Jag har sökt som snabbast i forumet, men lägger nu ut en fråga då jag inte fann den rätta rubriken.
Jag har just köpt en kåk, ett timmerhus från 20-talet, helrenoverad -82.
Nu vill jag ha fler eluttag i sovrummet, och tänkte då använda mig av det som är kopplat till elementen.
Jag har redan tagit bort elementen då väggarna skulle målas om och/eller få brädpanel så det ska ju "bara" vara att kolla :)
Som det ser ut så ligger (låg) tre element parallellkopplade matade med två faser.
och utan jord... och dessutom utan nolla.
Antingen så skulle jag vilja ha kvar det första elementet kvar som det är, det sitter i en klädkammare.
dom andra två gör jag gärna om till enfas eluttag för att använda till lampor och t,ex en TV.
Men också med tanken att kunna koppla in ett fristående element ifall luftvärmepumpen och kaminen skulle visa sig vara otillräckliga i vinter.
Vad förordar ni, ska jag dra en separat enfas i samma rör fram till första elementet bara för att fortsätta med den fasen till nästa två elementplatser (och samtidigt ta väck den gamla dragningen till dom)
Och lämna det första elemntet som det är.
Det blir ju att dra fram tre kablar extra i samma rör den första delen då jag vill att den extra 1-fasen skall ha en nolla och jord med sig.

Både inkommande och utgående rör vid första elementet sitter tätt ihop direkt in i kopplingsdosan i elementupphängningen.
Ska jag om ovanstående dragning verkar vettig, dra ut 1-faskablarna till en separat kopplingsdosa vid sidan om elementets egna "plåtlådedosa" för att skarva vidare mot dom två gamla elementplatserna. Eller ska jag bara lopa inkommande 1-faskablar direkt in i utgående rör utan att kapa och koppla kablarna i en dosa?

Har ni ännu bättre idéer så tar jag tacksamt emot dom, bara dom inte innefattar att jag ska riva väggarna för att dra nya rör.
 
Dra nolla+jord och ta bort en av faserna. Sätt upp tre uttag. Koppla in element på ett av uttagen om det behövs.
 
Men elementet han vill ha kvar är 400 Volt.
Det blir att köpa nytt element då, 230 volt.

Protte
 
Det här med att dra "extra" faser i samma rör har det skrivits en del om här. Såvitt jag har uppfattat det så är det med tvekan tillåtet att göra så. Flera krav skall vara uppfyllda. Dels så skall det vara tydligt märkt i centralen och i alla dosor etc där dragningen finns att det går flera faser i röret/ dosan. Dels måste i vissa lägen faserna ifråga ha en gemensam flerpolig säkring så att alla faserna bryts samtidigt. Exakt vad som gäller vet jag inte (är själv inte behörig).

Du skriver att elementen saknar nolla och jord. Nu vill du koppla in nya uttag med jord. Kravet är att om något uttag i rummet är jordat så måste samtliga uttag och apparater i rummet vara jordade (inkl. lamputtag).

Dvs om du sätter jordade uttag i rummet så måste de befintliga elementen också jordas. Vilket skulle ge 6 trådar i röret om du kör på helt separerade grupper, ett 16mm rör är för max 5st 1,5kvmm trådar.

I det läget så kan du överväga att göra om elementgruppen till en 3-fasgrupp där du använder en fas till uttag i rummet, då kan du ha gemensam jord (och nolla) för alla prylar som kopplas in på 3-fasgruppen. Iom att du då har blandade flerfaslaster och enfaslaster på gruppen så måste den ha 3 polig säkring.

Det blir en hel del avvägningar för att få detta rätt och säkert, så jag komenderar dig att inte försöka få till det själv som ett hempulsprojekt.
 
Jag tänkte på nytt fristående element, ja.

Ett gammalt 400V elelment med bimetalltermostat är väl ändå inget att spara? :)

Köpte några 2kW väremfläktar på NetOnNet för 99:-/st. Bra som reservvärme, och det har efter några veckor varken eldat upp mitt garage, sommarstug eller sig själva.

Eller så kan han köpa mitt Adax Neo 1200W för en billig penning.
 
hempularen skrev:
Det här med att dra "extra" faser i samma rör har det skrivits en del om här. Såvitt jag har uppfattat det så är det med tvekan tillåtet att göra så. Flera krav skall vara uppfyllda. Dels så skall det vara tydligt märkt i centralen och i alla dosor etc där dragningen finns att det går flera faser i röret/ dosan. Dels måste i vissa lägen faserna ifråga ha en gemensam flerpolig säkring så att alla faserna bryts samtidigt. Exakt vad som gäller vet jag inte (är själv inte behörig).

Du skriver att elementen saknar nolla och jord. Nu vill du koppla in nya uttag med jord. Kravet är att om något uttag i rummet är jordat så måste samtliga uttag och apparater i rummet vara jordade (inkl. lamputtag).

Dvs om du sätter jordade uttag i rummet så måste de befintliga elementen också jordas. Vilket skulle ge 6 trådar i röret om du kör på helt separerade grupper, ett 16mm rör är för max 5st 1,5kvmm trådar.

I det läget så kan du överväga att göra om elementgruppen till en 3-fasgrupp där du använder en fas till uttag i rummet, då kan du ha gemensam jord (och nolla) för alla prylar som kopplas in på 3-fasgruppen. Iom att du då har blandade flerfaslaster och enfaslaster på gruppen så måste den ha 3 polig säkring.

