Tretex har funnits från 30-40-talet åtminstone, så det är ingen nymodighet!!!
 
Von Klinkerstein skrev:
Jag håller inte med konichiwa girl när hon säger att Tretex skall bevaras till varje pris. Förvisso är det ett bra material med många fina egenskaper men det är fortfarande ett relativt nytt material, (från 70-talet gissningsvis), men man vill väl ändå kunna saker på väggarna? Frågan är då vad för material man kan använda om man nu inte "får" använda t.ex OSB-skivor.
Jag sade i och för sig inte att treetexen ska bevaras till varje pris. :) Det jag menar är att man inte behöver utgå ifrån att alla ytskikt måste bytas, om man till exempel ändå ska tapetsera. I byggnadsvårdssammanhang är det inte främmande med varken masonit eller treetex. Man använde skivan för att isolera där det var dragigt och kallt (sparsamt, därtill, eftersom det var ett dyrt material). Eftersom det är poröst och därigenom isolerar, kan man nog räkna med att det ger en viss isolering på de väggar där de sitter och att man får sämre isolering om man river bort dem och ersätter med exempelvis gipsskivor. Plus att det blir förbaskat mycket billigare om man inte behöver byta ut allt...

Porös träfiberskiva har tillverkats sedan sekelskiftet och det började tillverkas på fabrik här i Sverige 1930. Det är således inte något "modernt" material utan snarare sådant som brukar finnas i gamla hus, i synnerhet sådana som är lite yngre såsom trådstartarens. I vårt hus från början-mitten av 1800-talet finns det rum vars originalytskikt är treetex och masonit (kallvinden inreddes i etapper under 1920-1930-talen.

Och saker på väggarna kan man ha trots att det är treetex på dem.
 
Redigerat:
Om tretexen är i bra skick så sparar det ju mycket pengar om man kan låta den vara kvar. Den är dessutom lätt att tapetsera på, hos oss hade dock någon tätat skarvarna mellan skivorna med bred packtejp som såklart hade släppt och bubblade ut rejält...

Vi hade också problem i några rum som hade tretex på väggar och tak och hade stått stängda utan uppvärmning i ett halvt decenium. Där började det lukta otrevligt när vi värmde upp rummet och det slutade inte förrens tretexen var borttagen. I vissa rum kunde vi dock låta den sitta kvar.

Har man träväggar bakom är det ju bara att ta till en lite längre skruv så sitter det stadigt även på en tretexvägg.

Kanske ska nyansera det jag skrev om att bo i en byggarbetsplats lite... Självklart beror det ju på ens egna förutsättningar och inställning. För det första är det säkert en stor skillnad om man bor i sin egen byggarbetsplats där man själv gör allt från murningsjobb till timmerlagningar och tapetsering, jämfört med att bo i ett hus där det springer omkring "okända" hantverkare hela dagarna. Sen beror ju husets storlek en del. Är man bara en eller två personer och är vana att bo trångt fungerar det iallafall för oss jättebra att göra i ordning ett rum och kök fräscht och någorlunda funktionsdugligt att bo i medans man renoverar resten och sakta utvidgar boytan. Det är dock en stor fördel att ha många rum så man kan stänga till ett rum medans man renoverar det och slipper se eländet som om man hade haft en öppen planlösning.
 
Ok,det verkar som om jag hade fel om tretexen. Är det verkligen så pass gammalt? I alla fall, i vårt hus är iaf uppsatt på 70-talet och på vissa ställen dikt an lerstensväggar vilket inte har fungerat så bra. För att inte förirra mig för långt ifrån ämnet i tråden igen så avslutar jag Tretex-diskussionen här.

Däremot skulle jag vilja fortsätta på aof's spår med att bo på en byggarbetsplats. Vi hade den turen att inte behöva renovera hela kåken samtidigt. Vi har för tillfället spärrat av en fjärdedel av huset för att riva upp gammalt förstört golv. En fördel är att man ständigt blir påmind om att ta tag i renoveringen eftersom möblemanget från den delen av huset står i gästrum och hall. Nackdelen är att man vänjer sig vid röran :)
 
Von Klinkerstein skrev:
Ok,det verkar som om jag hade fel om tretexen. Är det verkligen så pass gammalt? I alla fall, i vårt hus är iaf uppsatt på 70-talet och på vissa ställen dikt an lerstensväggar vilket inte har fungerat så bra. För att inte förirra mig för långt ifrån ämnet i tråden igen så avslutar jag Tretex-diskussionen här.

Däremot skulle jag vilja fortsätta på aof's spår med att bo på en byggarbetsplats. Vi hade den turen att inte behöva renovera hela kåken samtidigt. Vi har för tillfället spärrat av en fjärdedel av huset för att riva upp gammalt förstört golv. En fördel är att man ständigt blir påmind om att ta tag i renoveringen eftersom möblemanget från den delen av huset står i gästrum och hall. Nackdelen är att man vänjer sig vid röran :)
Eller starta en ny tråd om tretex. ;-) Tycker frågan är intressant.
Ser själv bara nackdelar med tretex, och vill ta bort mina.
 
Vi köpte inte huset.

End of Story
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.