Y
Hejsan!

Jag har sökt samt läst ett flertal inlägg om detta med ljudisolera väggar fast de flesta är många år gamla eller så går diskussionen snabbt över till att använda öronproppar etc.

Jag har köpt min första lägenhet i ett relativt modernt 3våningshus. Några väggar är betong, andra är gips och dessa visade sig inte innehålla något isoleringsmaterial.

När jag stod och rev de gamla tapeterna hörde jag grannens telefon och vissa ord hon sa vilket var förkrossande (inte van att bo i höghus). Så jag vill öppna väggarna och ljudisolera. (kommer riva golven och isolera också).

Jag tog med mig en snickare som kikade lite och gav positiva besked om hans möjlighet att utföra arbetet iaf. Nu betvivlar inte jag att han kan vad han sysslar med men inte även hellre att det finns nya effektivare sätt än vad han kanske ens har tänkt på.

De flesta rekommenderar att bygga vägg utanpå väggen vad jag har tolkat det som men litet som det redan är så vill jag bara fylla tomrummen samt på med nya gipsskivor.

Vissa säger detta är meningslöst, andra säger det blir mycket bättre sålänge man är noga att fylla och täta ordentligt.

Men vad säger ni, öppna upp väggarna och fylla dem med något = rätt eller fel?

Vilket material dämpar bäst? Piano isolering istället för vanlig värmeisolering har jag svagt minne att jag läste något om? Vissa sägs vara brandfarliga?

Vilka skivor ska man montera? Dubbelgips nämns flitigt, vissa säger en skiva ”plyfa”+gifps. OSB?

Väggarna är normaltjocka och har svårt att tro att det är något annat än trä-reglar.
Skulle uppskatta några normala tips på bästa möjliga utan att göra väggarna dubbelt så tjocka. :)

Tack för förhand
 
Redigerat:
Att byta fyllning ger nästan ingen verkan. Iaf inte om du tar vanlig minull.
Möjligen med speciell högdämpande, den som används när man bygger högtalare. Den är tung nog men mkt dyr.
Mer utbyte av dina pengar får du om du sätter upp fler gipsskivor på väggen, gärna två till. Både arbete och mtrl blir mkt billigare än vad din tänkta öppning skulle kosta.
 
Bästa sättet att ljudisolera en vägg är att använda skena med gummilist på runtom hela väggen ca 2 cm från den gamla väggen. 95 isolering. Sen sätter man första lagret gips med 5-10mm glapp runt alla väggar och fyller det hålrummet med akryl/ljudfogmassa sen gipsar man lager 2 så tätt det går.

Så gör man på sjukhus/lägenhetsavskiljande väggar.

Mvh Snickarn
 
Servicesnickarn skrev:
Bästa sättet att ljudisolera en vägg är att använda skena med gummilist på runtom hela väggen ca 2 cm från den gamla väggen.
Vad är det för skena?
 
Skena är en AcoSkena med epdm-gummi på undersida samt montage flänsarna. Tilläggas bör är att första lagret gips då ej får skruvas i denna skena. Med denna skena behöver man ej akustikfog. Det kan vara så att det avsågs en skena som heter SKP. Denna har en gummifilt på undersidan för att få en torrfog tätning. Denna skena förutsätter en akustikfog.

Tätningen med eller utan fogmassa gör man pga att ta hand om överhörningen.
Avståndet mellan väggskikten för att ta hand om flanktransmissionen( Stomljud) Samt att det sänker den totala egenfrekvensen i byggdelen. Ju större avstånd mellan skivskikten mellan befintlig vägg och ny vägg du har sänker egenfrekvensen. Dvs den frekvens där konstruktionen börjar egensvänga eller lådan rättare sagt. Här spelar an massa annat jöns roll också men det är överkurs.
Men ju lägre egenfrekvens väggen har desto effektivare blir den då gips tappar någon/några dB i en specifik frekvens som svarar mot harmoniska övertoner på egenfeekvensen. Om jag inte missminenr mig helt galet. Men det är också overkill...

SMaska på reglar 1-2 cm från befintlig vägg.. Isolera gipsa ett lager foga med latex å sen på med ett lager till....
 
Y
anaitis skrev:
Att byta fyllning ger nästan ingen verkan. Iaf inte om du tar vanlig minull.
Möjligen med speciell högdämpande, den som används när man bygger högtalare. Den är tung nog men mkt dyr.
Mer utbyte av dina pengar får du om du sätter upp fler gipsskivor på väggen, gärna två till. Både arbete och mtrl blir mkt billigare än vad din tänkta öppning skulle kosta.
Tack för alla svar hitils. Vill bara sticka in och förtydliga att det är inte frågan om att byta ut innehållet, för det finns inget innehåll alls i väggarna (gjorde hål och kollade). Så jag tycker att vad jag än petar in så borde det göra någon förbättring iaf. Samt tapetseraren borde ju bli glad också med nya gipsskivor.

Jag ser inte riktigt möjligheten att göra väggarna tjockare genom att bygga på utsidorna, det är om jag får snickaren att smala ner väggen först, sedan bygga "en vägg på väggen" för få samma tjocklek på sidorna. Tror inte han kommer vara pigg på detta dock.

Så.. Tunga isoleringsmaterial, vad finns det att välja på... stenull nämner många?

Fast visst, om ni med erfarenhet säger att detta är meningslöst så lägger jag nog ner det och bara byter skivan som vi gjorde hål i.

Tack återigen för era svar :)
 
Du kommer långt med isolering, stenull, sedan OSB + gips. Foga med latex runtom. Har själv gjort detta, tung gedigen vägg. Har oisolerade vägga i fritidshus. Dessa ska isoleras så snart rummet ska tapetseras om. Inte kul med överhörning mellan rum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.