Jag har hållt mig i det tysta på detta forumet ett bra tag men inte varit registrerad men nu fick jag en jäkligt god anledning att göra så.

Jag har (snart hade) ett aroundiolarm installerat i min bostad, vi monterade detta 2003, det var en represantant här som skötte allt från service till installation osv,

men då det inte varit någon här på service sedan 2006 då vi bytte batterier på larmet (vilket vi fick betala för även o mde vid säljtillfället sa att de ingick) så trodde vi allt var frid och fröjd, jag fick för mig att jag själv skulle testa så grejjerna funkade så jag slog igång larmet o och tänkte leka inbrottstjuv för o se att grejjerna håller vad dom lovar, så jag slog igång larmet o knallade ut i trådgården o väntade en stund och tänkte för mig själv att nu kommer hela helvetet braka loss när jag "bryter" mig in, öppnar altandörren och inget händer, tänker att nähä jag få väl gå en bit in i tv rummet då.

inget händer, jag fortsätter in genom huset förbi alla våra andra sensorer och inget händer,

INTE EN ENDA av rörelselarmen löser ut!! jag blir förståss jäkligt förbannad och ringer områdeskillen o han säger att han ska komma ut och titta på det

han konstaterar precis som jag att ingen av rörelselarmen funkar men säger att det kommit en ny version som han ska byta ut till mig kostnadsfritt, han byter ut dem och vi testar tillsammans, och de löser ut som de ska, jag frågade om hur länge det varit så här och han säger så klart att det vet han inte, men de kan ju ha varit så i 2 år (!!!??)

detektorerna han satte upp funkade ju bra till inbrott men det verkar va en jäkla hög servicenivå på dem då han varit och bytt batteri några gånger de senaste månaderna

SÅ mitt råd till alla AROUNDIO kunder, testa era larm och se så de fungerar!!!
 
Kan det vara därför man har trådbundet?

Men helt enkelt inte kul att ha haft det sådär... Tycker synd om dig.

Men man tycker att det borde sända status till panelen att batteriet är slut...
 
Installerade ett eget trådlöst larm, batterierna i sensorerna håller ungefär ett år och cenralenheten talar direkt om när något batteri böjar bli dåligt, dessutom om man inte byter batteri och larmar på så tror enheten att den har utsatts för sabotage och larmet går. Vitala delar på larmet som central enhet och siren går på batt.eliminator och har batteri ifall att det blir strömavbrott, vilket jag förutsätter att dom flesta larm har.
 
Alla med larm bör prova att dom fungerar då och då, precis som alla borde testa att brandvarnaren fungerar.
 
Han som installerade vårt Aurandiolarm rekomenderade att vi skulle ringa upp larmcentralen en gång i kvartalet eller halvåret och testa.
Jag har gjort tester kanske en gång per år och det ställer larmcentralen gärna upp på, det har aldrig varit några problem.
/mats
 
Jag har 2 katter som fixar larmtestandet trots att man enligt manualen ska kunna ha djur under 18kg... lagomt kul att det larmade 30 gånger medans vi var på semester i lonfon i 3 dagar...

Trådlöst från Folksam/Securitas Direct/Dtect
 
Securitas trådlösa larm är jättebra... Centralen ska sitta i närheten av första telefonjack, dvs man kollar var en dator kan tänkas stå så vet man var centralen är. Sirenen levereras med en fast kabel på 2m. Under inpasseringstiden som är 30 sekunder piper sirenen var femte sekund.
Gå in genom dörren, följ ljudet, dra ur telefonsladden ur väggen och klipp sirensladden.

Jag rekommenderar inte trådlösa larm över huvud taget.
 
mrfrenzy skrev:
Securitas trådlösa larm är jättebra... Centralen ska sitta i närheten av första telefonjack, dvs man kollar var en dator kan tänkas stå så vet man var centralen är. Sirenen levereras med en fast kabel på 2m. Under inpasseringstiden som är 30 sekunder piper sirenen var femte sekund.
Gå in genom dörren, följ ljudet, dra ur telefonsladden ur väggen och klipp sirensladden.

Jag rekommenderar inte trådlösa larm över huvud taget.

Du kan stänga av pipljuden... och enligt manualen ska man aldrig komma åt centralen utan att larmet går.. alltså ingen fördröjd sensor vid centralen...
 
Jag vet att man kan stänga av pipljuden, men hur många gör det? Det tar minst 20 sekunder från det att du gått in i zonen tills uppringningen är klar, faktiskt håller den på i 45 sekunder innan den kopplar ner och under den tiden kan man inte ens använda knappsatsen.
 
Jag har TL-detect trådlöst med service avtal. Förutom att larmet blinkar rött när det är problem med någon detektor kommer det ett mail och eller SMS om samma sak.
 
Jag har ett trådlöst larm kompletterat med strategiskt placerade trådade detektorer, det finns en testfunktion jag brukar köra någon gång per månad som inte verifierar alla detektorer utan att ringa upp larmcentralen, dessutom har jag testat uppringningen ett par gånger (både frivilligt och ofrivilligt). Det här har jag installerat själv, men när jag fick ett larmföretagsinstallerat larm upplyste de om att man bör testa och visade hur man gjorde. Borde vara standard.

Och vad beträffar förlarmet bör man, åtminstone om man inte stänger av pipet, se till att det bara är dörrsensorerna som ligger i passerzoner. Kommer de inte in genom dörren (och det gör de oftast inte) ska larmet gå direkt.
 
Med securitas (Dico) så går det inte få den funktionen. En ir-sensor med fördröjning har alltid fördröjning, oavsett om dörrkontakten aktiverats eller ej.
 
P
Det finns ett gsm tillägg till larmet. Då kan du inte klippa tele sladden i alla fall. I förra huset hade vi inte nån "1900tals telefoni" (=fast abonemang) och då var gsm enda möjligheten till larm.
 
mrfrenzy skrev:
Securitas trådlösa larm är jättebra... Centralen ska sitta i närheten av första telefonjack, dvs man kollar var en dator kan tänkas stå så vet man var centralen är. Sirenen levereras med en fast kabel på 2m. Under inpasseringstiden som är 30 sekunder piper sirenen var femte sekund.
Gå in genom dörren, följ ljudet, dra ur telefonsladden ur väggen och klipp sirensladden.

Jag rekommenderar inte trådlösa larm över huvud taget.
Mja...gäller bara dörrkontakten. Löser en rörelsedekare går larmet direkt, uppringningen är snabb så för att hinna klippa telefonkabeln eller slå sönder centralenheten innan larmet är iväg måste man veta exakt var prylarna sitter.
 
När vi fick vårt larm installerat var installatören väldigt noggrann med att centralen skulle sitta i ett direktlarmat utrymme, helst så långt från en möjlig inpassage som möjligt. Så nu sitter den väl dold bakom en halvvägg och man måste ta sig genom två sensorområden från närmaste fönster, ca 7 meter för att komma dit. Dessutom går sladden till sirenen i vp-rör, så den är inte enkel att klippa och uppringningen går vis GSM.

Var hemma hos en kompis som hade köpt något larm av en dörrförsäljare dock och det var inte alls genomtänkt. För det första så fanns det ingen separat kodpanel till den, så huvudenheten var tvungen att sitta så man kom åt den genom en fördröjd zon och kunde larma av. Dessutom satt sirenen i samma enhet. Kändes som det vore trivialt att bara knalla in i lugn och ro med 30 sekunders fördröjning, slita loss hela centralen från väggen och kapa alla sladdar och sedan ta det lugnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.