Godafton verktygs- och maskinfetichister!

Någon tipsade i förbifarten i en gammal tråd om att man kunde bygga sig en egen kompressor av gamla kylskåpskompressorer.
Jag har sett små "silent" kompressorer som har en kompressor som ser ut som de som sitter på kylar/frysar.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3938
Den länken visar en komp. med två "kylskåpskompressorer". 40dB, 100l/min
Om man parallellkopplar 6-8st borde ljudnivån ändå inte gå upp så mycket (Jag har glömt formeln för ljudtryck.) men man får 3-400l/min och sätter dem på en stor tank 250-350 liter.
Det som bekymrar mig är att trycket är något lågt, bara 7 bar.
Det vore elegant om man kunde köra kompressorn i två lägen. Typ, standby med en kompressor till vardags för att toppa upp tanken (cykelpumpning, blåsa lite) eller "full patte" med alla igång om man kör tyngre grejer(lite blästring, byta däck).
Vad tror ni? En riktigt tyst, billig och flexibel kompressor som ändå har rätt goda prestanda. Är det möjligt?

/J
 
A
Jag har en bekant som byggde kompressor av gamla kylskåpskompressor och uttjänta gasoltuber som tank. Fungerar, men det går inte fort att fylla tankarna...
 
  • Gilla
Patrick_W
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Jag har en bekant som byggde kompressor av gamla kylskåpskompressor och uttjänta gasoltuber som tank. Fungerar, men det går inte fort att fylla tankarna...
Jag har sett såna byggen också. Men jag tänkte ju ett mer storskaligt bygge.
Någon som vet om man kan få ut 10bar ur kompressorerna?
 
  • Gilla
JMalmsjo
  • Laddar…
Finns det ett behov av en sån kompressor, eller är det bara ett kul projekt? Om det är en kamp mot ljudet, dvs ett behov att få ut oljudet ur huset vore kanske ett litet hus/skjul för en riktig kompressor utanför huset med rördragning in enklare (och troligen billigare) att åstadkomma än att bygga ihop en mängd kylskåpskompressorer.
 
  • Gilla
T.berggren
  • Laddar…
Gilbert skrev:
Finns det ett behov av en sån kompressor, eller är det bara ett kul projekt? Om det är en kamp mot ljudet, dvs ett behov att få ut oljudet ur huset vore kanske ett litet hus/skjul för en riktig kompressor utanför huset med rördragning in enklare (och troligen billigare) att åstadkomma än att bygga ihop en mängd kylskåpskompressorer.
Jag har behov av det och det är både en kamp mot ljud och kostnader. Jag tänkte att man kunde få tag på beg. kylskåpskompressorer gratis och en begangnad tank billigt.

Jag har inget "litet hus" eller skjul på tomten och jag har aldrig krävt att det skulle vara enkelt, men helst tyst och billigt.
 
Jodå, min mekaniker har berättat om när han byggde kompressor av gamla kylskåpskompressorer, gratis om man har tumme med folket på sortergården och lödvana.... Han seriekopplade dom och kom över 15 bar.
 
G
Blir inte mkt billigare att bygga utav kylskåpskompressorer.
Köp en bra kompressor för 1000-1500:- spänn.För ca 2200:- så får du en 3 hk med tank.
Använder du kylkompressorer så tar det en vecka att fylla tanken.
Likaså orkar dom inte med att komprimera luften så mkt.
Klart det beror på hur många du kopplar samman.
Innan du bygger ihop något så ta en sopsäck på 200 liter och ta tid hur länge kompressorn går innan säcken är rund o go.
 
Visst går det att bygga en enkel koperssor med en beg kylskåps dito som du skriver. Gjorde det själv för drygt 20 år sedan. Fungerade utmärkt.
Fast att skala upp det med flera stycken är nog inte värt besväret.
Bygger själv en ny kopressor nu. Fast det är med en 105mm skruv så det blir nog bortåt en 3m3 i miunten..
 
Kolla också om du ev. kan få tag på en kompressor från nån gammal lastbil, eller kyl-/frysdisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.