Jag ska bygga ett garage under sommaren med plats för 4 bilar.
Vad jag undrar är hur stort ska det va? man ska kunna skruva å fixa med bilarna.

Har tänkt mig runt 8-9m brett 13-14m långt (Ska ha arbetsbänk i änden)
+ett rum i änden på2m å halva bredden för kommpressor,pelarborr å dylika bullriga maskiner..

Hade tänkt mig en höjd på ca3.5m (Ska ha lyft)

Någon som har nå tips ang måtten?

 
tparis skrev:
Jag ska bygga ett garage under sommaren med plats för 4 bilar.
Vad jag undrar är hur stort ska det va? man ska kunna skruva å fixa med bilarna.

Har tänkt mig runt 8-9m brett 13-14m långt (Ska ha arbetsbänk i änden)
+ett rum i änden på2m å halva bredden för kommpressor,pelarborr å dylika bullriga maskiner..

Hade tänkt mig en höjd på ca3.5m (Ska ha lyft)

Någon som har nå tips ang måtten?
Tycker det mesta låter vettigt, nästan att jag tycker 9 meter är onödigt brett, spontant skulle jag om det finns utrymme föredra någon meter smalare och istället lite längre.

T.ex 8 meter platta ger väl ca 7,5 meter invändigt, med 2 bilar på 1,9 meter bilar så blir det ju 1 meter mot yttervägg på bägge sidor och 1,7 meter mellan bilarna.

Har själv byggt 6,4 * 13,1 och har "snickaravdelning" på övervåningen, jag skulle aldrig våga svetsa i detta garage (plåt på träreglar invändigt).
Även om allt är försäkrat så skulle det vara enormt jobbigt om 2 entusiastbilar, lager med olika träslag osv osv brann upp.
Dessutom har jag slitit flera år med detta bygge och dragit på mig en kronisk sjukdom under tiden.

Jag är nästan sugen på att bygga ytterligare ett mindre garage med plats för endast två bilar, väggar helt i Leca, ordentlig lutning mot golvbrunnar och kanske även en murad mellanvägg där man kan härja med svets och rondell precis hur som helst, dessutom blir det betydligt enklare och billigare att värma upp och avfukta ett mindre garage, plus att man slipper dra in massa snö och slask i garaget där ögonstenarna står.

Att hålla dräglig mekvärme och låg luftfuktighet i ett 400 m3 stort garage där man dagligen på vintern kör in snöiga bilar måste ju kosta skjortan.

Fundera på om det inte vore vettigt att bygga ett lägre och trängre garage för "vardagsbilarna" med ordentlig värme och avfuktning samt ett högre brandsäkert "hobbygarage" som kommer att vara väldigt torrt och trevligt och som man relativt snabbt värmer upp vid behov men övrig tid kanske bara håller 5-10°
Nackdelen är väl att det åtgår 4 portar men på detta sätt går det ju att sprida ut kostnaderna ett par år, bägge garagen behöver ju nödvändigtvis inte byggas samma år.

Oj va jag skriver, övertrött kanske ::)
 
Hej

Hade själv tänkt mig 9,6*14,4 och 3,8 i takhöjd i 10,2m och 2,4 med loft de återstående 4,2 metrarna.

Lyftens maxhöjd går väl att justera via nån lägesbrytare eller så?

/Mattias
 
"Att hålla dräglig mekvärme och låg luftfuktighet i ett 400 m3 stort garage där man dagligen på vintern kör in snöiga bilar måste ju kosta skjortan."

Ska inte ha några snöiga vardagsbilarna där,
Har också en ladugård som jag tänkte modifiera lite till vardagsbilarna...

/Marcus

 
tparis skrev:
"Att hålla dräglig mekvärme och låg luftfuktighet i ett 400 m3 stort garage där man dagligen på vintern kör in snöiga bilar måste ju kosta skjortan."

Ska inte ha några snöiga vardagsbilarna där,
Har också en ladugård som jag tänkte modifiera lite till vardagsbilarna...

/Marcus
Ja men dåså, jag trodde att du skulle blanda bruks å hobbybilar.......vad har du planerat att ha för uppvärmining och temperatur då ?

Är det "hobby" eller företag du ska bedriva ?

Hur som helst, fett bygge.....mumma för en sann garagefetichist ;) ......vill se bilder när det är dax


 
Haagbard skrev:
Ja men dåså, jag trodde att du skulle blanda bruks å hobbybilar.......vad har du planerat att ha för uppvärmining och temperatur då ?

Är det "hobby" eller företag du ska bedriva ?

Hur som helst, fett bygge.....mumma för en sann garagefetichist  ;) ......vill se bilder när det är dax
Lutar åt gvärme å nån fläkt, funkar fint med fläkt på jobbet så..
Ska vara för hobby, Kommer stå en Supra MKIV å antagligen en kompressormatad Astra där ;) + nå fler, vill ju ha lite hyresintäkter =).
Förhoppningsvis startar man eget om nåt år..
 
Skulle gärna få fler erfarenheter och tips från er :)
 
Jag har också garageplaner och har funderat på 7x12m men på den ytan ryms det ingen förvaring om man har fyra bilar inne samtidigt.
Det finns inget värre än garage där man har grejer och hyllor på båda sidor om bilen så att man inte kan öppna dörrarna ordentligt.

Tror att jag kommer att sätta två portar på kortsidan för de två bruksbilarna och sedan får hobby-projekten stå innanför.

En annan tanke är att bygga en avskild bilplats som ska fungera både som tvätthall, svetsbås, lackbox med plåt på väggarna och luftutsug med filter på inluft.
 
Skulle satsa på lite högre takhöjd, har själv 3.70 och det är nästan för lite. Det går visserligen bra att köra upp bilar på lyften med öppen motorhuv (har inte tagit i än i alla fall) men marginalerna är små.

Har en varmluftspanna som enda värmekälla (garaget är ca 100 kvm). Den ger skön och snabb värme, men körs ju bara när man är där. Skulle vara fint med golvvärme som grundvärme (typ 10-12 grader kanske) och sedan komplettera med varmluftspannan när man använder garaget.

Att sedan ha en slaskhörna där man kan tvätta, svetsa mm utan att det gör så mycket att man skitar ner är en klar fördel, saknar det själv.
 
Sätt fotoceller i taket över lyften som stannar den om du kör upp den för högt.
Du kan ju också skippa vinden över lyften och ha öppet upp till nock för extra lyfthöjd istället för att höja taket i hela garaget.
 
Man har väl ögon...man ser ju när det kommer ta i.
Har förövrigt ändrat måtten till 10x13.5 kan nu ha tre bilar på bredden och 2 på längden ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.