Behöver er hjälp. Skall sätta upp freshventiler i huset då det saknar ventilation. Fasaden är av tegel och hålet i husväggen blir 105 eller 125mm.
1. Vilken borr/hålsats skall jag använda för själva teglet?
2. Finns det fler alternativ än diamantborr? De är ibland väldigt dyra.

Kollar man Harlad Nyborgs december katalog finns det ett diamant borrset från Mitsutomo på sidan 8 med båda dimensionerna som jag funderar över. Kan detta funka på tegel? Kan ju kolla med Harlad & co men nu frågar jag er till en början.

Detta räcker till en böjan men jag har fler frågor.

Emotser era kloka svar
Hälsningar Mattias
 
Redigerat:
Brukar borra en massa småhål i en ring och sedan slå med huggmejsel.
Tidskrävande och jobbigt.

Annars anlitar vi håltagare, snabbt o smidigt!:D
 
Hyr en hålborr på Bauhaus eller liknande. Det gjorde vi och kostade bara någon hundring.
 
Tack för era tips! Andra får gärna fylla på.

Algen, hyrde du borrkrona på bauhaus? 100 eller 125mm då?
Kollade för några dagar sedan och då fanns det sådan men de visste inte om det gick bra i tegel.
 
med en borrhammare (OBS ej slagborr) så tar det nog inte mer än 10min att göra 20 småhål ?! Så hade jag gjort. Borrhammaren är överlägsen för betong / tegel och inga dyra borrar.
 
Hej!

Det stämmer när jag tänker efter.

Hyrde borrkronan 125 mm och satte den på min vanliga borrmaskin.
 
Jag körde med Bosch Multi-Construction 105 mm (ser ut som en hålsåg) och en stark, lågvarvig borrmaskin. Hålet blev perfekt med snygga kanter men det tog säkert en timme att göra det eftersom jag inte ville riskera att förstöra hålsågen. Förmodligen var jag onödigt försiktig men den kostade ca 1500:-
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.