Är det någon som har erfarenhet av Mullbankens komposttoalett? För närvarande har vi en mulltoa i sommarstugan. Det luktar dock för jäkligt från skorstenen - odören finns på hela tomten och sänker humöret. Funderar på att ta bort mulltoan, få ett extra sovrum i stugan och ha separat mullbanken komposttoalett i ett avskilt hörn på tomten i stället. Kan det vara en bra idé?
 
Har ni fungerande urinseparation idag? Om inte så är det inte konstigt att det luktar illa. Har själv en Separett 6000 (finns en modell 9000 numera) i stugan och den luktar inget, varken inne eller ute men den kräver dock 230v.

/John
 
Vi har en nyinstallerad Mullis inomhus, den luktade lite, köpte då saneringsvätska på Biltema och hällde i. Nu luktar det inget alls.
 
Vi har en Separett 9000 i stugan.

Jag har märkt att de kan lukta när tjejerna inte prickar rätt och det kommer ner urin i bajstunnan. För att motverka lukten får man ösa på med torv. Jag kör med vanlig torv i 50 liters påsar (typ 5 för 100) då det är mycket billigare än specialtorv för mulltoa.
 
jag kan bara dela min erfarenhet. vi har testat både den ena sortens toa och den andra, mulltoer mm.
dålig lukt,invsion av äckliga kryp och andra problem som gör at vistelsen vid fritidshuset blir alltför obekvämt är facit efter 10 år.
Användingen har varit frekvent på sommaren och på helgerna vår/höst.
Inget har funkat tillfreställande. Nu har vi bestämt köpa en katalysatortoa (cinderella) som verkar ha bra rykte.
lite offtopic men jag tycker man ska fundera mkt noga innan man bestämmer sig för fritidstoer. mkt som ser bra upp på pappret men som helt enkelt inte funkar.bästa exemplet på det är väl mulltoa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.