt och hållet att inte ge dig in i detta så se till att skaffa en KA med massor av erfarenhet och ett engagemang som har tillräckligt skinn på näsan för att ta striderna åt dig. Avtala om massor av besök på bygget. Vår KA var tyvärr menlös och gav inget vidare stöd i detta. Han var dock bra på att vända papper och få till dokumentationen.
 
TACK för ditt tips med en KA med klös i. Det ska jag ta till mig.
Mycket lär jag ju mig här på forumet oxå och Intresset ökar säkert efter hand.......Jag har även en kompis som jobbar på Munthers torkteknik som gärna lägger näsan i blöt i ritningarna:) . Han ser mögelrisker med det mesta. Det är också han som inspirerat oss att bygga nytt efter att följt med oss på husvisning i flera fuktskadade tillbyggda/ombyggda hus
 
Aline, ett tips till: Jag ser att ni har en arkitekt som ska kolla offerterna. Om det är en utbildad arkitekt eller någon som är kunnig även när det gäller byggnadskonstruktion så be henne/honom kolla att den konstruktion husleverentören föreslår funkar för ert hus.

Vi hade ritat själva och efter att vi skrivit avtal och fått ritningar på huset så visade det sig att det krävdes en stålbalk i taket som gjorde att våra spetsfönster inte fick den effekt vi tänkt oss så vi tog bort dem, trist...

Intressant att höra om priserna! Tror ni bygger i precis rätt tid! Se dock till att kolla ekonomin i företaget ni anlitar (konkursrisk).
 
Angående KA så är dennes uppdrag, i normalfallet, i stort sett inte mer än att samla in egenkontroller från de olika entreprenörerna samt övervaka att svensk lagstiftning följs. Man skulle kunna säga att han jobbar för kommunen, men det är ni som betalar. :)

Vill man att han/hon skall åta sig mer än så så går det ofta bra, men det kräver att man gör upp det i förhand. Att en KA inte "tar striderna" för att säkerställa att ni får en hög kvalitet behöver alltså inte innebära att vedebörande är menlös. Det ingår inte i uppdraget, helt enkelt. Som byggherre förväntas du mer eller mindre själv ta det ansvaret.
 
KA har väl inte nåt ansvar egentligen eller? En snubbe som ska säkerställa kvaliteten och samla in egenkontroller. Att detta skall kosta upp till 20k är helt otroligt. Då kan man nästan lika gärna anlita Stevie Wonder istället.

Nä, se till att fråga vad dom hade tänkt göra, och hur ofta dom ska kolla ditt bygge, innan du anlitar nån. Det är dags att man ställer lite krav på KA tycker jag.
 
Precis som Sandhall skriver ovan...

Stevie Wonder var ordet...
 
KA-rollen är ju väl definierad av lagstiftarna. Så jag tycker nog inte de kan lastas för att de inte gör mer än vad lagstiftaren kräver. Vill du som byggherre ha hjälp av någon för att säkerställa kvaliten i bygget får du helt enkelt anlita någon (t.ex. genom att ge KA:n en utökad roll). Många byggherrars missnöje med sin KA handlar nog tyvärr ofta om missförstånd om vad KA:s roll egentligen är.
 
Vi skrev ett avtal om exakt vilka besök han skulle göra och när det skulle göras, vilka kontroller han skulle göra o.s.v. Vi skrev alltså ett avtal som krävde mer än lagstiftningen, och betalade extra för det. Vi skrev också att vi inte skulle betala full ersättning om han inte gjort allt vi enats om eftersom man hört om så många frånvarande KA. Striderna tog jag själv, men han måste självklart kunna backa upp och intyga om man har rätt. Med menlös menar jag att han missade massor av grejer, och det han upptäckte vågade han knappt argumentera för. Det är ju den kunskapen man betalar för, KA skall vara ett stöd för byggherren för att kunna säkerställa kvalitéten. Om man inte fyller den funktionen gör man inte sitt jobb.
 
sandhall skrev:
KA-rollen är ju väl definierad av lagstiftarna. Så jag tycker nog inte de kan lastas för att de inte gör mer än vad lagstiftaren kräver. Vill du som byggherre ha hjälp av någon för att säkerställa kvaliten i bygget får du helt enkelt anlita någon (t.ex. genom att ge KA:n en utökad roll). Många byggherrars missnöje med sin KA handlar nog tyvärr ofta om missförstånd om vad KA:s roll egentligen är.
Jag håller med om att ofta så missuppfattas den kvalitetsansvariges roll men vår erfarenhet är vår KA inte ens gjorde sitt jobb, snarare tvärtom. Vi hade en KA, rekomenderad av vår hussäljare, som vi under byggtiden endast såg under byggsamrådet. Vi bad honom att få delta i de besiktingar som kommunen krävde, dvs grundbottenbesiktning och stombesiktning, men han hörde aldrig av sig. I de intyg han lämnade till kommunen, efter påtryckningar från oss, efter slutbesiktningen, så hade han enligt de datum han angav gjort en grundbottenbesiktning när grunden redan stod färdig!!!. Han dök aldrig upp på slutbesiktningen och lämnade aldrig heller några intyg till dess. Vad har vi egentligen betalt för? Vad vi kan se en timme på byggsamrådet. Nästa gång vi såg honom var när han dök upp när vi anlitat en advokat och begärt en särskild besiktning av dräneringen, avloppet och radonåtgärder. Då hade vår säljare/entreprenör tagit dit honom utan att vi överhuvudtaget önskat hans hjälp och vi inte längre hade något avtalsförhållande. Han påstod då att han företrädde oss och det enda han gjorde var att tala emot vår sak hela tiden...

När ni anlitar en KA, så gör fullständigt klart om vad ni egentligen betalar för och att ni också i slutänden får det. Vill ni sedan anlita honom för ytterligare kontroller så se till att ni har ordentliga referenser så att ni vet att ni har en oberoende sakkunnig som tar tillvara era intressen och inte eran byggare eller entreprenör.
 
Redigerat:
Kan bara instämma! Utgångspunkten är ALLTID att ett kontrakt skall beskriva överrenskommelsen och förväntnigarna mellan båda parterna. Även KA-avtalet skall man vara noggrann med och speca vad man förväntar sig.
Nästa tips är väl också att ALDRIG välja den KA som rekommenderas av husföretraget/byggfirman.
 
Redigerat:
kungkokos skrev:
Vi skrev ett avtal om exakt vilka besök han skulle göra och när det skulle göras, vilka kontroller han skulle göra o.s.v. Vi skrev alltså ett avtal som krävde mer än lagstiftningen, och betalade extra för det. Vi skrev också att vi inte skulle betala full ersättning om han inte gjort allt vi enats om eftersom man hört om så många frånvarande KA. Striderna tog jag själv, men han måste självklart kunna backa upp och intyga om man har rätt. Med menlös menar jag att han missade massor av grejer, och det han upptäckte vågade han knappt argumentera för. Det är ju den kunskapen man betalar för, KA skall vara ett stöd för byggherren för att kunna säkerställa kvalitéten. Om man inte fyller den funktionen gör man inte sitt jobb.
Kungskokos
Har du möjlighet att visa hur detta avtal var skrivet (naturligtvis avpersonifierat)? Antingen via klipp-och-klister direkt i forumstråden eller på annat sätt. Låter jätteintressant för vår del då vi vill ha detta klart innan vi tar kontakt med KA.
 
har tyvärr inte avtalet elektroniskt....ganska mycket text att skriva av....
 
Kungskokos - inga bekymmer. Vi försöker få tag på liknande avtal på annat sätt. Kanske har några som bevakar den här tråden kanske något att komma med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.