Får en person utan arkitektutbildning kalla sig arkitekt?? Såg att de har ändrat på trivselhus att en tjej men byggnadsingenjörsutbildning numera är chefsarkitekt???
Undrande???:confused:
 
Arkitekt är väl inte direkt någon skyddat titel så som leg. läkare. Däremot får bara "riktiga" arkitekter (de som uttalar det med ett hårt k) vara med i SAR.
 
Jamän kom igen lite falsk marknadsföring är det ju, kunderna betalar ju mer för att få huset ritat av en arkitekt men som i själva verket inte är det???
Visst låter det finare men....

Kanske värt att kolla upp om man ska anlita någon?
 
De skriver chefsarkitekt och på presentationssidan står det husdesigner. Chefsarkitekt är ett mycket vidare begrepp än det du läser in i ordet arkitekt. Googla på titeln och se vad du får för träffar. Jag ser inget problem i det här.
 
hmm om ni kom ihåg sommartorpet då husfabrikantens arktikekt var på besök så blev jag irriterad...
hon var utbildad i jönköping och där finns inga sådana utbildningar där.. kollade upp det eftersom jag läst husbyggnadsingengör där på 120-poäng i jönköping..
Hon hade läst samma sak visade det sig och de kallade henne nu arkitekt..

så det kan bli.... satt själv senare och designade hus för Myresjöhus åt den Norska marknaden och de sade åt sian kunder att de skulel prata med sin arkitekt... som var jag..
 
Arkitekt är en person som arbetar med att planera eller utforma exempelvis byggnader. Arkitekt SAR/MSA är en person med arkitektutbildning och som är upptagen i intresseorganisationen Sveriges Arkitekter. Ni får skilja på vad man arbetar som och vad man är utbildad till.

Utanför byggsektorn finns det massor med arkitekter. Lösningsarkitekt, verksamhetsarkitekt, mjukvaruarkitekt, enterprisearkitekt, chefsarkitekt. Gemensamt är att de planerar eller utformar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.