Jag har en vision om att bygga mig ett garage vad det lider och en sak jag funderar över ganska mycket är vad man ska värma garaget med? En del har värmepumpar och andra byggfläktar. Olika dyrt i investering och stora skillnader i driftkostnad förstås. Jag har vänner som faktiskt eldar med ved i ganska enkla kaminer ståendes inne i garaget. Vet inte om jag vill ha en öppen låga i garaget om man ev vill kunna lacka osv där.

Sen är det väl inte meningen att det ska vara uppvärmt jämt heller eller är det mer ekonomiskt att ha "underhållsvärme" och aldrig direkt kyla ut garaget och ta energiförbrukningen på sikt istället för topparna som blir när det kalla ska bli varmt för ett kort tag?

Blir bygglovet dyrare desto större man vill bygga eller är det samma avgifter oavsett om garaget byggs på 20 eller 200 kvadratmeter?
 
Jag valde att lägga pengar på isolering. Man får väldigt mycekt för väldigt lite om man så säger. Det som är i särklass dyrast är hantverkarns lön och själva plattan. Virket är inte så himla märkvärdigt i förhållande till vad man får så det är klart att det blir dyrare att bygga 200kvm än 20 kvm men om du står mellan att bygga 66 och 100 så är inte kostnaden 50 högre.

Jag smällde till och byggde så stort jag fick plats med vilket resulterade i 7,5x13m i bottenplattan.
 
Fotogenbrännare alstrar ju fuktunder bränningen, men visst funkar det.

Personligen kommer jag att slanta upp för en luft/luft med 12 gradersfunktion
-kostar lite mer i inköp
-mer prylar som kan gå sönder.
+lägre driftskostnad.
+kan köra underhållsvärme.
+torkar ut garaget.
+kan köra a/c om det skulle bli tokvarmt.
 
Jag har för mig, att det finns en föreskrift som säger, att man inte får ha uppvärmning med öppen låga i ett garage. Detta med tanke på explosionsrisken vid bensinläckage.
 
Är böjd att hålla med. Brukar vara rätt hårda krav när man vill konbinera panrum och garage också
 
Aha.. Nu blev man lite klokare igen.
Tack för svaren!
Kanske ska planera in ett inköp som robsarve...
 
Håller med....finns inget annat att ha, kan nästan lova att en luftvärmepump kostar mindre att köpa och använda i flera år än en komplett kamin med skorsten, hör många som räknar med runt 20-30tkr för en kamin i ett nybyggt hus.

robsarve skrev:
Fotogenbrännare alstrar ju fuktunder bränningen, men visst funkar det.

Personligen kommer jag att slanta upp för en luft/luft med 12 gradersfunktion
-kostar lite mer i inköp
-mer prylar som kan gå sönder.
+lägre driftskostnad.
+kan köra underhållsvärme.
+torkar ut garaget.
+kan köra a/c om det skulle bli tokvarmt.
 
Jag byggde om en gammal vedpanna till varmluft igår och installerade i garaget! Funkar kanon och var praktiskt taget nästan gratis! Garaget blir riktigt varmt på bara en timma från det att det är nära noll grader i garaget.

Luften cirkulerar i garaget genom pannan, alltså tar jag luften i garaget som håller på att värmas upp och återcirkulerar den genom pannan och ut i garaget igen... :rolleyes:
 
Grävde ned en kulvert från huset till garaget, koppla in mig på husets jordvärme... Sprutull på vinden å isolerade väggar. Garaget är på 70 kvadrat, och jag följer husets värmekurva, då får jag en temp på ca 15-16 grader... Helt perfekt!
 
Jag har 300mm isolering i golvet och golvvärme. VVS arbetet kostar med allt samt framdragning av hetvatten och allt vad som behövs från pannan ca 40 000. Det blev lite dyrare än vad jag tänkt mig.

Fördelarna som jag ser det så är det inte mycket som kan krångla. Installationskostnaden är som sagt hög men driftkostnade förhoppningsvis låg. Golvet kommer ju vara varmt vilket är skönt för bara det lilla jag har knäat för att skruva OSB så höll knät på att frysa av samt att golven alltid är torra.

Nackdelen är ju att man inte får cirkulation på samma sätt som med en pump och i de hus jag har varit som har luft/luft tycker jag det är en väldigt behaglig värme.
 
Hej!
Hakar in i tråden lite här. Jag har precis valt att jag ska köra på golvvärme i både hus och garage.
Ca 80 000 kr för materialbyggsats med kantbalk, armering, isolering och golvvärme. Betong tillkommer. Har valt att uppgradera till en större luftvärmepump och använder överskottet till garaget via en speciel ventil.
Kostnaden för golvvärme med materialet till plattan landar ungefär på 30 000.

Lycka till!
//Peter
 
Spirrou skrev:
Hej!
Hakar in i tråden lite här. Jag har precis valt att jag ska köra på golvvärme i både hus och garage.
Ca 80 000 kr för materialbyggsats med kantbalk, armering, isolering och golvvärme. Betong tillkommer. Har valt att uppgradera till en större luftvärmepump och använder överskottet till garaget via en speciel ventil.
Kostnaden för golvvärme med materialet till plattan landar ungefär på 30 000.

Lycka till!
//Peter
Vad räknar du in i kostnaden på 30000:- då?
 
Allt i grunden utom betongen, har tre olika offerter på det... plus minus någon tusenlapp
 
Ah läste lite galet, fick det till att golvvärmematerialet kostade 30000:- extra mot om du skippat det.
Sorry. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.