Linus_E skrev:
absolut. men skulle gips kosta lika mycke som matrial som tåler o håller bättre så
så är jag väldigt övertygad om att folk skulle välja bättre matrial.
matrial som håller i längden.

visst lätt jobbat på alla sätt o viss. men inte de bästa valet för konstruktionen för det,
om man gämför med andra matrial på samma plats.
ska inte sticka under stolen med att jag själv använt o använder gips men
det är just för priset är så lockande :) absolu inte för något annat.....

synd vissa inte förstog ironin med mit "låga kunnande"
Jag tycker att du allt får räkna med mothugg om du häver ur dig en massa på det sättet utan mer belägg för det.
Utan att vara nån expert på ämnet så kan jag tycka att ett axplock av fördelarna med gips är:
- Priset
- Snabbt och lättarbetat
- Bättre brandsäkerhet jämfört med trämaterial
- Går att måla direkt i ex tak
Sedan gör ju alternativ som renoveringsgips inte saken sämre, utan underlättar för många som prioriterar ett snabbt resultat.

Anledningen till att det nu förbjudits i våtutrymmen beror inte på att det inte fungerar i våtutrymmen utan att gemene man och även många s.k. yrkesmän misslyckas med konstruktionen i sin helhet och därför förbjuder man det.
Hade fler yrkesfolk (generellt, inte riktat mot en viss yrkesgrupp) haft en tyngre kompetens inom sitt yrkesområde hade vi sluppit t.ex. fukt- och rötskador beroende på gips i våtutrymmen, syllar på 70-talsplatta, puts på cellplast, krypgrunder och alla andra liknande byggmetoder som folk förkastar till höger och vänster utan nån större kunskap om varför.
Eller varför inte (för att vara generell och ej yrkesspecifik) rostskador på moderna bilar med bara ett par år på nacken.... (*host*mercedes*host*ford*host*)
 
tank77 skrev:
Japp, eftersom ett WC inte är något våtrum. Tätskikt på golvet och 5 cm upp på väggen är det som gäller i WC.
Om inte jag missminner mig så tror jag att även ett WC-utrymme räknas som "våtrum" idag...
Men jag kan ha fel!
 
Anledningen till att gips inte är godkänt i bad/dusch är följande. Pappen på gipsskivor är organsik och kan mögla. Därför finns det en bransch rekom, att inte använda pappbeklädd gips. Dessutom har man gjort en höjning av kravet från fuktsäkrat till ångtätt. Detta är en byggnorm (skall följas).Därav blev det rätt luddigt i början. Dock är det ändå du som bygger som tar riskerna. I ditt eget hus skit samma, men bor du i lägenhet är det värre. Blir grannens bad skadat åker du på denn kostnaden med.
 
Jag håller precis på att fixa badrummet, skall på med andra skiktet av fuktspärren idag. Ja, det var en otrolig vändning detta med att man inte får använda våtrumsgips. Skall jag vara riktigt ärlig så tror jag att det har förekommit en hel del fusk bland "proffsrenoverare". Om man t.ex. tar ett badrum från början av 60-talet, så kunde man helt enkelt lägga på en cementkaka på asfaltsduk och sedan utan någon fuktspärr ö.h.t. kakla fast klinkers eller mosaik ( så hade vi det). Vi tog in offert från ett "proffs" som tyckte att vi kunde lägga fuktspärren ovanpå mosaiken och behålla de gamla rören, och masoniten på väggarna såg fräsch ut...visst så ser badrummet fräscht ut och gör huset lättsålt. Jag drog dock öronen åt mig eftersom vi inte skall sälja kåken....Jag bilade upp hela golvet inkl. rör och drog av masoniten från väggarna...Resultat...
masoniten hade mögel på baksidan, cementkakan med mosaiken var sur som en kaffesump och gjutjärnsrören var spröda som kexchoklad.
Jag är så glad att jag återigen gjorde jobbet själv.
Så åter till våtrumsgipset....med tanke på all fukt som mindre nogräknade proffsfixare har byggt in i badrum i åratal så förvånar det mig inte det minsta att
våtrumsgips har börjat mögla. Det skulle nog funka utmärkt om man ser till att ha torrt bakom, och är noga med fuktspärren.
Jag blev tipsad om K-rautas Humidboard....som är en fiberförstärkt pappersfri gipsskiva. Går som en dans att montera. Minerit och Bauhaus skivor verkade hårda, tunga och svårbearbetade.
Lycka till.
 
