Hemmakatten
En grå vägg och ta bort vitrinskåpen tror jag på. Det är vitrinskåpen som gör att det inte känns okej. (Vitrinskåp är lite passé.) Om ni skippar det allra högraste överskåpet och den därlilla smala öppna hyllan och sätter upp smala, liggande överskåp med heltäckande luckor så skulle köket kännas helt annorlunda. Gärna ett vitt matbord också. För övrigt mkt snyggt kök.
 
Mer färg.

Bort med vitrinskåpen, kanske öppna hyllor, plus en varm übermönstrad tapet istället för kakel. Måla det laserade taket vitt, tapetsera resterande väggarna med nån ljusgrå tapet.

Kanske nån av dessa tapeter som skymtar fram; http://www.borastapeter.se/Kollektioner.aspx?k=HA&l=1
 
Snailman
Mmmm. Vita tak gör det hela mycket bättre.
 
Har du funderat på att lämna in luckorna på lackning - det borde bli billigare än att byta dom....
 
Vita tak, vit vägg och liggande breda överskåp ej vitrin skulle också göra susen. Som nån föreslog.
 
Jag hör nog till dem som tycker att eken kan vara kvar. Jag gillar den vänstra bilden i ditt andra inlägg med bilder, den med ek och mörkgrå vägg. Byter man därtill vitrinerna till solida ekluckor blir det ganska grafiskt där också eken får ett stramt uttryck, på ett bra sätt. Gärna då också vitt tak i stället för laserat.

Jag är litet mer tveksam till liggande överskåp. Beror på varför man vill ha det - för att man verkligen, verkligen gillar det själv eller bara för att det är mer trendigt? I det senare fallet blir man kanske missnöjd igen om ett par år...
Ska överskåpen bytas ut tror jag kanske litet mer på öppna hyllor men det beror på vilka vanor man har. Själva är vi alldeles för slarviga för att hålla snyggt i en sån lösning men det är vi, det.
 
Taket har målats om efter vi klagade vid 2-års besiktningen.Färgtillverkaren fick betala kalaset som tog en målare 4 dagar att göra.Men nu är det betydligt vitare.Känns ju ganska överkomligt att enbart byta kakel men synd om man inte trivs med ekköket trots att man bytt kaklet.Lite ogjort arbete,känns det som i så fall.
Ser det konstigt ut med vitt kök och vitt kakel i ca 10*30cm?Golvet och bänkskivorna är svarta som kontrast.
Har inte bestämt oss ännu så upp med fler tips!
//Peppe
 
Redigerat:
Håller med Farzan. Ekskåpen med grå vägg såg riktigt snyggt ut. Jag tycker det ser väldigt sterilt ut med allt det där vita i ett så stort utrymme. Lite storköksaktigt (kör igång slangen och svabba liksom)- inte hemtrevligt. Eken ger värme i rummet och den gråa väggen binder ihop skivor och golv.
Jag har mest emot den gröna väggen, jag tycker att det är den som stör utseendet. Resten av köket tycker jag är snyggt. Jag tycker ni skulle ta bort mosaiken. Kanske måla väggen grå som sagt och sätta en glasskiva längst ner istället för att sätta kakel på hela väggen.
Skall ni behålla väggen så tycker jag absolut att vitt ser mycket värre ut än ek. Det blir ganska blaskigt med det vita och det gröna.
 
Upp med fler förslag/tips!
 
Finns det något vackrare än ett kök i ek?
 
kapten_nilsson skrev:
Finns det något vackrare än ett kök i ek?
Japp, ett kök i vitt!
 
Det är lite roligt att se hur fort vi går på trender. När det gäller kök och sk hörnbadkar såg vi det när vi letade hus. Vi letade hus ganska länge nämligen och gick på hur många visningar som helst. Man såg verkligen precis när ett kök var renoverat. Ett tag skulle ALLA ha trärena luckor och ganska långa metallhandtag, nu är det vitt som är inne.
För mig känns det lite som att TS har byggt sitt kök när det trärena var inne och nu har fallit för den vita trenden. Skulle du egentligen inte lugna dig lite och tänka efter? Det finns en risk att den vita trenden snart är på väg ut,den har hållit på ett tag ändå nu, och inredarna på TV (och det verkar vara de som styr våra val många gånger) har så smått börjat göra andra sorters kök. Och vad är det som säger att ni inte ändrer er igen då?
Det jag alltså är ute efter är att verkligen känna efter att ni inte bara faller för en trend, utan verkligen gör något ni vill ha. Det är änd investerade pengar och just nu skall man hålla lite på slantarna om man inte måste göra något.
 
Tack för synpunkterna.
Innan vi beställde vårt hus skulle vi byta kök (ekkök)i förra huset(byggt 1979)men pga olika omständigheter så sålde vi det huset och byggde ett nytt Eksjöhus.Vi var även inne på att bygga ett rent funkishus,eftersom vi gillar den stilen,men för att anpassa sig efter området huset finns i ändrade vi oss och tog ett ganska ordinärt hus.Åtminstone på utsidan.
Hela Eksjöhuset går i enkla,rena linjer och ganska sparsmakat.Vi har släta lister/foder och stora fönster.Helt vita innerdörrar med ett tunt spår fräst i dörrspegeln.Alla väggar är i grunden kritvita.
När vi skulle beställa köket i huset,tänkte vi att vi skulle beställa samma kök som vi hade tänkt ha i det "gamla" huset.Vi hade alltså inte sett vårt hus mer än på bild och vissa saker är svårt att föreställa sig hur det kommer att se ut.
Dagen vi flyttade in i huset bestod dessa delar av ek:
Sänggavel i stora sovrummet,ena dotterns sänggavel,en låg bänk,en garderob och 2 byråar,köksbord och stolar.
ALLT detta är antingen målat i vitt eller sålt och ersatt med andra möbler i....vitt.Dessa förändringar skedde ett par månader efter vi flyttat in i huset,redan.
Vi gillar alltså det sparsmakade lite åt funkishållet.Huset är ju också målat i vitt med grått tak och silverfärgade hängrännor.Vi är alltså helsålda på VITT.Tyvärr blir allt inte som man tänkt sig,och vi erkänner gärna att vi valt fel färger,men huvudsaken är ju att man blir nöjd!

Är också lite inne på att köpa IKEA Solär utan handtag men undrar om det inte är svårt att öppna luckor,lådor mm med enbart frästa spår?Är dessa luckor lite mattare än Abstrakt?
 
Redigerat:
Peppes_Bodega skrev:
Är också lite inne på att köpa IKEA Solär utan handtag men undrar om det inte är svårt att öppna luckor,lådor mm med enbart frästa spår?Är dessa luckor lite mattare än Abstrakt?
Vi har haft vårt Solärkök i 2 månader nu, och jag tycker INTE att det är svårt att öppna lådorna med enbart frästa spår. Har lådor i underskåpen och det är möjligt att en av våra lådor, en 80 bred låda full med porslin, kan vara liiiite tung att öppna. Vid ngt tillfälle har jag sluntit i greppet och böjt en nagel, men det känns som ett rejält undantag.

Vet ej vad gäller matthet i förhållande till Abstrakt - vi jämförde aldrig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.