Jag är på G att installera en kakelung i vårt hus. Vi slängde ut oljepannan för ett par år sedan och ersatte den med bergvärme vilket funkar hyfsat. Största anledningen är förmodligen mysfaktorn, men som jag säger till frugan, det gör ju inget om vi sparan en och annan krona också. Jag är fullt medveten om att det kommer att ta mycket lång tid tills den har betalat sig, men den är ju snygg......

Nu till problemet. Det står i monteringsanvisningen att den skall ha 5cm luftspalt till brännbar stomme. Kakelugnen kommer att stå mot befintlig murstock som är putsad, dock är ugnen 10cm bredare nedtill (1m) än murstocken och där består väggen av spånskiva och träreglar.
Vi vill inte ha luftspalt av estetiska skäl, så vad göra med de 2x5cm???

Räcker det att byta till gipsskiva?
Kan sotaren ge dispense?

Nån som har erfarenhet och/eller tips?

Knappast sugen på att riva hela väggen och mura en ny...........
 
Kanske går att putsa på ett lager till och sen putsa dom 10 cm också? Ser ju snyggast ut om hela baksidan av kakelugnen är putsad. Om inte ännu bredare än kugnen.
 
Jag bygger alltid in ugnarna med ca 5-6 cm spalt mot vägg / mur.

Anledningen?

Jo tänk på hur du skall kunna städa bakom ugnen!
Med 5cm spalt kan man lätt sticka in dammsugarröret och få bort
grogrunden för "nya livsformer".

//
 
Men om man inte lämnar något utrymme alls så blir det väl inte mer "Jurassic Park" där än bakom vilken golvlist som helst???
 
Ett gott råd är ju att rådgöra med skorstensfejaren, som sedan skall besiktiga anläggningen. Är han/hon inte med på noterna, så kan det bli väldigt tjurigt.
 
Gips räknas inte som obrännbart då den på sikt förstörs av värme. Däremot finns det annat material. Kolla med tex elda butiken så får du tips.
 
Har du kollat med tillverkaren om de kan acceptera att den går dikt mot ex. en brandklassad skiva, ex. fibercement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.