En sak jag tänkt på mycket gällande hela denna hysterin kring våtrumsskivor,
ett badrum blir ju inte alls säkrare ur läckagesynpunkt om man använder våtrumsskivor, jag föreställer mig att man med kartonggips och eventuell mögelbildning upptäcker en skada snabbare än med en våtrumsskiva som kanske släpper igenom vatten till underliggande regelverk utan att det märks.
Och vem säger att det inte kan bildas mögel i reglarna?
Var ska man dra gränsen?, snart måste vi väl ha våtrumsreglar och rostfria skruv och spik?!

Uppstår en skada i tätskiktet måste man ju riva rubbet oavsett om det är gips eller våtrumsskivor bakom.
 
vic viper skrev:
En sak jag tänkt på mycket gällande hela denna hysterin kring våtrumsskivor,
ett badrum blir ju inte alls säkrare ur läckagesynpunkt om man använder våtrumsskivor, jag föreställer mig att man med kartonggips och eventuell mögelbildning upptäcker en skada snabbare än med en våtrumsskiva som kanske släpper igenom vatten till underliggande regelverk utan att det märks.
Och vem säger att det inte kan bildas mögel i reglarna?
Var ska man dra gränsen?, snart måste vi väl ha våtrumsreglar och rostfria skruv och spik?!

Uppstår en skada i tätskiktet måste man ju riva rubbet oavsett om det är gips eller våtrumsskivor bakom.
Bra tanke där.. Från början så gällde väll detta med pappersgipps ytterväggar? med tätskikt på bägge sidorna (plast i vägg och sen tätskikt)? Alltså fukten som redan fanns i väggen vid bygget kunde inte ta sig in eller ut i väggen...

Eller har jag fattat detta fel?

Som du säger så spelar det ju ingen roll om det är stenvägg, nya gipsplattor eller gamla med papper på väggen..... Fungerar inte tätskiktet så måste man ju ändå riva väggen, och då är det ju skit samma om det är möggel på gipsen eller inte.. ?
 
T
jepperdy skrev:
Om inte jag missminner mig så tror jag att även ett WC-utrymme räknas som "våtrum" idag...
Men jag kan ha fel!
Du har fel!
 
vic viper skrev:
Uppstår en skada i tätskiktet måste man ju riva rubbet oavsett om det är gips eller våtrumsskivor bakom.
Skador i tätskiktet uppstår ju så fort du drar en skruv genom det, t.ex. Och det är väl där skillnaden ligger. Skulle det läcka pyttelite vatten genom skruvhålet där du monterat blandarfästet till duschen, trots att du täta med silikon efter konstens alla regler, så klarar t.ex. Masterboard att ta upp det och sedan torka upp, utan att ta skada. Det klarar inte pappersbeklädd gips.
 
sandhall skrev:
Skador i tätskiktet uppstår ju så fort du drar en skruv genom det, t.ex. Och det är väl där skillnaden ligger. Skulle det läcka pyttelite vatten genom skruvhålet där du monterat blandarfästet till duschen, trots att du täta med silikon efter konstens alla regler, så klarar t.ex. Masterboard att ta upp det och sedan torka upp, utan att ta skada. Det klarar inte pappersbeklädd gips.


Så du menar att en sådan våtrumsskiva suger upp fukten för att sedan torka upp?, hur ska det gå till när det tillförs ny fukt hela tiden?, en läcka i tätskiktet tätar ju inte sig själv precis.
 
Även om den är lite fuktig hela tiden så finns det ju ingenting på den som möglar, till skillnad från kartonggips. Om vi pratar väldigt små otätheter. Det är väl det som är skillnaden. Marginalerna ökar något.

Sedan klarar naturligtvis inte de nya skivorna vad som helst heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.