Jag skulle behöva lite råd med följande:
Ett lokalt kraftbolag har kört över vår tomt för att plocka bort elstolpar som stått utanför vårt område. detta gjordes utan att vi blev tillfrågade, och trots att det finns en tidigare tillfällig "väg" vid sidan av. Den stora maskinen har ställt till rätt fula saker i vår backe som vi hade tänkt att ha som naturlig blåbärsbacke, Nu måste man plocka bort rötter, lägga till jord och försöka plantera mossa mm blåbärsris.
de har erbjudit att komma med ett lass jord eller grus, som ersättning. Hur mycket är ett lass grus värd, inklusive transport? Är detta o.k., eller borde vi be om mera?:confused:
 
jag köpte, tror det var 4 år sen ett lastbilass mkt fin matjord för 2000:-.

men har dom förstört estetiska värden på din tomt,ska du inte nöja dig med ett par fattiga tusingar.
dessutom behövs arbetstid. för att återställa tomten.
Dvs: skriv en fet räkning til dom;)
 
Redigerat:
Du kan kräva att de ska återställa marken som den var innan, eller en rimlig ersättning för detta (material + arbete).

Detta räknas som egenmäktigt förfarande.
 
Tack för dessa tips! det verkar som de är måna om att ställa till rätta det som skett, på något sätt. Det var bra att få ett namn på agerandet - egenmäktigt förfarande.
 
Det är ytterst tveksamt att kraftbolagets agerande skulle utgöra egenmäktigt förfarande (då egenmäktigt förfarande normalt kräver någon form av tillgrepp). Det skulle dock kunna utgöra skadegörelse eller åverkan (beroende på skadornas omfattning).

Om jag vore du skulle jag dock inte slänga fram anklagelser om brott. En framkomligare väg är nog att sakligt konstatera att bolaget orsakat skador på din egendom, vilka du förutsätter att de ersätter. I slutändan kan du givetvis ansöka om stämning mot bolaget om de inte ersätter orsakade skador.

Bästa hälsningar,

Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.