hej. det är så att jag har råkat skada en kabel som går från ett proppskåp (tror det heter service säkringar) till centralerna i mitt hus (som är ett litet hyreshus).
den var ingjuten i väggen och jag borrade i den, klantig som jag är.
den funkar ännu men det känns inte så säkert (den har dessutom legat där sedan huset byggdes på 40-talet så den kan lika bra bytas ut)
men min fråga är, vad är det för sorts kabel man ska köpa om den ska dras om.
det sitter 63 amp proppar i det skåpet där kablarna ska gå ifrån till centralerna.
var kan man köpa den i metersvis (behöver ju max 7 meter)
 
Har du behov av så mycket som 63 A verkligen?
I så fall ska du väl egentligen dra 16 mm2, annars kan du säkra ner till 50 A (även passdelar) och dra en N1XV 4G10 eller EKKJ 3x10/10. Annars N1XV 4G16 eller FKKJ 3x16/16. Kolla i servislådan bara så du bara har 4ledare anslutna där och att det är koppar..
Sådan kabel kan köpas på elektroskandia, storel eller Ahlsell.
Tänk på att det är stora belastningar så det gäller att man vet hur det ska göras annars blir det hett..
 
Redigerat:
är det inte bättre att se efter vad det sitter för kabel där, och köpa samma?
troligtvis är det en EKKJ 3x16/16 och jag tycker inte du ska välja klenare, det är inte många kronor man sparar men om man behöver dessa ampere i framtiden så är det ju smidigt om det sitter rätt kabel där.
en liten varning är lämplig här.. detta är en huvudledning, där det flyter mycket ström, drar du åt anslitningarna fel så kan det bli varmt/brinna, sen så är det troligtvis en PEN ledare i den, och inte separat nolla&jord, det är MYCKET viktigt att den ledaren blir korrekt och säkert ansluten!! avbrott på den får ödesdigra konsekvenser för dina hyresgäster och i slutänden för dig.
sen så är det bättre att nån med god kännedom om el fixar detta åt dig, då du verkar vara osäker.
 
Ärligt talat så ring en elektriker och släpp vad du håller på med på egen hand omgående.

63A är fasen inget man hempular med.
 
Har du en rörelse med det där hyreshuset, så ta dit en elektriker, det arbetet bör väl vara avdragsgillt, så kan du fortsätta sova gott om natten sedan. :)
 
Kanske inte så intressant eftersom kabeln gick i rör men ofta kan aluminiumkabel typ; AKKJ 3x50/16 vara billigare än koppar FKKJ 3x16/16...

Med AKKJ 3x50/16 så har du förmodligen en belastningsförmåga som vida överstiger ditt behov...

Ring och kolla med en elektriker om det går... finns pengar att spara med alu-kablar...
 
Risken med det är att han måste byta plintar där kabeln ska kopplas in och då jämnar priset ut sig. Med tanke på att han bara behöver 7m så skulle jag lätt valt koppar.
 
Nja du Styrman, så lätt går det inte riktigt.. Dels är aluminium svårare att jobbamed och dels behöver du mer plats vilket är svårt i gamla servislådor. Dessutom går det inte att ansluta aluminiumkabel på kopparanslutningar. Sen är det ju också anslutningen till huvudbrytaren.. Så om du sparar några kronor på kabeln så äts det snabbt upp, ingen riktig människa skulle göra så i trånga kopplingsutrymmen och alternativet är att byta allt till en mycket större kostnad.
Sen så kan man kolla hur stora huvudsäkringarna är, missade att det var ett hyreshus så en 16 mm2 är säkert på sin plats där.
Jag tror ju inte heller man skagöra ett sånt jobb själv om man inte är van elektriker, först klamra kabeln sen kan det kanske inte vara fel att beställa en servisbrytning från ditt nätbolag ifall det är en trång servislåda så att den blir helt spänningslös. Brukar väl gå på en 1500 ungefär.
 
Slugge skrev:
Nja du Styrman, så lätt går det inte riktigt.. Dels är aluminium svårare att jobbamed och dels behöver du mer plats vilket är svårt i gamla servislådor. Dessutom går det inte att ansluta aluminiumkabel på kopparanslutningar. Sen är det ju också anslutningen till huvudbrytaren.. Så om du sparar några kronor på kabeln så äts det snabbt upp, ingen riktig människa skulle göra så i trånga kopplingsutrymmen och alternativet är att byta allt till en mycket större kostnad.
Som sagt, kanske inte så aktuellt i detta fallet. Missade att det rörde sig om ca. 7m. Då är nog koppar att föredra. Dock så tycker jag inte alu-50 är så jobbig att jobba med. Lite styvare men helt ok. Platsmässigt skiljer det endast 6mm i diameter... Ekonomiskt är 50mm alu ca. 65:-/m billigare än koppar 16mm.
 
hej. tack för alla svar.
jag ska naturligtvis inte dra kabel själv. jag har en utbildad elektriker som gör detta.
jag tycker det är kul att lära sig däremot, samt jag kommer kolla när han gör det och vill gärna kunna se om han gör rätt.
har förstått att inom el finns många olika åsikter om hur saker ska göras.
 
jag glömde förresten skriva att det är i en källare som kabeln går om detta förändrar någonting (finns lite fukt där).

det är koppar som sitter där samt det är fyra inkommande kablar.
jag kan säkra ner till 50 amp.

vilken kabel bör då dras?
 
Redigerat:
Är det ett stort hyreshus med flera våningsplan samt hiss är det lika bra du drar en FKKJ 3x16/16 alt. N1XV 4G16. Då kan du behålla dina säkringar på 63 A. Fukt gör inget för kabeln, kolla bara så det inte tränger in nåt vid anslutningspunkterna.
 
okej. tack för svar.
men vad är skillnaderna på de olika alternativen du skriver?
det kan ju bara vara fördelar att dra tjockare kabel även om man säkrar ner eller?
det är ett litet hyreshus utan hiss. ( 7lgh)

elektrikern pratade något om att den fjärde kabel ska vara dubbelt så tjock.
isf stämmer väl inte dina kablar du skriver? dem är ju 16 mm2 alla fyra ledarna eller?
hur funkar egentligen den kabeln? för när jag kollar upp den på någon sida som säljer kablar så ser jag bara 3 ledare.
 
Nej då, alla ledare ska vara lika stora..

Det är ingen större skillnad på mina alternativ, i ena fallet har du PEN-ledaren i form av koncentrisk ledare, dvs kopparskärmen runa ledarna. I andra fallet har du PEN-ledaren som en isolerad ledare.
Du kan dra grövre kabel om du vill men 16 mm2 bör inte bli belastad mer än lite drygt hälften. Beror på om du har stora maskiner, värme, växlare osv..
Vet inte vilken sida du kollar på men det finns både 3-ledare med skärm, 4-ledare samt 5-ledare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.