Det blir en hel del avvägningar för att få detta rätt och säkert, så jag komenderar dig att inte försöka få till det själv som ett hempulsprojekt.

Hmmm, låter som en dålig regel att man inte kan få göra om vissa uttag till jordade om inte alla görs om samtidigt, man kan ju tycka att det vore bättre om en del är extra säkra än att alla skulle vara utan jord?
Dessutom så märker man ju vilka som är med jord bara genom att kasta ett getöga på dom.
Men visst, regler är regler och du har säkert rätt...
Annars så lutade det nog åt att göra tre enfas uttag av dom tre elementen efter att ha läst era eminenta svar.
Men om det måste till separat jord och nolla ifall jag vill dela upp dom tre uttagen på två enfasgrupper så blir det ju även då sex tåtar, vilket är för mycket i röret enligt ditt svar
 
Om du har annat ojordade uttag i rummet, hade jag nog dragit jordsladd men låtit bli att koppla in dem och använt ojordade uttag. Även om man inte får sätta in sådana i nyinstallation...
 
ante_jonta skrev:
Hmmm, låter som en dålig regel att man inte kan få göra om vissa uttag till jordade om inte alla görs om samtidigt, man kan ju tycka att det vore bättre om en del är extra säkra än att alla skulle vara utan jord?
Tvärtom, att blanda jordat och ojordat är det minst säkra och är inte tillåtet. Om en ojordad pryl blir strömförande och någon råkar hålla i både den och en jordad pryl blir konsekvensen katastrofal. Då är det bättre att allt är ojordat för då är sannolikheten liten att ström leds genom kroppen även om en pryl blir strömförande.
 
f91jsw skrev:
Tvärtom, att blanda jordat och ojordat är det minst säkra och är inte tillåtet. Om en ojordad pryl blir strömförande och någon råkar hålla i både den och en jordad pryl blir konsekvensen katastrofal. Då är det bättre att allt är ojordat för då är sannolikheten liten att ström leds genom kroppen även om en pryl blir strömförande.
Jaja naturligtvis, nu hajar jag!
problemet uppstår inte i själva blandandet av olika uttag utan i användandet av olika elsäkra utrustningar inkopplade i samma rum.

Men som -MH- skrev
"Om du har annat ojordade uttag i rummet, hade jag nog dragit jordsladd men låtit bli att koppla in dem och använt ojordade uttag. Även om man inte får sätta in sådana i nyinstallation..."

Varför säljs det uttag för utanpåliggande installation som inte är jordade (skulle ha varit mitt val då det inte finns infällda dosor bakom elementen) , bara för att byta ut befintliga likadana eller?
 
Reservdelar till äldre anläggningar.

Protte
 
jamen vafaan jag drar väl jord även till dom andra uttagen samt till taklampan, allt det ligger på samma fas men i ett annat rör.
Och jag får väl lov att ligga på en och samma fas för dom andra tre uttagen så att jag får plats med nolla och jord (3 ledare istället för 6 som om jag skulle dra fram två stycken 1-fasgrupper i samma rör)
Lite väl lite ström att dela på mellan uttagen om det ska in hjälpelement, men jag kan ju skippa att köpa två element och lägga slantarna på en filt istället.
Alt, finns det någon laglig möjlighet att använda samma jord till två stycken 1-fasgrupper för att komma ner på 5 ledare fram till första uttaget?
 
Är inte helt klar över hur du menar. Men man kan ha gemensam jord (och nolla) om de 2 enfasgrupperna är del av en 2 eller 3 fasgrupp, dsv de måste komma från olika faser i centralen. Om man kombinerar ström i nolla eller jord från flera olika faser så blir summaströmmen aldrig högre än den maximala strömmen i en fasledare. Om man däremot kombinerar strömmen från 2 grupper som ligger på samma fas i centralen så summeras strömmarna och kan med andra ord bli dubbelt så hög (vilket ledaren inte klarar av).

Men jag upprepar detta är inte ett lämpligt hempularprojekt, finns alldeles för många detaljer (jag kan inte alla) som kan bli fel.
 
Redigerat:
Detta med max 5 trådar, står det i SS436 40 00 då är det en standard och inget tvingande. Ska man nu göra en vidrig dragning av 2 enfas grupper så drar man i 6 trådar så man får ordentlig skyddsjord.

MEN ante jonta är inne på rätt spår med en enfasgrupp av elementrören och jorda resten av rummet. 3 st 800 W element går att köra på uttagen om de inte behöver köras till 100%.

Filt är inte så dyrt.

Protte
 
ante_jonta skrev:
Alt, finns det någon laglig möjlighet att använda samma jord till två stycken 1-fasgrupper för att komma ner på 5 ledare fram till första uttaget?
Du kan ju göra en tvåfasgrupp med enfasanslutna laster, så behöver du bara fyra trådar, eller trefasgrupp med enfasanslutna laster så har du tre faser och fem ledare. Sedan vill jag minnas att det är tillåtet att utöka en gammal ojordad installation, men om detta räknas som nyinstallation är det definitivt att jorda allt som gäller.
 
Hej. Jag slinker in med en liknande problemställning.

Jag har slängt ut dom gamla 400 V elementen på övervåningen.Det var framdraget 3 fas med jord och jag tog den blåa ledaren och kopplade till nollskenen så jag har nu 2 fas nolla och jord. I sonens rum har jag ersatt dessa gamla element med 2 st 700W 230V element. Kan jag i allrummet göra samma sak fast med den andra fasen och samma nolla eller blir det för hög ström så det krävs en nolledare till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.