Hej. Vi ska återigen bygga ett nytt hus och nu har jag bestämt mig för ett stort skafferi. Nu till kruxet. Vi vill ha en skafferi-dörr med glas och spröjs. Har ni något tips i Stockholmsområdet. Jag har haft kontakt med husleverantören, köksleverantören, diverse dörrleverantörer, finsnickare, snickare och glasmästare. Men icke. HJÄLP. Jag har sett massvis med inspirationsbilder på detta men det verkar inte gå att genomföra. Någon som har ett förslag.

Tusen tack på förhand. I mängder!
 
Hej, och välkommen..

Med tanke på alla de du varit i kontakt med, så vore det ju kul att veta lite mer om vad du tänkt dig..
 
Fönsterleverantörer? En sån dörr borde väl vara ungefär som ett enkelglasfönster i konstruktionen?
Eller så något begagnat. Blocket eller Nacka byggnadsvård kanske?
De här dörrarna står hemma hos oss och väntar på att bli bokhylla. Skulle nog passa som skafferidörr också.IMG_4996.JPG
 
LN1 skrev:
Hej. Jag har haft kontakt med husleverantören, köksleverantören, diverse dörrleverantörer, finsnickare, snickare och glasmästare. Men icke. HJÄLP. Jag har sett massvis med inspirationsbilder på detta men det verkar inte gå att genomföra.
!
Har du något exempel på dörren att visa. Låter ju märkligt att INGEN lyckats ge dig något förslag ens!?
 
Hej!

Ett inredningsprogram (Roomservice, Bygglov??) gjorde just detta. De "smälte" in skafferiet i en vitrinvägg (det fanns en pigkammare bakom). De använde skåpsluckor som de fäste vid varandra så att allt blev som en enhet. Nu är det kanske inte en vitrinvägg ni är ute efter, men jag ville egentligen bara säga att det blev väldigt snyggt!
 
imported_Anders_S skrev:
Låter ju märkligt att INGEN lyckats ge dig något förslag ens!?
Jag har märkt den där attityden också rätt ofta när man försöker göra något som inte precis stämmer med mallen för hur alla andra gör.
Då får man direkt svaret "- Det går inte" eller "- Vi kan inte....".

Senast för mig var det när jag pratade dels med en glasmästare och dels med en ramaffär därför att jag har fått för mig att jag vill göra något som liknar ett gammaldags kassett-tak av glas. Alltså glasrutor upphängda i någon sorts ramar i taket. Enligt den glasmästaren går inte det för att glaset är för tungt. Tur att de inte visste det när de gjorde de gamla taken. :surprised:

Jag ser det som en utmaning. Det är klart att det går. Man måste bara hitta rätt person att prata med.Tyvärr kan det ibland också bli så dyrt att man tappar lusten när man väl får tag i någon som kan hjälpa.
 
pinebar skrev:
Då får man direkt svaret "- Det går inte" eller "- Vi kan inte....".
.
det är kanske ett hövligt sätt att säga " det har ni inte råd med, använd en mera moderat dyr standardlösning" :). Många gånger blir det ju så när kreativitet möter ekonomin. Förverkligar man sina tokiga projekt med egna händer så kommer man något längre fram har jag märkt :).
gaia
 
Hemmakatten
LN1; min granne har anlitat en snickare som gjort ett mkt fint fristående skåp till henne med glasdörrar till. Denna snickare håller nu på att snickra färdigt på hennes nya hus. Skåpet är jättefint, har för mig att min granne hade gamla (glas)dörrar och så gjorde han skåpet efter dörrarna. Enligt henne var priset mycket humant. Om du vill kan jag fråga henne om namn o tel.nr till snickaren.
 
Jag ska försöka mig på att lägga in en bild...

Imorse fick jag dock tag på en tjej som är specialsnickare som kunde göra denna modell. Men jag är tacksam och ödmjuk inför alla svar. TACK.
 
  • skafferi.jpg
Det där var riktigt snyggt :)
 
pinebar skrev:
Det där var riktigt snyggt :)
Instämmer!

Och en sådan borde väl inte vara något större problem för en riktig glasmästare, eller finsnickare..
 
Jo, vi har också fastnat för den men som sagt var: Glasmästare - icke. Snickare - icke osv osv. Nu ska vi se vad tjejen som är specialsnickare säger om den historien! Utmärkt forum förresten. Tack för alla glad och trevliga svar. Jag kommer hänga mycket här. Vi bygger vårt andra hus på 2 år...och nej, jag fattar inte hur vi orkar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.