Hej!

Jag undrar om det finns risk för sättningskador eller andra anledningar till att inte frilägga ena väggen på ett sutteränghus. Jag funderar alltså på om det går att gräva bort all jord ovanför röda linjen på bilden. Anledningen till att jag överväger detta är att jag ska inreda ett rum innanför väggen. Det har tidigare varit lite fuktgenomslag i väggen i rummet så jag ska dränera om innan jag inreder någonting. Jag har kontaktat en grävfirma som har tittat på huset och det var faktiskt de som föreslog att gräva bort jorden, den måste ju ändå bort när man dränerar (platån är för smal för att en grävare ska kunna stå på den) och det blir bara extrajobb att återställa den. Sen tänkte jag att om man tar bort jorden från väggen så minskar ju risken att man får fuktproblem i framtiden (de enda rum som då kommer att ha yttervägg som ligger under jord är garaget och en matkällare och där spelar det ingen roll med lite högre fuktighet). Kommer mycket värme att försvinna ut från väggen?



Tack på förhand!

/ Erik
 
  • vagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog ingenfara att frilägga den väggen.

Kallare blir ju väggen, men den borde ju gå att isolera på utsidan så blir det varmare änn vad ni har nu. Gäller "bara" att lyckas att få det se snyggt ut också. Men då isolerar man ju hela vägen upp till "fasaden".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.