Hej. Jag ska byta mina element, har fyra element som ska in, kopplas med utanpåliggande kabel.
400V och 800W/element...

Fråga: Hur många säkringar behöver jag och vilken kabel??
 
det är ju en säkring per fas, alltså drar du en 2-fas gruppledning, med en EKLK 4G1.5 och säkrar med 10A (B10 om det är dvärgbrytare)
dra kabeln från central till första element och fortsätt sedan till nästa.
brun och svart faser, gulgrön jord, och den blå kan du lägga som nolla, om du vill ha timerstyrning på elementen i framtiden så kommer den blå väl till pass.
har du köpt snik-element med egen termostat och inga andra funktionr (t.ex. gnosjö) så räcker det med en 3G1.5 kabel, då drar du inte med nån nolla och lägger fas på den blåa, alltså 2 fas plus jord.
märk den blåa i alla synliga ändar med svart tejp för tydlighetens skull.
 
Tack för snabbt svar, men jag har många lediga proppar så jag trodde kanske att man kunde dela upp det lite mer så man belastar huvudfaserna jämnt. Men om det skulle räcka med två faser så gör jag det förstås..
 
det är ju inte så mycket last så du kan lika gärna dra en tvåfasgrupp och lägga på de två faser som verkar vara minst belastade i huset i övrigt, men visst vill du dra en 3-fasgrupp och fördela elementen så är det ju upp till dig, men du får det inte jämnt mellan faserna ändå med 4 element och som sagt, har du inte tänkt dig att utöka denna elementslinga med fler element så är det inte lönt.
 
Det beror ju lite på hur stora huvudsäkringar du har.

4x800W = 3200W => 8A vid 400V på L1 och L2.

Har du 16 A säkringar och andra stora förbrukare typ torktumlare, spis eller varmvattenberedare kanske du vill använda alla tre faserna.

Då kopplar du tex,

L1, L2 till element ett och två.
L2, L3 till element tre
L1, L3 till element fyra.

Belastningen blir nu
1200 W = 5,2A på L1
1200 W = 5.2A på L2
800 W = 3.5 A på L3
 
Jag skulle dra ut en 3-fasgrupp med nolla så är man säker inför framtiden både vad det gäller styrning och ev. komplettering av fler radiatorer
 
Hej alla goda människor, tack för alla svar, jag har ju många lediga säkringar så jag tror faktiskt jag drar fram en trefas grupp så är jag ju garderad om man nu vill utöka med fler element, men som sagt tack för svaren..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.