jenfor skrev:
Om du ligger 40-45% vid 80 grader som du säger kan det väl inte vara några problem att ligga på 50% vid 70 grader?
Det funkar väl iofs, men med lägre temp så blir ångavgivningen lägre. Vid 60 grader så blir det inte tillräckligt med ånga i min smak med mitt täljstensaggregat. Det är annat med vedeldat.:)
 
Det är nog vid de lägre temperaturerna som du har nytta av större stenmagasin för att kunna producera ånga innan stenarna svalnar av för mycket. Brukar vrida av aggregatet ca 30 minuter före jag avslutar bastandet och då sjunker temperaturen ca 5 grader från 70 till 65 grader, men bastustenarna svalar så snabbt av vattenkastandet att de inte ger så mycket efter 30minuter, utan det vill börja rinna vatten rakt igenom och då har jag ca 30kg sten.
 
Ja, allt är ju en avvägning. Vid för låg temp produceras för lite ånga. Vid för hög temp blir det för torrt av värmen. Det är nog svårt att säga vad som är optimalt för alla, men för mig ger runt 65 grader bäst balans mellan dessa.
 
Obs! det är när jag slagit av aggregatet som jag får effekten att stenarna svalnar ganska snabbt vid vattenkastning. Ställer jag termostaten på 65grader är det inga problem med ångavgivning.
 
Ja, exakt. Med aggregatet inställt på 65 grader kan man hålla en konstant hög luftfuktighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.