Gran??

Har ganska mycket sågat av gran sedan stormfällningarna. Är gran användbart i snickerisammanhang?
 
Det beror lite på vad du hade tänkt snickra ihop för något. Det bör inte vara för klena bitar och man måste vara kvistälskare. ;)
 
Tänker försöka snickra ihop skjutdörrar till garderober. Kan man t.ex. använda gran till ramar och fräsa spår för dörrfyllningar. Kan nog undvika kvistarna även om det finns gott om dem.
 
Det kan funka, men se till att det är riktigt torrt innan du börjar.
 
I
LUDDET skrev:
Tänker försöka snickra ihop skjutdörrar till garderober. Kan man t.ex. använda gran till ramar och fräsa spår för dörrfyllningar. Kan nog undvika kvistarna även om det finns gott om dem.

Det skulle jag nog inte ens försöka mig på oavsett hur torr granen är. Granvirke är inte som fur, även om det är barrträd båda. Till det krävs kvistfri planhyvlad fur som sågats ur kärnan, helst med kvartersågning.

Gran kommer att slå och vrida sig. Men vill du ändå försöka rekommenderar jag att du klyver, störtar och vändlimmar virket till önskad dimension för att bibehålla rakheten.
_______________________
Byggaren
 
Jag har utrustning för att klyva och hyvla och kan kanske få till någon typ av limträ. Hur är gran att ytbehandla? Kan det bli snyggt polerlackat?

Tänker också bygga en förstukvist till mitt hus. Passar gran kanske bättre till sådant d.v.s. grovsnickeri?
 
Det är väl inte direkt vanligt med lackerad gran annat än vissa golv, men jag tycker det fungerar. Har gjort lite hyllor och liknande av gran till husbehov (inte vad jag skulle kalla för egentligt möbelsnickeri) och när det är olika vinklar som i ett hörn t.ex. blir problemet med att det slår sig mycket mindre. Långsamt vuxen gran kan vara hur bra som helst, men till viktiga arbeten är gran bra till två saker: bärande konstruktioner och golvbrädor, fungerar givetvis också utmärkt som väggpanel utomhus (dvs. eg. tre saker).
 
Används också till lock till fioler. Men det är tätvuxen alpgran, naturligtvis helt kvistfri. Svensk snabbväxande, stormfälld gran blir nog inte så bra.
 
I
LUDDET skrev:
Jag har utrustning för att klyva och hyvla och kan kanske få till någon typ av limträ. Hur är gran att ytbehandla? Kan det bli snyggt polerlackat?

Tänker också bygga en förstukvist till mitt hus. Passar gran kanske bättre till sådant d.v.s. grovsnickeri?

Om du med 'polerlackat' menar täckande färg med högblank yta (som pianolack) så går det att åstadkomma nästan oavsett underlag. Det handlar istället om hur många lager lack du lägger på och hur du efterbehandlar ytan på sista skiktet och givetvis beroende av vilket lackmtrl. du använder. Du bör inte välja en lack med lägre blankhet än 90 Gardner (som egentligen är ett mått på ljusreflexionen).

Menar du bara en genomsynlig lack, även om den är högblank, så döljer den inte kvistarna i virket. Då spelar det heller knappast någon roll om det är 'polerlackat'.

Till grovsnickeri är gran bra. Det är ett långfibrigt virke med stor seghet. Knastar efter kvistar spelar då mindre roll. Däremot efter gren kan de spela stor roll och det i sin tur beroende på hur stora de är, hur långt emellan dem det är och även var de sitter. Virket sorteras därför efter förekomst av knastarna. Men man kan även själv påverka resultatet genom att t.ex. inte vända en planka neråt med knast om den är utsatt för nedböjning. Knasten kapar s.a.s. av fibrerna. Vänds den uppåt blir knasten istället utsatt för tryck i en nedböjande konstruktion. Och det klarar knast bättre. Även om den sitter i kanten på en högkanställd planka i ett bjäklag t.ex.

Och ska vi prata mer om virke är det av stor betydelse hur virket är sågat ur stocken. Den vanligaste metoden (genomsågning) ger virke som lätt slår sig eftersom allt virke strävar efter att räta ut sig efter årsringarna och den strävan är störst i ytveden och minst i kärnan. Genom t.ex. kvartersågning kan man minska strävan då årsringarna går på tvärs mot flatan, till skillnad från på längs vid genomsågning.

För snickeriändamål är annars lövträ bäst. Du kan gå in på http://www.tracentrum.se och beställa en liten skrift om olika lövträs egenskaper, kallad Fakta om lövträ. Där får du den glada nyheten att knast i lövträ (till skillnad från barrträ) inte missfärgar vid efterföljande målningsbehandling. Det gör den däremot i barrträ. Därför får man stryka knastarna först med shellack för att inte få genomslag i färdig yta, även om den är heltäckande.
________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
Med polerlack menar jag klarlack som kan poleras (fanns förut Alcroid polerlack). Den avslutande poleringen skall enligt uppgift (har aldrig testat själv) ske med fint vattenslippapper.

