Jag har problem med att min hantverkare jag anlitat saltat fakturorna på tok för mycket och jag blir så fruktansvärt förbannad på dem.
För att dra en kort story så, anlitade jag en firma för att göra grunderna i min tvättstuga och i min toalett. Det som är gjort i tvättstuga är:
bilning av bottenplatta, tog inte mer än några timmar, byte av golvbrunn. ilappning vägg med väggips, uppsättning av nya eluttag, flytspacklat golv, byte av gammal varmvattenberedare. Resten har jag gjort själv.

Badrum: Tagit bort gammal matta, bilat upp gammal brunn och i med ny, i med golvvärme, flytspacklat golv, slängt upp nya gipsplattor(gipsplattor med glasfiber) nytt takgips med infällda spottar, fuktspärr (den nya varianten som är som en väggmatta)

För mig så är detta en väldigt enkel och inte så kostsam renovering. Tanken var ju som sagt att dem skulle göra grunden och jag resten.
Nu har jag fått en faktura som stannar på 101000 kr detta för mig är helt obegripligt!!
Till saken hör också att vi kom överens muntligt att det skulle vara ett tak på cirka 80000 men att jag skulle få betala per timma.

Behöver verkligen fråga någon som kan detta och veta vad ja kan sätta emot med?
Snälla hjälp!!
 
Nu vet jag ju inte hur stora ytor vi pratat om, men för mig låterdet som ganska omfattande arbete. Dels så är det 3 till 5 olika kunskapsområden (snickare, el, vvs, ev. betongare och plattsättare, för tätskiktet ).

men om du nu skulle betala per timma så bör det ju finnas en specifikation över timmar och materíal.

Om du har fått ett takpris på 80 000 så gäller det, frågan är hur du kan bevisa det.

men rent objektivt tycker jag inte att det låter jättehögt. Om man tänker sig 10- 15000 på el, kanske 10 000 på Vvs (vvb + montering, samt golvbrunnsjobbet). Material för gipsvärggar och flytspackel 5 -15 000 beroende på storlek. Så blir det inte så himla mycket över till byggnadsarbertstid. Det låter inte direkt billigt, men inte uppseendeväckande dyrt heller.
 
cirka 80000 + moms = cirka 100000:-
 
Priser till privatpersoner SKALL vara inklusive moms.

/Kent
 
Precis som nämndes tidigare, börja med att kräva en specad faktura på allt material samt arbetstimmar så får du förhoppningsvis en bättre bild av vad de tagit betalt för och om det är rimligt. Ifrågasätt sedan varför ert överenskommna takpris har överskridits. Precis som snickarboden skrev i förra inlägget så skall alltid priset till privatpersoner anges inkl. moms så det är inget giltigt skäl om byggaren skyller på det.
 
Det lät som om priset inte var helt orikligt för mig heller tyvärr.
Om jag skall spekulare lite så kanske det ser ut såhär (detta borde du dock kunna få specat - iaf tot arbetstid + material) [mh=mantimmar]:
- bilning av bottenplatta, "tog inte mer än några timmar": säg 2man 2 h = 4mh ?
- byte av golvbrunn - 1x4h =4mh (om det inte var bilning osv) (röris ?)?
- ilappning vägg med väggips 4-6 mh (med spackling +4-8mh )
- uppsättning av nya eluttag: Elektriker 4-8 mh (+troligen reskostnad)
- flytspacklat golv - 4-8 mh
-byte av gammal varmvattenberedare. 2-4mh + 1mh elektriker (om allt fanns på plats och elen var framdragen)

Badrum:
-Tagit bort gammal matta: 2mh
-bilat upp gammal brunn och i med ny: 2x4=8mh (röris?)
-i med golvvärme: elektriker 2-4mh (+ev resa)
-flytspacklat golv: 4mh
-slängt upp nya gipsplattor: 2x3h = 6mh (spackling 2-6mh?)

Så arbetet kanske har tagit någonstans mellan 50 - 80 mh.
Elektriker + rörmokare kan ju vara dyrare, men säg ett medelpris på 400kr/h ink moms -> 20-32 000 kr för arbetet
Sen tillkommer reskostnader och material.
Så lite i överkant det kanske är - men som sagt kolla med hantverkarna/specen...

Har ni ett tak på 80 000 (muntlig överenskommelse skall ju inte spela ngn roll!) så bör dom ju inte gå över det utan att först fråga dig !?


/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.