När det gäller skjutdörrar har jag tänkt mig klarlackad björkplywood omgiven av ett annat träslag som ev. skulle kunna mörkas något med ett pigment. Ramens kant mot skivan kanske lite "allmogefräst".

Tycker själv att det låter snyggt (på papperet). Mycket glad för alla synpunkter jag fått!!
 
I
LUDDET skrev:
Med polerlack menar jag klarlack som kan poleras (fanns förut Alcroid polerlack). Den avslutande poleringen skall enligt uppgift (har aldrig testat själv) ske med fint vattenslippapper.

När det gäller skjutdörrar har jag tänkt mig klarlackad björkplywood omgiven av ett annat träslag som ev. skulle kunna mörkas något med ett pigment. Ramens kant mot skivan kanske lite "allmogefräst".

Tycker själv att det låter snyggt (på papperet). Mycket glad för alla synpunkter jag fått!!

Aha! Då blir du, som jag skrev, helt beroende av hur virket ser ut. Risken är då att du får lite allmogekänsla på köpet till en (troligen) mycket intetsägande fyllnad (speglarna) med kvistfri björkplywood. Då tycker jag att du borde dölja de kvistar som finns i ramen helt med täckande lack i någon ljus nyans (dock ej vitt) för att på så sätt minska kontrasten. I annat fall kommer mörk ram och ljus plywood att bli för stor kontrast som du tröttnar på rätt snart.

Prova att gå in till en färghandlare och be att få låna hem deras NCS-system, så att du i lugn och ro hemma kan prova dig fram med en bit björkplywood och NCS. Så får du bättre uppfattning om konstrastens inverkan i förhållande till väggar och annat som drar blickarna till sig. Annars kanske det slutar med att du får måla och tapetsera om i hela huset :D
_________________
Byggaren
 
Tänkte hela tiden att det var en kostnadsfråga att använda gran i dörrarna, kanske du tänkte att det var roligt att prova?

Men för ramar i några garderobsdörrar, tänker jag nu när jag läst inläggen igen, är det säkerligen värt att köpa något för ändamålet mer lämpat. Varför inte björk även i ramen?
 
Nej, det är inte en kostnadsfråga. Det viktiga är att garderobsdörrarna blir hyperfina. Funderar endast allmänt om man har någon användning av granvirke. Hittar inte gran i någon byggbeskrivning vare sig till möbler, inredning eller grovsnickeri.

Verkar inte vara någon höjdare som ved heller. Vad sjutton gör man med all stormfälld gran? Pappersmassa?
 
Reglar och panel.
 
I
Mr Handyman skrev:
Tänkte hela tiden att det var en kostnadsfråga att använda gran i dörrarna, kanske du tänkte att det var roligt att prova?

Men för ramar i några garderobsdörrar, tänker jag nu när jag läst inläggen igen, är det säkerligen värt att köpa något för ändamålet mer lämpat. Varför inte björk även i ramen?

Tja... björk har du kanske på rot i din skog och kan fälla och låta såga upp? I så fall ett utmärkt virkesval. Jag lånar lite fakta ur Fakta om lövträ:

Björk är relativt lättorkat men med tendens till deformation. Virket är ganska elastiskt och går lätt att svarva och profilera. Hårdheten och segheten gör att komplicerade listprofiler, luftade golvlister etc. kan hyvlas utan risk för sprickbildning och brott. Går lätt att limma, ytbehandla, polera och impregnera. Snabb lacktorkning kan ske vid hög temperatur utan risk för blåsbildning. Mycket dålig beständighet i fuktig miljö.

Så det ska nog gå vägen bättre för dig än granalternativet.

Ett litet P.S

När det blir tal om trären takpanel av gran inne, vill de flesta ha en ljus, beständig yta. Man drar då i vitpigment i lacken för att hindra att virket gulnar.

Jag gick en annan väg med en profil som heter allmogepanel (av gran) som består av en profilerad bräda med ett slätt mellanliggande 'lock' med fjädrar p.b.s som griper in i noten p.b.s i brädan. Eftersom jag visste att det skulle bli problem med ljusheten och då jag inte gillar blaskig lack med vitpigment som i sämsta fall kan bli vita prickar på färdig mjölkaktig yta, bestämde jag mig för att istället gå naturen till mötes och strök all panel med klar lösningsmedelsbaserad golvlack (Glitsa) som gjorde ytan varaktigt gultonad och samtidigt rödfärgade alla knastar. Det är nog det snyggaste tak jag haft i ett hus till ljusa väggar.
______________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.